Resumen:
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[EN] The Parintins Festival is a popular celebration from the North region where the Bois Garantido and Caprichoso duel in a great open-air
show in the middle of the Amazon rainforest. In the arena called Bumbodromo, ...[+]
[EN] The Parintins Festival is a popular celebration from the North region where the Bois Garantido and Caprichoso duel in a great open-air
show in the middle of the Amazon rainforest. In the arena called Bumbodromo, characters and imaginary elements, from Amazonian
legends and indigenous rituals, act as the guiding thread of the show that today is the largest popular manifestation in Northern Brazil and
which takes place on the last weekend of June. Taking as a starting point my childhood memories, stories that my grandmother told, this
work has as main objective to explore the backstage of the Festival using as a time frame, the study of the transformations in the period
from 1988 to 2019 from the perspective of those who build the Festival, but do not appear. By studying the stages of the creative process
(design, production and execution), we will analyze the contribution of these systems to the maintenance of the Festival as a manifestation
of popular culture. By giving voice to these cultural agents who, like my grandmother, were and are, an integral and important part of the
maintenance of this show, we want to contribute to research in the field of Popular Cultures and the Parintins Festival itself, which is seen
by many as a mere product of the culture industry. Making use of my grandmother's stories as a theory and method, we will have an
instrument of analysis in the construction of the narratives that are staged in the bumbodromo. Making use of the semiotics of culture as a
theory and method, we will describe and contextualize the systems and subsystems of the Semiosphere of the Festival de Parintins and
thus identify the characters that will compose this research. In order to understand the dynamics and evolution of this popular
manifestation, we will resort to the theoretical and conceptual foundations of the Ethnocenology of Armindo Bião and Jean Marie Pradier.
To discuss the Parintins Festival from cultural studies, we will use the concepts of Burke, Hall, Babha, Thompson and Canclini. As
methodological support, we will use participatory qualitative research, in addition to semiotic analysis to map the semiosphere of the
Parintins festival with its systems and subsystems. Regarding the main and secondary characters of this process, we intend to guarantee
their place of speech using open interviews, adopting the method of participant observation, complying with allsafety standards due to the
Covid-19 pandemic and the Research Ethics Council- CEP.
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[ES] La Fiesta de Parintins es una celebración popular de la región Norte donde el Bois Garantido y Caprichoso en medio de la selva amazónica. En la arena denominada Bumbodromo, personajes y elementos imaginarios, de ...[+]
[ES] La Fiesta de Parintins es una celebración popular de la región Norte donde el Bois Garantido y Caprichoso en medio de la selva amazónica. En la arena denominada Bumbodromo, personajes y elementos imaginarios, de leyendas amazónicas y rituales indígenas, actúan como hilo conductor del espectáculo que hoy es la mayor manifestación popular del norte de Brasil y que tiene lugar el último fin de semana de junio. Tomando como punto de partida mis recuerdos de infancia, historias que contaba mi abuela, este trabajo tiene como principal objetivo explorar el backstage del Festival utilizando como marco temporal, el estudio de las transformaciones en el período de 1988 a 2019. A través del estudio de las etapas del proceso creativo, analizaremos la contribución de estos sistemas al mantenimiento del Festival como manifestación de la cultura popular. Haciendo uso de los cuentos de mi abuela como teoría y método, tendremos un instrumento de análisis en la construcción de las narrativas. Haciendo uso de la semiótica de la cultura como teoría y método, describiremos los sistemas y subsistemas de la Semiósfera del Festival de Parintins y así identificar los personajes que compondrán esta investigación. Para comprender la dinámica de esta manifestación popular, recurriremos a los fundamentos teóricos de la Etnocenología de Armindo Bião y Jean Marie Pradier. Para hablar del Festival de Parintins desde los estudios culturales, utilizaremos los conceptos de Burke, Thompson y Canclini. Como soporte metodológico, utilizaremos la investigación cualitativa participativa, además del análisis semiótico para mapear la semiosfera. En cuanto a los personajes principales y secundarios de este proceso, pretendemos garantizar su lugar de intervención a través de entrevistas abiertas, adoptando el método de observación participante, cumpliendo con todas las normas de seguridad por la pandemia de la Covid-19 y el Consejo de Ética en Investigación - CEP.
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