Resumen:
|
[EN] The following paper analyzes the exhibition Mountage Guide (2021), an audiovisual, sculptural and installation proposal whose central
theme is the exhibition event itself. This research is articulated through machines ...[+]
[EN] The following paper analyzes the exhibition Mountage Guide (2021), an audiovisual, sculptural and installation proposal whose central
theme is the exhibition event itself. This research is articulated through machines and optical devices: cameras, projectors and screens,
built with precarious materials such as cardboard, and on which scenes recorded during the montage are projected and exhibited. For
this we generate a series of strategies that link the three types of assembly present in the project: the exhibition, the constructive and
the audiovisual; in a process of economy of language, reduced to the sequential fixed shot, which uses procedures such as repetition,
loop and multi-screen. Every useless, banal and unsolvable action that occurs in the editing process is a potential thematic object to
build a narrative about a continuous non-occurrence. We take advantage of this context to study questions typical of the audiovisual medium, stories such as time, montage or staging. And we do it from the physical construction of the recording/projection devices, and
the relationships they establish with the room/set.
Through this project we reflect on the notion of edition and exhibition based on this paradox in which the exhibition documents itself
while the artifacts in which it is exhibited are built. A continuous remix of times and interactions between the exhibition space, the
assemblers and their tools, which forge the relationships between the different montages, while at the same time diluting reality in the
staged fiction.
[-]
[ES] La siguiente ponencia analiza la exposición Guía de Montaje (2021) una propuesta audiovisual, escultórica e instalativa cuyo tema central es el propio hecho expositivo. Esta investigación se articula a través de ...[+]
[ES] La siguiente ponencia analiza la exposición Guía de Montaje (2021) una propuesta audiovisual, escultórica e instalativa cuyo tema central es el propio hecho expositivo. Esta investigación se articula a través de máquinas y dispositivos ópticos: cámaras, proyectores y pantallas, construidos con materiales precarios como el cartón, y en los que se proyectan y exhiben escenas grabadas durante el montaje. Para ello generamos una serie de estrategias que vinculan los tres tipos de montaje presentes en el proyecto: el expositivo, el constructivo y el audiovisual; en un proceso de economía del lenguaje, reducido al plano fijo secuencia, que se sirve de procedimientos como la repetición, el bucle y la multipantalla. Toda acción inútil, banal e irresoluble, que se produce en el proceso de montaje, es un objeto temático en potencia para construir una narración sobre un continuo no acontecer. Aprovechamos este contexto para estudiar cuestiones propias del medio audiovisual, tales como el tiempo, el montaje o la puesta en escena. Y lo hacemos desde la construcción física de los dispositivos de grabación/proyección, y las relaciones que establecen con la sala/plató. A través de este proyecto reflexionamos sobre la noción de edición y exhibición a partir de esta paradoja en la que la exposición se documenta a sí misma mientras se construyen los artefactos en los que se exhibe. Una contínua remezcla de tiempos e interacciones entre el espacio expositivo, los montadores y su utillaje, que fraguan las relaciones entre los distintos montajes, al tiempo que diluye la realidad en la ficción escenificada.
[-]
|