Resumen:
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[EN] The present work aims to evaluate the Quality Management System of the food company
ANECOOP S. COOP. through the EFQM 2020 Model of Excellence to determine its strengths and
weaknesses or areas for improvement ...[+]
[EN] The present work aims to evaluate the Quality Management System of the food company
ANECOOP S. COOP. through the EFQM 2020 Model of Excellence to determine its strengths and
weaknesses or areas for improvement with the intention of carrying out improvement programs
for the latter.
To do this, firstly, in the most theoretical part of the project, an analysis of the concept of quality
was carried out and how it has evolved over time, the concept of total quality and total quality
management are explained. Next, the EFQM 2020 Model is presented, studying its values and
structure, divided into 3 blocks that are in turn divided into 7 criteria. Thus, it was determined
that it was an adequate model to evaluate the company's management system, since it is a
model based on self-assessment and its application allows any type of organization to carry out
an objective, rigorous and structured analysis of the activity and results that said organization is
obtaining, and thus allows a diagnosis of its situation to be made and to determine where it is
on the road to excellence, defining its strengths and areas for improvement.
Next, for the practical part of the project, 4 questionnaires were carried out during the month
of March 2022 to 10 company workers from different departments, one based on the criteria
and sub-criteria of the EFQM 2020 Model, another on the Sustainable Development Goals,
another on the Global Compact and a last one on the Circular Economy. The descriptive analysis
of the statistical data obtained from these questionnaires served as the basis for determining
strengths and areas for improvement. It was determined that the five strong points correspond
to Criteria 3, 4 and 5, corresponding to Block 2: Execution, 6 and 7, corresponding to Block 3:
Results and that the two improvement areas correspond to Criteria 1 and 2, corresponding to
Block 1: Management.
Finally, two improvement programs are proposed for the weak points that have been
determined, Criteria 1: Purpose, vision and strategy and 2: Organizational culture and
leadership. As these criteria correspond to Block 1: Management, these improvement plans
focus on answering the questions: ¿Why does the organization exist? What purpose does it
serve? Why do you follow this strategy? and they aim for the organization to define an inspiring
purpose, have a vision of what it intends to achieve in the future, develop a strategy focused on
creating sustainable value and foster a culture that favors success.
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[ES] El presente trabajo evalúa el Sistema de Gestión de Calidad de la empresa alimentaria ANECOOP S. COOP. mediante el Modelo EFQM 2020 de Excelencia permitiendo determinar puntos fuertes y puntos débiles o áreas de mejora ...[+]
[ES] El presente trabajo evalúa el Sistema de Gestión de Calidad de la empresa alimentaria ANECOOP S. COOP. mediante el Modelo EFQM 2020 de Excelencia permitiendo determinar puntos fuertes y puntos débiles o áreas de mejora de la organización. Esta información permitirá planificar un programa de mejora e innovación en todos los ámbitos de gestión de la organización. Para ello, en primer lugar, se realizó un análisis del concepto de calidad y cómo ha evolucionado con el tiempo; se explica el concepto de calidad total y la gestión de la calidad total. A continuación, se expone el Modelo EFQM 2020, presentando sus valores (ODS, Pacto mundial y Economía Circular) y su estructura, dividida en 3 bloques y 7 criterios. El modelo EFQM 2020 permite evaluar el sistema de gestión de la empresa, ya que es un modelo basado en la autoevaluación y su aplicación permite a cualquier tipo de organización realizar un análisis objetivo, riguroso y estructurado de la actividad y los resultados que está obteniendo dicha organización, y así permite elaborar un diagnóstico de su situación y determinar en qué lugar se encuentra en el camino hacia la excelencia, definiendo sus puntos fuertes y sus áreas de mejora. Seguidamente, se realizó el trabajo de campo, durante el mes de marzo de 2022, que consistió en la evaluación de ANECOOP a 10 trabajadores de la empresa de diferentes departamentos y niveles jerárquicos. Se utilizaron 4 cuestionarios: uno basado en los criterios y subcriterios del Modelo EFQM 2020, otro sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible, otro sobre el Pacto Mundial y una última otro la Economía Circular. A continuación, se realizó el análisis de la información recopilada. Un análisis descriptivo de los datos estadísticos obtenidos a partir de estos cuestionarios que sirvió como base para determinar los puntos fuertes y las áreas de mejora. Este análisis permitió identificar 5 grandes puntos fuertes de la gestión de la organización y 2 áreas de mejora relevantes vinculadas a los temas de liderazgo, dirección y planificación (bloque 1 del modelo EFQM 2020). Finalmente, se proponen dos programas de mejora para los puntos débiles que se han identificado. Estos planes de mejora se centran en responder a las cuestiones: ¿Por qué existe la organización? ¿Qué propósito cumple? ¿Por qué sigue esta estrategia? Y tienen como objetivo que la organización defina un propósito inspirador, tenga una visión de lo que pretende alcanzar en el futuro, desarrolle una estrategia centrada en crear valor sostenible y fomente una cultura que favorezca el éxito.
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