Resumen:
|
[EN] This paper explores the use of scenario-based moral reasoning and ethical argumentation in
an asynchronous online discussion as an instructional strategy to promote ethical sensitivity
among auditing students. Our ...[+]
[EN] This paper explores the use of scenario-based moral reasoning and ethical argumentation in
an asynchronous online discussion as an instructional strategy to promote ethical sensitivity
among auditing students. Our learning goals include the emission of judgment by the students
and learning through group interaction using a modified application of the Delphi
methodology.
Our study shows that participation in this activity benefits students mainly by providing new
perspectives and points of view, and allowing them to recognize dilemmas and dichotomies
in professional judgment through the arguments of their peers. Furthermore, we identified
some of the students’ ethical misconceptions regarding professional ethics and we were able
to deal with these misconceptions in the classroom.
The contribution of this paper to the literature is twofold; on the one hand, it describes the
capabilities of a creative approach to the cross-curricular teaching of ethics to university
students and, on the other, we develop an initial framework of inherent biases,
misconceptions about professional ethics and fallacies related whith our students
professional future. Although not without limitations, our research also opens up interesting
avenues for future research in the field of professional ethics.
[-]
[ES] En este trabajo se explora el uso del razonamiento moral basado en escenarios y la argumentación ética, asíncrona en línea, como estrategia educativa para determinar el despertar hacia la sensibilidad ética de estudiantes ...[+]
[ES] En este trabajo se explora el uso del razonamiento moral basado en escenarios y la argumentación ética, asíncrona en línea, como estrategia educativa para determinar el despertar hacia la sensibilidad ética de estudiantes de Auditoria. Nuestros objetivos de aprendizaje implican la emisión de juicios por parte de los alumnos y el aprendizaje a través de la interacción grupal, para medir la consecución de estos objetivos utilizamos una adaptación del método Delphi.Nuestro estudio evidenca que la participación en esta actividad benefició a los estudiantes principalmente proporcionándoles nuevos puntos de vista y permitiéndoles reconocer los dilemas y dicotomías presentes en la emisión de juicios profesionales a partir de la opinión de sus pares. Además, nos permitió identificar una serie de conceptos erróneos sobre la ética profesional y poder trabajarlos en el aula.Nuestro trabajo realiza una doble contribución a la literatura; por una parte, describe las capacidades de un enfoque creativo para enseñar ética de manera transversal a estudiantes universitarios y, por otra, desarrolla un marco inicial de sesgo, conceptos erróneos y falacias inherentes relacionadas con su futuro quehacer profesional. Si bien no exento de limitaciones, nuestro estudio abre interesantes vías para futuras investigaciones en el campo de la ética profesional.
[-]
|