EGA. Vol 17, No 19 (2012): Conversando con... OSCAR NIEMEYER

Permanent URI for this collection

Tabla de contenidos



  • Reseñas de libros


Artículos

  • Conversando con…OSCAR NIEMEYER
  • TERRITORIO Y CARTOGRAFÍA. PAISAJES E INTERPRETACIONES. IMÁGENES GRÁFICAS, CARTOGRÁFICAS Y LITERARIAS: EL CASO DE CÁDIZ
  • NOTICIAS SOBRE EL MANUSCRITO ANÓNIMO “ARTES EXCELENÇIAS DE LA PERSPECTIBA”: BREVE CRÓNICA DE UNA PUBLICACIÓN
  • APUNTES SOBRE EL ORIGEN DE LA LÍNEA
  • EL GRECO CARTÓGRAFO: VISTA Y PLANO DE TOLEDO (1608-1614)
  • LA IGLESIA DEL CONVENTO DOMINICO DE MONTESIÓN EN SEVILLA. Una posible atribución a Hernán Ruiz II a partir de recientes levantamientos
  • EL DIBUJO ANÓNIMO DE LA ANTIGUA TABARKA, TÚNEZ
  • ¿TIPOLOGÍAS O TOPOLOGÍAS? De las formas definidas tipológicamente en la arquitectura
  • DE LO PROYECTADO A LO CONSTRUIDO. EL MERCADO CENTRAL DE VALENCIA
  • KAHN Y BARRAGÁN. Convergencias en la plaza del Instituto Salk
  • RUPTURA Y RENOVACIÓN: EL OBJETO ARQUITECTÓNICO EN LA METRÓPOLI
  • VISTAS DE LA CIUDAD
  • LA ESCALERA DE HONOR DE SANTO ESTEVO DE RIBAS DE SIL. TRAZADOS GEOMÉTRICOS
  • ESPEJOS ROTOS “LA IMAGEN SIN FORMA”
  • LA REAL CAPILLA DEL ALCÁZAR DE MADRID, ANÁLISIS DE LA DOCUMENTACIÓN GRÁFICA EXISTENTE PARA COMPLETAR UNA RECONSTITUCIÓN GRÁFICA
  • LA BÓVEDA DE CRUCERÍA ANERVADA DEL PORTAL DE QUART DE VALENCIA
  • LA DOCENCIA DE LA REPRESENTACIÓN PARAMÉTRICA. La Representación Paramétrica y los Procesos no Lineales
  • DIBUJANDO ESCULTURAS DE CHILLIDA Y OTEIZA
  • LA PERSPECTIVA COMO FORMA SIMBÓLICA, UNA VEZ MÁS. Elementos para una revalorización de la perspectiva y la visualidad en Arquitectura
  • LA LUZ DIBUJADA EN BIZANCIO
  • EL ENSANCHE DE LA PLAZA DE LA CATEDRAL DE OVIEDO DE 1927. Estudio y restitución gráfica
  • INFORMACIÓN Y REPRESENTACIÓN GRÁFICA: La Manga del Mar Menor y el primer Plan Bonet (1961-1963)
  • LA ARQUITECTURA DE LA ESCASEZ. LAS CASAS BARATAS DE SANT CUGAT DE SALT DE 1956
  • PENSAMIENTO DIVERGENTE Y CREACIÓN GRÁFICA ARQUITECTÓNICA. MOTIVACIÓN, ACTUACIÓN Y DESARROLLO
  • INVENCIÓN ARQUITECTÓNICA, EGA Y LOS PAISAJES INTERIORES. ARTE, PEDAGOGÍA POÉTICA Y ARQUITECTURA
  • MANUAL O DIGITAL. FUNDAMENTOS ANTROPOLÓGICOS DEL DIBUJAR Y CONSTRUIR MODELOS ARQUITECTÓNICOS
  • LA ACEQUIA GORDA DEL RÍO GENIL EN GRANADA: NECESIDAD DE INTEGRACIÓN URBANA DE UNA INFRAESTRUCTURA MILENARIA
  • MODELOS CON NIVEL DE DETALLE VARIABLE REALIZADOS MEDIANTE UN LEVANTAMIENTO DIGITAL APLICADOS A LA ARQUEOLOGÍA


Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 29
  • Publication
    Reseñas de libros
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2012-06-30) Gámiz Gordo, Antonio; Montes Serrano, Carlos; Castaño Perea, Enrique; Rabasa Díaz, Enrique; Linares García, Fernando; Raposo Grau, Javier Francisco; Gentil Baldrich, José María; Delgado Vázquez, Sara; Villanueva Bartrina, Lluís
  • Publication
    VISTAS DE LA CIUDAD
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2012-06-30) Bigas, Montserrat; Bravo, Lluís; Contepomi, Gustavo
    [EN] The city as the architectural setting where life takes place has frequently been a subject for painters and draughtsmen. While it has also been addressed by other media - such as film, video and photography - which, with technology, have significantly increased their communicative possibilities, drawing and painting remain the ones best capable of supporting the artists¿ requirements: It is chiefly with drawing and painting that artists are able to revive the moving and initiating experience of the discovering of a great city. Through analyzing the work of a few graphic artists we will understand how drawing and painting overcome the limitations of photography and film, while technical aid opens up a new range of options and enables higher results. In the study of the following cases we shall observe the artists aim is no other than to reduce the gap between art and life.
  • Publication
    TERRITORIO Y CARTOGRAFÍA. PAISAJES E INTERPRETACIONES. IMÁGENES GRÁFICAS, CARTOGRÁFICAS Y LITERARIAS: EL CASO DE CÁDIZ
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2012-06-30) Chias Navarro, Pilar
    [EN] The studies on the construction of territory and landscape are closely related to the tangible and the intangible or `living¿ Cultural Heritage. Through all of them the geographical area turns into a Cultural Heritage itself, composed by an ensemble of phenomena and processes, of landmarks and relationships, that configure its real memory. According to the motto `knowing¿analyzing¿acting¿, these studies are essential and previous to achieve any intended work at every scale. In this process the set composed by cartography, photographs and drawings, views and paintings, plays an essential role together with oral and written testimonies. The Bay of Cadiz is proposed as the case study, due to its rich outstanding Cultural Heritage.
  • Publication
    RUPTURA Y RENOVACIÓN: EL OBJETO ARQUITECTÓNICO EN LA METRÓPOLI
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2012-06-30) Giménez Ribera, Manuel; Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Centro de Investigación en Arquitectura, Patrimonio y Gestion para el desarrollo Sostenible
    [EN] Nowadays, architecture is searching for new approaches, a renewal of intentions in the pursuit of evolution, exactly as was happening at the beginning of the last century. Just like before, modernity cannot be achieved simply by stating that tastes have changed. Merely formal architecture does not imply the paradigm of modernity. Two buildings by Luis Albert, immersed in the city of Valencia, allow us to perform a graphic analysis of their development, completed after rationalising the initial formal intentions. It is impossible for architecture to exist without taking into account the context of its surroundings.
  • Publication
    PENSAMIENTO DIVERGENTE Y CREACIÓN GRÁFICA ARQUITECTÓNICA. MOTIVACIÓN, ACTUACIÓN Y DESARROLLO
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2012-06-30) García Córdoba, Miguel; Ródenas López, Manuel A.; Muñoz Mora, Mª José; Jiménez Vicario, Pedro M.
    [EN] Creative thinking is an essential element in the architectural field. Social factors and especially the conditions derived from the educational process, lull and conceal a power that, in spite of this, remains waiting to be activated. There are specific methodologies which allow its reactivation, supported on a suitable motivation, but especially on a strategy with a planned and structured action. The Analysis of Forms or Graphic Creation is the suitable context for the application of these strategies and methodologies that allow the awakening of the creative capacity.