Resumen:
|
[EN] The Villa Väinölä, Elokuu 2018 series arises from an artistic residency at Villa Väinölä (Alarjärvi, Finland), work of the famous architect
Alvar Aalto (1926). Designed for his brother Väinö, from the fifties the ...[+]
[EN] The Villa Väinölä, Elokuu 2018 series arises from an artistic residency at Villa Väinölä (Alarjärvi, Finland), work of the famous architect
Alvar Aalto (1926). Designed for his brother Väinö, from the fifties the house adopts different uses until it is closed in 1999. A decade
and a half later, the Eero Nelimarkka Foundation takes charge of the restoration of the building to turn it into an artists' residence and
exhibition hall.
In August 2018 I have the privilege of being the first artist to inhabit it, coinciding with its reopening to the public. The relevance of this
fact motivates me to carry out an artistic project about this villa, about the layers of memory that its walls house, my experience there
and the footprint of Alvar Aalto. As secondary objectives, I plan to make visible the figure of Aino Aalto who, despite being a key player
in all the designs attributed to her husband, always remains in his shadow; as well as addressing the facet of mothers of women artists,
having to reconcile professional life with family life, due to the fact that my little daughter accompanied me during the residency. The project is made up of different pictorial-photographic works in which the essence of the house is reflected in an abstract and
metaphorical way, focusing attention on the textures of the building and the numerous stratigraphic records made during its
rehabilitation. The allusion to Alvar and Aino Aalto is made by including their names, organic shapes inspired by some of their designs,
or construction details of the house. As for the personal trace left in the house, it is reflected in the works through gestural stains,
children's stickers and fragments of drawings made by my children. In most of the works, a piece of wallpaper from the room-workshop
where the project was conceived is also inserted.
[-]
[ES] La serie Villa Väinölä, Elokuu 2018 surge a raíz de una residencia artística en Villa Väinölä (Alarjärvi, Finlandia), obra del afamado
arquitecto Alvar Aalto (1926). Diseñada para su hermano Väinö, a partir de los ...[+]
[ES] La serie Villa Väinölä, Elokuu 2018 surge a raíz de una residencia artística en Villa Väinölä (Alarjärvi, Finlandia), obra del afamado
arquitecto Alvar Aalto (1926). Diseñada para su hermano Väinö, a partir de los años cincuenta la vivienda adopta diferentes usos hasta
que en 1999 es clausurada. Una década y media después, la Fundación Eero Nelimarkka se hace cargo de la restauración del inmueble
para convertirlo en residencia de artistas y sala expositiva.
En agosto de 2018 tengo el privilegio de ser la primera artista en habitarla, coincidiendo con su reapertura al público. La relevancia de
este hecho me motiva a realizar un proyecto artístico acerca de esta villa, sobre las capas de memoria que albergan sus paredes, mi
experiencia allí y la huella de Alvar Aalto. Como objetivos secundarios me planteo visibilizar la figura de Aino Aalto que, a pesar de ser
una pieza clave en todos los diseños atribuidos a su marido, permanece siempre a su sombra; así como abordar la faceta de madres de
las mujeres artistas, teniendo que conciliar la vida profesional con la familiar, debido a que durante la residencia me acompañó mi hija
pequeña.
El proyecto está integrado por diferentes obras pictórico-fotográficas en las se plasma la esencia de la casa de una manera abstracta y
metafórica, centrando la atención en las texturas del edificio y en los numerosos registros estratigráficos realizados durante su
rehabilitación. La alusión a Alvar y Aino Aalto se realiza mediante la inclusión de sus nombres, de formas orgánicas inspiradas en algunos
de sus diseños, o de detalles constructivos de la vivienda. En cuanto al rastro personal dejado en la casa, es plasmado en las obras a
través de manchas gestuales, pegatinas infantiles y fragmentos de dibujos realizados por mis hijos. En la mayoría de las obras también
se inserta un trozo del papel de empapelar de la habitación-taller en donde fue gestado el proyecto.
[-]
|