- -

Application of real-time rendering technology to archaeological heritage virtual reconstruction: the example of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, Spain)

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

Application of real-time rendering technology to archaeological heritage virtual reconstruction: the example of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, Spain)

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Rodríguez González, Esther es_ES
dc.contributor.author Casals Ausió, Josep R. es_ES
dc.contributor.author Celestino Pérez, Sebastián es_ES
dc.coverage.spatial east=-6.064963; north=38.94933; name=Yacimiento de Casas del Turuñuelo, Guareña, Badajoz, Espanya es_ES
dc.date.accessioned 2023-01-31T07:59:16Z
dc.date.available 2023-01-31T07:59:16Z
dc.date.issued 2023-01-18
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/191524
dc.description.abstract [EN] Virtual reconstruction has become a fundamental tool to study and analyse archaeological heritage, given its usefulness for both research and dissemination. Although the discipline has advanced exponentially in recent years, the workflow used in most jobs is still based on the offline methodology as the preferred rendering engine. In contrast, this paper proposes the substitution of this methodology with the new ray tracing in real-time rendering technology; specifically, the authors used Unreal Engine to develop virtual reconstruction work as a research tool during the excavation of an archaeological site, as well as to disseminate the results of the study of each phase. The aim is to exploit the advantages of the immediacy of calculating high-quality and realistic lighting and materials, as well as the interaction and immersion in the virtual model that this system for the development of video games offers. This paper highlights: a) the benefits detected when using real-time technology in heritage reconstruction during the work carried out to date, and b) its limitations and its future evolution with the development of the technology. To demonstrate the usefulness of this tool, the authors present the reconstruction project of the Casas del Turuñuelo site (Guareña, Badajoz). It is one of the best preserved protohistoric sites in the Western Mediterranean, which is why applying this technology to this case study was considered appropriate. The excellent architectural preservation of the Casas del Turuñuelo building is an extraordinary example to assess the usefulness of applying video game engines to heritage reconstruction. This settlement is one of the first known examples of this technology being applied to heritage, specifically, to the virtualisation of an archaeological site under excavation. This methodology and its improvements will be applied to the virtual reconstruction of this project as the excavation of this site advances; thus, one of the main outreach tools developed within the framework of Building Tartessos project will be made available to users as a final product. Highlights: The use of real-time rendering with ray tracing technology as a tool for heritage virtual reconstruction is proposed. The possibilities that the use of next-generation video game engines, specifically Unreal Engine, offer are evaluated in terms of their application in heritage virtualisation. The first results of the virtual reconstruction of the Tartessian site of Casas del Turuñuelo are presented, after using real-time ray tracing technology as a research method to create and review architectural hypotheses. es_ES
dc.description.abstract [ES] La reconstrucción virtual se ha convertido en una herramienta fundamental para el estudio y análisis del patrimonio arqueológico, dada la utilidad que presenta tanto para la investigación como la divulgación. Aunque en los últimos años la disciplina ha avanzado exponencialmente, el flujo de trabajo empleado en la mayoría de proyectos sigue basándose en la metodología sin conexión como motor de renderizado preferido. Frente a ello, el presente trabajo propone la sustitución de dicha metodología por la novedosa tecnología de renderizado con ray tracing en tiempo real; concretamente se ha trabajado con el motor de Unreal Engine, para desarrollar acciones de reconstrucción virtual