Resumen:
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[EN] During the last decades, the tendency to place the patient in the center of the health service is
growing. In doing this, we include the patient’s fears, problems, and wishes. Design has evolved
from being led by ...[+]
[EN] During the last decades, the tendency to place the patient in the center of the health service is
growing. In doing this, we include the patient’s fears, problems, and wishes. Design has evolved
from being led by creative genius or the technology per se to being motivated by the user’s needs.
Co-creation defined as empathy plus collective creativity can solve better-framed problems with
welcome solutions. Until 2020, most of the co-creation processes were done physically. The
pandemic context forced the virtualization of most of these processes. We propose a comparison
between offline and online participatory processes on eHealth co-creation with patients and
relatives. The study of two cases carried out by the eHealth Center at the Open University of
Catalonia (UOC) shows us the advantages of both formats. We will analyze an offline co-creation
process (pre-pandemic) and an online one (during the pandemic). Both have ended in the creation
of an app: Autapp and KidneyApp. We will analyze the work done before and during the cocreation sessions, including the methodologies; as well as the patients’ acceptance and the
results; to propose a mixed model on co-creation.
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[ES] En las últimas décadas, está proliferando la tendencia a situar al paciente en el centro del servicio médico que recibe, incluyendo sus miedos, problemáticas o deseos. El diseño ha pasado de ser liderado por genios ...[+]
[ES] En las últimas décadas, está proliferando la tendencia a situar al paciente en el centro del servicio médico que recibe, incluyendo sus miedos, problemáticas o deseos. El diseño ha pasado de ser liderado por genios creativos o la tecnología per se, a ser incentivado por las necesidades de los usuarios. La cocreación, definida como la suma de empatía y creatividad colectiva, consigue dar respuesta a problemas mejor enmarcados con soluciones bien recibidas. Hasta el 2020, muchos de los procesos de cocreación se llevaban a cabo de forma presencial. El contexto vivido últimamente ha forzado la virtualización de estos procesos. Proponemos una comparativa entre los procesos participativos físicos y virtuales para cocrear soluciones eHealth con pacientes y familiares. El estudio de dos experiencias realizadas por el eHealth Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) nos muestra ventajas en ambos formatos. Analizamos un proceso de cocreación físico (prepandemia) y otro virtual (durante la pandemia). Ambos han concluido en la creación de una aplicación: Autapp y KidneyApp. Analizaremos el trabajo previo y durante las sesiones de cocreación, incluyendo las metodologías, así como la aceptación por parte de los participantes y los resultados; para proponer un modelo mixto de cocreación.
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