- -

Brunelleschi y la bella Melusina

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

Brunelleschi y la bella Melusina

Show full item record

Gentil Baldrich, JM. (2022). Brunelleschi y la bella Melusina. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 27(46):48-59. https://doi.org/10.4995/ega.2022.18720

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/191170

Files in this item

Item Metadata

Title: Brunelleschi y la bella Melusina
Secondary Title: Brunelleschi and the beautiful Melusine
Author: Gentil Baldrich, Jose Maria
Issued date:
Abstract:
[EN] The article studies the possible influence of some Medieval legends and manuscripts on the way of presenting the world from a single point of view characteristic of the conical perspective as conveyed by the folklore ...[+]


[ES] Se estudia aquí la posible influencia de algunas leyendas y escritos medievales en la decisión de realizar la proyección del mundo desde un único punto de vista, propia de la perspectiva cónica, existente en la leyenda ...[+]
Subjects: Perspective , Brunelleschi , Melusine , Point of view , Hockney , Perspectiva , Melusina , Punto de vista
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. (issn: 1133-6137 ) (eissn: 2254-6103 )
DOI: 10.4995/ega.2022.18720
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/ega.2022.18720
Type: Artículo

References

ARRAS, Jean de, La ystoria de la linda Melosyna, Toulouse, Paris & Clevat, 1489. Hispanic Society of America (186489). Transcripción de Ivy A. Corfi. https://textred.spanport.lss.wisc.edu/chivalric/melosina%20images%20hsa/mel%20hsa.htm).

CAMEROTA, Filippo, La prospettiva del Rinascimento Arte, architettura, scienza. Milán. Electa, 2006.

FEDERICI VESCOVINI Graziella, "Contributo per la storia della fortuna di Alhazen in Italia. Il volgarizzamento del manoscritto Vaticano 4595 e il Commentario III di Lorenzo Ghiberti", en: Rinascimento, n. 5, 1965, pp. 17-49. [+]
ARRAS, Jean de, La ystoria de la linda Melosyna, Toulouse, Paris & Clevat, 1489. Hispanic Society of America (186489). Transcripción de Ivy A. Corfi. https://textred.spanport.lss.wisc.edu/chivalric/melosina%20images%20hsa/mel%20hsa.htm).

CAMEROTA, Filippo, La prospettiva del Rinascimento Arte, architettura, scienza. Milán. Electa, 2006.

FEDERICI VESCOVINI Graziella, "Contributo per la storia della fortuna di Alhazen in Italia. Il volgarizzamento del manoscritto Vaticano 4595 e il Commentario III di Lorenzo Ghiberti", en: Rinascimento, n. 5, 1965, pp. 17-49.

FRONTÓN SIMÓN, Miguel Ángel, La historia de la linda Melosina. Edición y estudio de los textos españoles. Tesis doctoral leída en la Universidad Complutense en 1996. Ana Vian Herrero, directora. https://eprints.ucm.es/id/eprint/3658/1/H3046901.pdf

GENTIL BALDRICH, José Mª. (2010) "Mirar por un agujero o la ventana indiscreta. Notas heterodoxas sobre la perspectiva cónica en recuerdo de Miguel García Lisón" en: EGA, Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 15, pp. 26-35. https://doi.org/10.4995/ega.2010.989

GENTIL BALDRICH, José Mª. (2013) "La prospettiva: "un buco nella tavoletta" en: Disegnare Idee Immagini, Roma, n° 46, pp. 22-29.

HOCKNEY, David & GAYFORD, Martin, Una historia de las imágenes. De las cavernas a la pantalla del ordenador, Madrid, Siruela, 2018 (History of Pictures from the Cave to the Computer Screen Thames & Hudson, London, 2016).

LEONARDO DA VINCI, Tratado de Pintura, Madrid, Editora Nacional, 1976. Ed. Ángel González García.

MANETTI, Antonio di Tuccio, Vita di Filippo Brunelleschi preceduta da La Novella del Grasso, Milán, Il Polifilo, 1976 . Ed. Domenico De Robertis & Giuliano Tanturli.

PANOSFKY, Erwin, La perspectiva. como Forma Simbólica. Barcelona, Tusquets, 1979 (Die Perspektive als 'Symboliche Form', Berlin/Leipzig, Teubner, 1927)

PARRONCHI, Alessandro, "Le tavole prospettiche del Brunelleschi" en: Studi su la dolce prospettiva, Milán, Aldo Martello, 1964, pp. 226-295.

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record