como herramienta de investigación durante el proceso de excavación de un yacimiento arqueológico, así como para la divulgación de resultados del estudio de cada fase de trabajo. El objetivo es aprovechar las ventajas de la inmediatez de cálculo de una iluminación y materiales de alta calidad y realismo, así como de interacción e inmersión en el modelo virtual que este sistema para el desarrollo de videojuegos nos ofrece. Este artículo se presentan: a) los beneficios detectados al usar la tecnología de tiempo real en la reconstrucción del patrimonio durante los trabajos llevados a cabo hasta la fecha, y b) sus limitaciones y su evolución futura con el desarrollo de la tecnología. Para demostrar la utilidad de esta herramienta se presenta el proyecto de reconstrucción del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Se trata de uno de los yacimientos protohistóricos del Mediterráneo Occidental mejor conservados, razón que justifica la ideoneidad de aplicar esta tecnología a este caso de estudio. El excelente estado de conservación de la arquitectura del edificio de Casas del Turuñuelo constituye un extraordinario ejemplo para valorar la utilidad de la aplicación de los motores de videojuegos a la reconstrucción del patrimonio. Este yacimiento es uno de los primeros ejemplos conocidos en el que esta tecnología se aplica al patrimonio, concretamente a la virtualización de un yacimiento arqueológico en proceso de excavación. Dicha metodología y las mejoras que vayan incorporándose, se irán aplicando a la reconstrucción virtual de este proyecto, a medida que la excavación de este yacimiento avance; así se ofrecerá un producto final que pueda ser puesto a disposición del usuario como una de las principales herramientas de divulgación desarrolladas en el marco del proyecto Construyendo Tarteso. es_ES
dc.description.sponsorship This publication has been produced thanks to the support received from the State Research Agency of the Ministry of Science and Innovation, and is part of the R&D&I project Building Tartessus 2.0. Constructive, spatial and territorial analysis of an architectural model in the middle valley of the Guadiana, PID2019-108180GB-100 (2020-2023), financed by MCIN/AEI/10.13039/501100011033. In addition, this research work has been carried out within the IJC2019-040888 finanded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Video game engine es_ES
dc.subject Unreal Engine es_ES
dc.subject Virtualisation es_ES
dc.subject Heritage es_ES
dc.subject Real-time ray tracing es_ES
dc.subject Motor de videojuego es_ES
dc.subject Virtualización es_ES
dc.subject Patrimonio es_ES
dc.subject Trazado de rayos en tiempo real es_ES
dc.title Application of real-time rendering technology to archaeological heritage virtual reconstruction: the example of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, Spain) es_ES
dc.title.alternative La aplicación de la tecnología de renderizado en tiempo real a la reconstrucción virtual del patrimonio arqueológico: el ejemplo de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, España) es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2023.17460
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/PID2019-108180GB-I00/ES/CONSTRUYENDO TARTESO 2.0. ANALISIS CONSTRUCTIVO, ESPACIAL Y TERRITORIAL DE UN MODELO ARQUITECTONICO EN EL VALLE MEDIO DEL GUADIANA/ es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//IJC2019-040888 es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Rodríguez González, E.; Casals Ausió, JR.; Celestino Pérez, S. (2023). Application of real-time rendering technology to archaeological heritage virtual reconstruction: the example of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, Spain). Virtual Archaeology Review. 14(28):38-53. https://doi.org/10.4995/var.2023.17460 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2023.17460 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 38 es_ES
dc.description.upvformatpfin 53 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 14 es_ES
dc.description.issue 28 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.relation.pasarela OJS\17460 es_ES
dc.contributor.funder Agencia Estatal de Investigación es_ES
dc.contributor.funder Ministerio de Ciencia e Innovación es_ES
