Resumen:
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[EN] This article analyzes the critical potential presented by an specific meme genre: the Political Compass (PC) present in Internet since
2001. PC became extremely viral in 2016 with the unfolding of reappropriation in ...[+]
[EN] This article analyzes the critical potential presented by an specific meme genre: the Political Compass (PC) present in Internet since
2001. PC became extremely viral in 2016 with the unfolding of reappropriation in web contents. Based on a test that encodes ideological
and political traditions, users can easily orientate themselves in relation to two-axed quadrants defined by economics (left and right)
and social (authoritarianism or libertarianism). Thus, any resulting image/map can represent the user as an object/coordinate within a
colourful Cartesian plane (a smooth board of abstract spatial relations, a memetic object easy to interpret, copy and manipulate) that
translates (while simplifying and determining) their particular and circumstantial political ideology. Over time, users have spontaneously
altered and expanded the possibilities of this visual genre, changing the axes, extending the subdivisions of its quadrants and breaking
them down rhizomatically and generatively into multiple overlapping, divisible and combinable planes. Thus meme subgenres such as
Future Compass (FC) and Accelerationism Compass (AC) have emerged, speculating on futures that refer to the immediacy of meme
culture and the exemplary function of its utopian and dystopian fiction. They are subgenres that connect our collective imagination
within an interface that lends itself as much to critical analysis (aesthetic, socio-cultural and political) as to the free play of composing formal futures and conceptual abstractions. Its networked success perhaps lies primarily in its uninhibited impulse to imagine and
rehearse future realities within the current framework of technopower relations in the platform economy.
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[ES] Este artículo analiza el potencial crítico, artístico y prospectivo que se presenta en la deriva de un género de meme muy concreto y propio de los fandoms de la cultura web. Se trata de los Political Compasses (PC), ...[+]
[ES] Este artículo analiza el potencial crítico, artístico y prospectivo que se presenta en la deriva de un género de meme muy concreto y propio de los fandoms de la cultura web. Se trata de los Political Compasses (PC), ya presentes en Internet desde 2001 pero que, sin embargo, es a partir de 2016 cuando se hacen extremadamente populares y virales con el auge del remix apropiacionista en red. A partir de un test que codifica las tradiciones ideológicas y políticas, los usuarios pueden ubicar fácilmente su propia orientación en relación a los cuadrantes definidos por los cruces de su lógica biaxial: eje económico (derecha e izquierda) y eje social (autoritarismo o libertarismo). Así, toda imagen/mapa resultante puede representar al usuario como un objeto/coordenada dentro de un colorido plano cartesiano (un tablero liso de relaciones espaciales abstractas, un objeto memético fácil de interpretar, copiar, manipular y difundir) que traduce (al tiempo que simplifica y determina) su particular y circunstancial ideología política. Con el tiempo los usuarios han alterado y ampliado espontáneamente las posibilidades de este género visual, cambiando los ejes, extendiendo las subdivisiones de sus cuadrantes y desgranándolos rizomática y generativamente en múltiples planos superpuestos, divisibles y combinables. Así han surgido subgéneros como los Future Compass (FC) y los Accelerationist Compass (AC), que especulan con futuros que remiten a la inmediatez de la cultura meme y a la función ejemplar de su ficción utópica y distópica. Subgéneros que conectan nuestra imaginación colectiva dentro de un interfaz que se presta tanto al análisis crítico (estético, sociocultural y político) como al libre juego de composición de futurabilidadades formales y de abstracciones conceptuales. Su éxito en red quizás resida, principalmente, en su desinhibido impulso por imaginar y ensayar futuras realidades en el actual marco de las relaciones del tecnopoder en la economía de plataformas.
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