Resumen:
|
[EN] The speculative promise of the new aesthetic is the title of an article by Luke Turner in the blog “Notes on Metamodernism” (2012).
Turner is the author of the manifesto of metamodernism, an aesthetic current that ...[+]
[EN] The speculative promise of the new aesthetic is the title of an article by Luke Turner in the blog “Notes on Metamodernism” (2012).
Turner is the author of the manifesto of metamodernism, an aesthetic current that gathers the structure of feeling beyond postmodernism, and that tries to understand, assimilate and describe the aesthetic oscillations of artistic practice and visual culture today.
Around this current, the possibility of a new order of things in contemporary culture is manifesting itself, in a necessary way, and,
extending its tentacles further, in our society. Thus, at a time of open speculative horizons, a philosophy, Graham Harman's speculative realism -OOO (object-oriented ontology), endorses the possibility of conceiving reality and, with it, causality from new points of
view, without precedents. Abandon the Anthropocene and begin to listen to other forms of intelligence: artificial intelligence, or
open the possibility of listening to the intelligence of nature: primates, cephalopods, trees, stones, wood...
To illustrate these ontological changes at an artistic level, we will propose the study of the case of James Bridle as a representative
of The New Aesthetic. A label that recapitulates the visual imaginary where the superhybridization of the collective imaginary is
interrelated in the digital age. And on the other hand, we will approach the musical work of Holy Herndon, a sound researcher who,
through electronics, explores and assimilates the new artistic trends related to artificial intelligence. Spawn, an intelligent recording
system created from machine learning, generates data sets through which the soundtrack is generated. Both artists had a fruitful
talk in Berlin in the summer of 2019 about Artificial Intelligence (AI), the nature of intelligence and its implications with evolution,
culture and the control of power.
[-]
[ES] La promesa especulativa de la nueva estética es el título de un artículo de Luke Turner en el blog “Notas sobre el Metamodernismo” (2012). Turner es el autor del manifiesto del metamodernismo, una corriente estética ...[+]
[ES] La promesa especulativa de la nueva estética es el título de un artículo de Luke Turner en el blog “Notas sobre el Metamodernismo” (2012). Turner es el autor del manifiesto del metamodernismo, una corriente estética que recoge la estructura del sentimiento más allá del posmodernismo, y que intenta comprender, asimilar y describir las oscilaciones estéticas de la práctica artística y de la cultura visual en la actualidad. En torno a dicha corriente se está manifestando, de una manera necesaria, la posibilidad de un nuevo orden de las cosas en la cultura contemporánea y, llevando sus tentáculos más allá, en nuestra sociedad. Así, en un momento de horizontes especulativos abiertos, una filosofía, el realismo especulativo -OOO (ontología orientada a los objetos)- de Graham Harman, avala la posibilidad de concebir la realidad y, con ella, la causalidad desde nuevos puntos de vista, sin precedentes. Abandonar el antropoceno y comenzar a escuchar otras formas de inteligencia: la inteligencia artificial, o abrir la posibilidad a la escucha de la inteligencia de la naturaleza: primates, cefalópodos, árboles, piedras, madera… Para ilustrar estos cambios ontológicos a nivel artístico propondremos el estudio del caso de James Bridle como representante de The New Aesthetic. Una etiqueta que recapitula el imaginario visual donde se interrelaciona la superhibridación del imaginario colectivo en la era digital. Y por otra parte, nos acercaremos a la obra musical de Holy Herndon, investigadora sonora que, a través de la electrónica, explora y asimila las nuevas tendencias artísticas relacionadas con la inteligencia artificial. Spawn, un sistema de grabación inteligente creado a partir un aprendizaje automático, da lugar a conjuntos de datos a través de los cuales se genera la pista sonora. Ambos artistas tuvieron una charla fructífera en Berlín en verano de 2019 sobre la Inteligencia Artificial (AI), la naturaleza de la inteligencia y sus implicaciones con la evolución, la cultura y el control del poder.
[-]
|