dc.description.references Andreu, J., Ibero, I., & Serrano, P. (2022). Valete vos viatore! Videogamificando la ciudad romana de Los Bañales de Uncastillo. In J. I. Lorenzo & J. M. Rodanéz (Coord.), Actas del IV Congreso de Arqueología y Patrimonio Aragonés (CAPA) (pp. 555-574). Zaragoza: Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias de Aragón. es_ES
dc.description.references Barrera Mayo, S. & Baeza Santamaría, U. (2010). La Realidad Virtual aplicada a la explotación sostenible del patrimonio arqueológico. Un caso de éxito: la Cueva de Santimamiñe. Virtual Archaeology Review, 1(1), 69-72. https://doi.org/10.4995/var.2010.4775 es_ES
dc.description.references Berrocal-Rangel, L., Ruano, L., & Manglano, G. (2021). Aplicaciones digitales a la arqueología de la arquitectura protohistórica. De la arqueometría a la arqueología virtual. Anejos de CuPAUAM, 5, 21-113. https://doi.org/10.15366/ane2021.5.001 es_ES
dc.description.references Caarls, J., Jonker, P., Kolstee, Y., Rotteveel, J. & van Eck, W. (2009). Augmented Reality for Art, Desing and Cultural Heritage – System Desing and Evaluation. EURASIP Journal on Image and Video Processing, 716160. https://doi.org/10.1155/2009/716160 es_ES
dc.description.references Caro, J. L. & Hansen, S. (2015). De la fotogrametría a la difusión del patrimonio arqueológico mediante game engines: Menga un caso de estudio. Virtual Archaeology Review, 6(12), 58-68. https://doi.org/10.4995/var.2015.4159 es_ES
dc.description.references Celestino, S. & Rodríguez González. E. (2019). Un espacio para el sacrificio: el patio del yacimiento tartésico de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Complutum, 30(2), 343-366. https://doi.org/10.5209/cpl.66337 es_ES
dc.description.references Celestino, S. & Rodríguez González, E. (2020). Actualidad en la investigación arqueológica en España: el yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). In A. Carretero & C. Papí (Coord.), Actualidad de la investigación arqueológica en España I (2018-2019) (pp. 9-27). Madrid: Museo Arqueológico Nacional. es_ES
dc.description.references Codina Falgas, F., de Prado, G., Ruiz, I., & Sierra, A. (2017). El proyecto de reconstrucción virtual de la ciudad ibérica de Ullastret. In La Ciencia y el arte VI: Ciencias experimentales y conservación del patrimonio (pp. 246-254). Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. es_ES
dc.description.references Delgado, L. & Romero, P. (2017). La Arqueología Virtual, Generadora de Recursos para la comunicación y participación. In L. Bocanegra & A. García López (Eds.), Con la Red / En la Red: Creación, Investigación y Comunicación Cultural y Artística en la Era de Internet (pp. 192-214). Granada: Universidad de Granada. es_ES
dc.description.references Domingo, I., Heather, B. & Claire, S. (2015). Manual de campo del arqueólogo. Barcelona: Ariel. es_ES
dc.description.references Ferdani, D., Fanini, B., Piccioli, M. C., Carboni, F. & Vigliarolo, P. (2020). 3D reconstruction and validation of historical backfround for immersive VR applications and games: the case study of the Forum of Augustus in Rome. Journal of Cultural Heritage, 43, 129-143. https://doi.org/10.1016/j.culher.2019.12.004 es_ES
dc.description.references François, P., Leichman, J., Laroche, F., & Rubellin, F. (2021). Virtual Reality as a versatile tool for research, dissemination and mediation in the humanities. Virtual Archaeology Review, 12(25), 1-15. https://doi.org/10.4995/var.2021.14880 es_ES
dc.description.references Hernández, L., Taibo, J., Seoane, A., Jaspe, A., & López, R. (2008). Interfaces naturales para contenidos digitales interactivos en museos. La experiencia de Galicia Dixital. Revista del Centro de investigación de la Universidad la Salle, 8(29), 37-42. https://doi.org/10.26457/recein.v8i29.210 es_ES
dc.description.references Gisbert Santaballa, A. G. (2019). La arqueología virtual como herramienta didáctica y motivadora. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 119-147. https://doi.org/10.51302/tce.2019.287 es_ES
dc.description.references Hupperetz, W., Carlani, R., Pletinckx, D., & Pietroni, E. (2012). Etruscanning 3D project. The 3D reconstruction of the Regolini Galassi Tomb as a research tool and a new approach in storytelling. Virtual Archaeology Review, 3(7), 92-96. https://doi.org/10.4995/var.2012.4395 es_ES
