Abstract:
|
[EN] Culture, resistance and visual representation of the Afro in Cartagena, is an article that describes, analyzes and explains the visual works of plastic artists; Adalberto Jiménez and Mario Zabaleta. In this, reference ...[+]
[EN] Culture, resistance and visual representation of the Afro in Cartagena, is an article that describes, analyzes and explains the visual works of plastic artists; Adalberto Jiménez and Mario Zabaleta. In this, reference is made to their works and the issues they deal with, based on their thinking and position regarding their Afro-descendant condition. In this way, the article shows how his identity mark is reflected in his artistic pieces, in his daily life inside and outside Colombia. Likewise, this text addresses the visual representation and the historical situation of the "black" populations in Colombia and the sociological notion of "invisibility". Likewise, artists are described in their capacity as creators and social subjects, their insertion in popular and universal culture and in the professional guild of which they are a part. The investigated artists, from their autonomy through plastic proposals, make social denunciation and political resistance, not from the Afro ethic, but as citizens who are affected by all forms of discrimination and with the policies that promote the ethno-racial as the only possible way to achieve the empowerment of Afro-descendants.
[-]
[ES] Cultura, resistencia y representación visual de los Afro en Cartagena, es un artículo que describe, analiza y explica las obras visuales de los artistas plásticos; Adalberto Jiménez y Mario Zabaleta. En este se ...[+]
[ES] Cultura, resistencia y representación visual de los Afro en Cartagena, es un artículo que describe, analiza y explica las obras visuales de los artistas plásticos; Adalberto Jiménez y Mario Zabaleta. En este se hace referencia a sus obras y a los temas que ellos tratan, partiendo de su pensamiento y posición frente a su condición afrodescendiente. De este modo, el artículo muestra como se ve reflejada su marca identitaria en sus piezas artísticas, en su vida cotidiana dentro y fuera de Colombia. Así mismo, en este texto se aborda, la representación visual y la situación histórica de las poblaciones negras en Colombia y la noción sociológica de invisibilidad . Igualmente, se describe a los artistas en su condición de creadores y sujetos sociales, su inserción en la cultura popular y universal y en el gremio profesional del que hacen parte. Los artistas investigados, desde su autonomía a través de propuestas plásticas hacen denuncia social y resistencia política, no desde la etnicidad afro, sino como ciudadanos que se ven afectados por todas las formas de discriminación y con las políticas que promueven lo etno-racial como la única manera posible de lograr el empoderamiento del afrodescendiente.
[-]
|