dc.description.references ICOMOS (2017). Principles of Seville. International Principles of Virtual Archaeology. https://icomos.es/wp-content/uploads/2020/06/Seville-Principles-IN-ES-FR.pdf (Consultada el 12 de febrero de 2022). es_ES
dc.description.references Markiewicz, M. (2022). Photograhy vs. Visualisation. Technical images in archaeological research. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 24. https://doi.org/10.1016/j.daach.2022.e00213 es_ES
dc.description.references Maldonado, A. (2020). La aplicación de la Fotogrametría (SFM) y las Nuevas Tecnologías para la mejora de la documentación, difusión y divulgación del patrimonio arqueológico. Granada: Universidad de Granada. es_ES
dc.description.references Murdoch, M. J., Stokkermans, M. G., & Lambooij, M. (2015). Towards perceptual accuracy in 3D visualizations of illuminated indoor environments. Journal of Solid State Lighting, 2(12). https://doi.org/10.1186/s40539-015-0029-6 es_ES
dc.description.references Pietro, E. & Adami, A. (2014). Interacting with Virtual Reconstructions in Museums: the Etruscanning Project. Journal on Computing and Cultural Heritage, 2(7), 1-29. https://doi.org/10.1145/2611375 es_ES
dc.description.references Pietro, E., Palombini, A., Ioia, M. di. & Sanna, V. (2013). Tiber Valley Virtual Museum: 3D landscape reconstruction in the Orientalising period, North of Rome. A methodological approach proposal. Digital Heritage International Congress (DigitalHeritage), 223-330. https://doi.org/10.1109/DigitalHeritage.2013.6744758 es_ES
dc.description.references Psaila, S. M. & Rolfo, M. (2013). Visualising the Real Hagar Qim façade Through Lighting Simulations. In D. Borra & P. Proietti (Ed.), MIMOS. Movimento Italiano Modellazione e simulazione (pp. 665-672). Roma: MIMOS. es_ES
dc.description.references Rivero, P. & Feliu, M. (2017). Aplicaciones de la arqueología virtual para la Educación Patrimonial: análisis de tendencias e investigaciones. Estudios Pedagógicos, XLIII-4, 319-330. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017 es_ES
dc.description.references Rodríguez González, E. (2018). El poblamiento del valle medio del Guadiana durante la I Edad del Hierro. Bibliotheca Praehistórica Hispana, 34. Madrid: CSIC. es_ES
dc.description.references Rodríguez González, E. & Celestino, S. (2017). Las estancias de los dioses: la habitación 100 del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, 43, 179-194. https://doi.org/10.15366/cupauam2017.43.006 es_ES
dc.description.references Rodríguez González, E. & Celestino, S. (2019). Primeras evidencias de un banquete: análisis arquitectónico y material de la estancia S-1 del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, 45, 177-200. https://doi.org/10.15366/cupauam2019.45.006 es_ES
dc.description.references Rodríguez González, E., Celestino, S., Dorado Alejos, A., & Gutiérrez Rodríguez, M. (2020). “Stairway to Tarteso´s Heaven”: la escalera monumental del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Primeras evidencias de la fabricación de bloques con mortero de cal en la Península Ibérica. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada, 30, 425-457. https://doi.org/10.30827/cpag.v30i0.15419 es_ES
dc.description.references Smith, M., Stephen, N. & Jimenez-Bescos, C. (2019). Using 3D modelling and game engine technologies for interactive exploration of cultural heritage: An evaluation of four game engines in relation to roman archaeological heritage. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 14, e0013. https://doi.org/10.1016/j.daach.2019.e00113 es_ES
dc.description.references Torres Mas, M., López-Menchero Bendicho, V. M., López Tercero, J., Torrejón Valdelomar, J. & Maschner, H. (2022). Proyectos de digitalización y realidad virtual en el patrimonio arqueológico. El caso del yacimiento de la Motilla del Azuer en Daimiel (Ciudad Real). Virtual Archaeology Review, 13(26), 135-146. https://doi.org/10.4995/var.2022.15004 es_ES
dc.description.references Vranich, A. (2018). Reconstructing ancient architecture at Tiwanaku, Bolivia: the potential and promise of 3D printing. Heritage Science, 6(65). https://doi.org/10.1186/s40494-018-0231-0 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record