Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Rodríguez González, Esther | es_ES |
dc.contributor.author | Casals Ausió, Josep R. | es_ES |
dc.contributor.author | Celestino Pérez, Sebastián | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=-6.064963; north=38.94933; name=Yacimiento de Casas del Turuñuelo, Guareña, Badajoz, Espanya | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-01-31T07:59:16Z | |
dc.date.available | 2023-01-31T07:59:16Z | |
dc.date.issued | 2023-01-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/191524 | |
dc.description.abstract | [EN] Virtual reconstruction has become a fundamental tool to study and analyse archaeological heritage, given its usefulness for both research and dissemination. Although the discipline has advanced exponentially in recent years, the workflow used in most jobs is still based on the offline methodology as the preferred rendering engine. In contrast, this paper proposes the substitution of this methodology with the new ray tracing in real-time rendering technology; specifically, the authors used Unreal Engine to develop virtual reconstruction work as a research tool during the excavation of an archaeological site, as well as to disseminate the results of the study of each phase. The aim is to exploit the advantages of the immediacy of calculating high-quality and realistic lighting and materials, as well as the interaction and immersion in the virtual model that this system for the development of video games offers. This paper highlights: a) the benefits detected when using real-time technology in heritage reconstruction during the work carried out to date, and b) its limitations and its future evolution with the development of the technology. To demonstrate the usefulness of this tool, the authors present the reconstruction project of the Casas del Turuñuelo site (Guareña, Badajoz). It is one of the best preserved protohistoric sites in the Western Mediterranean, which is why applying this technology to this case study was considered appropriate. The excellent architectural preservation of the Casas del Turuñuelo building is an extraordinary example to assess the usefulness of applying video game engines to heritage reconstruction. This settlement is one of the first known examples of this technology being applied to heritage, specifically, to the virtualisation of an archaeological site under excavation. This methodology and its improvements will be applied to the virtual reconstruction of this project as the excavation of this site advances; thus, one of the main outreach tools developed within the framework of Building Tartessos project will be made available to users as a final product. Highlights: The use of real-time rendering with ray tracing technology as a tool for heritage virtual reconstruction is proposed. The possibilities that the use of next-generation video game engines, specifically Unreal Engine, offer are evaluated in terms of their application in heritage virtualisation. The first results of the virtual reconstruction of the Tartessian site of Casas del Turuñuelo are presented, after using real-time ray tracing technology as a research method to create and review architectural hypotheses. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La reconstrucción virtual se ha convertido en una herramienta fundamental para el estudio y análisis del patrimonio arqueológico, dada la utilidad que presenta tanto para la investigación como la divulgación. Aunque en los últimos años la disciplina ha avanzado exponencialmente, el flujo de trabajo empleado en la mayoría de proyectos sigue basándose en la metodología sin conexión como motor de renderizado preferido. Frente a ello, el presente trabajo propone la sustitución de dicha metodología por la novedosa tecnología de renderizado con ray tracing en tiempo real; concretamente se ha trabajado con el motor de Unreal Engine, para desarrollar acciones de reconstrucción virtual como herramienta de investigación durante el proceso de excavación de un yacimiento arqueológico, así como para la divulgación de resultados del estudio de cada fase de trabajo. El objetivo es aprovechar las ventajas de la inmediatez de cálculo de una iluminación y materiales de alta calidad y realismo, así como de interacción e inmersión en el modelo virtual que este sistema para el desarrollo de videojuegos nos ofrece. Este artículo se presentan: a) los beneficios detectados al usar la tecnología de tiempo real en la reconstrucción del patrimonio durante los trabajos llevados a cabo hasta la fecha, y b) sus limitaciones y su evolución futura con el desarrollo de la tecnología. Para demostrar la utilidad de esta herramienta se presenta el proyecto de reconstrucción del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Se trata de uno de los yacimientos protohistóricos del Mediterráneo Occidental mejor conservados, razón que justifica la ideoneidad de aplicar esta tecnología a este caso de estudio. El excelente estado de conservación de la arquitectura del edificio de Casas del Turuñuelo constituye un extraordinario ejemplo para valorar la utilidad de la aplicación de los motores de videojuegos a la reconstrucción del patrimonio. Este yacimiento es uno de los primeros ejemplos conocidos en el que esta tecnología se aplica al patrimonio, concretamente a la virtualización de un yacimiento arqueológico en proceso de excavación. Dicha metodología y las mejoras que vayan incorporándose, se irán aplicando a la reconstrucción virtual de este proyecto, a medida que la excavación de este yacimiento avance; así se ofrecerá un producto final que pueda ser puesto a disposición del usuario como una de las principales herramientas de divulgación desarrolladas en el marco del proyecto Construyendo Tarteso. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This publication has been produced thanks to the support received from the State Research Agency of the Ministry of Science and Innovation, and is part of the R&D&I project Building Tartessus 2.0. Constructive, spatial and territorial analysis of an architectural model in the middle valley of the Guadiana, PID2019-108180GB-100 (2020-2023), financed by MCIN/AEI/10.13039/501100011033. In addition, this research work has been carried out within the IJC2019-040888 finanded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Virtual Archaeology Review | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Video game engine | es_ES |
dc.subject | Unreal Engine | es_ES |
dc.subject | Virtualisation | es_ES |
dc.subject | Heritage | es_ES |
dc.subject | Real-time ray tracing | es_ES |
dc.subject | Motor de videojuego | es_ES |
dc.subject | Virtualización | es_ES |
dc.subject | Patrimonio | es_ES |
dc.subject | Trazado de rayos en tiempo real | es_ES |
dc.title | Application of real-time rendering technology to archaeological heritage virtual reconstruction: the example of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, Spain) | es_ES |
dc.title.alternative | La aplicación de la tecnología de renderizado en tiempo real a la reconstrucción virtual del patrimonio arqueológico: el ejemplo de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, España) | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/var.2023.17460 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/PID2019-108180GB-I00/ES/CONSTRUYENDO TARTESO 2.0. ANALISIS CONSTRUCTIVO, ESPACIAL Y TERRITORIAL DE UN MODELO ARQUITECTONICO EN EL VALLE MEDIO DEL GUADIANA/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//IJC2019-040888 | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Rodríguez González, E.; Casals Ausió, JR.; Celestino Pérez, S. (2023). Application of real-time rendering technology to archaeological heritage virtual reconstruction: the example of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz, Spain). Virtual Archaeology Review. 14(28):38-53. https://doi.org/10.4995/var.2023.17460 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/var.2023.17460 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 38 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 53 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 14 | es_ES |
dc.description.issue | 28 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1989-9947 | |
dc.relation.pasarela | OJS\17460 | es_ES |
dc.contributor.funder | Agencia Estatal de Investigación | es_ES |
dc.contributor.funder | Ministerio de Ciencia e Innovación | es_ES |
dc.description.references | Andreu, J., Ibero, I., & Serrano, P. (2022). Valete vos viatore! Videogamificando la ciudad romana de Los Bañales de Uncastillo. In J. I. Lorenzo & J. M. Rodanéz (Coord.), Actas del IV Congreso de Arqueología y Patrimonio Aragonés (CAPA) (pp. 555-574). Zaragoza: Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias de Aragón. | es_ES |
dc.description.references | Barrera Mayo, S. & Baeza Santamaría, U. (2010). La Realidad Virtual aplicada a la explotación sostenible del patrimonio arqueológico. Un caso de éxito: la Cueva de Santimamiñe. Virtual Archaeology Review, 1(1), 69-72. https://doi.org/10.4995/var.2010.4775 | es_ES |
dc.description.references | Berrocal-Rangel, L., Ruano, L., & Manglano, G. (2021). Aplicaciones digitales a la arqueología de la arquitectura protohistórica. De la arqueometría a la arqueología virtual. Anejos de CuPAUAM, 5, 21-113. https://doi.org/10.15366/ane2021.5.001 | es_ES |
dc.description.references | Caarls, J., Jonker, P., Kolstee, Y., Rotteveel, J. & van Eck, W. (2009). Augmented Reality for Art, Desing and Cultural Heritage – System Desing and Evaluation. EURASIP Journal on Image and Video Processing, 716160. https://doi.org/10.1155/2009/716160 | es_ES |
dc.description.references | Caro, J. L. & Hansen, S. (2015). De la fotogrametría a la difusión del patrimonio arqueológico mediante game engines: Menga un caso de estudio. Virtual Archaeology Review, 6(12), 58-68. https://doi.org/10.4995/var.2015.4159 | es_ES |
dc.description.references | Celestino, S. & Rodríguez González. E. (2019). Un espacio para el sacrificio: el patio del yacimiento tartésico de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Complutum, 30(2), 343-366. https://doi.org/10.5209/cpl.66337 | es_ES |
dc.description.references | Celestino, S. & Rodríguez González, E. (2020). Actualidad en la investigación arqueológica en España: el yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). In A. Carretero & C. Papí (Coord.), Actualidad de la investigación arqueológica en España I (2018-2019) (pp. 9-27). Madrid: Museo Arqueológico Nacional. | es_ES |
dc.description.references | Codina Falgas, F., de Prado, G., Ruiz, I., & Sierra, A. (2017). El proyecto de reconstrucción virtual de la ciudad ibérica de Ullastret. In La Ciencia y el arte VI: Ciencias experimentales y conservación del patrimonio (pp. 246-254). Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. | es_ES |
dc.description.references | Delgado, L. & Romero, P. (2017). La Arqueología Virtual, Generadora de Recursos para la comunicación y participación. In L. Bocanegra & A. García López (Eds.), Con la Red / En la Red: Creación, Investigación y Comunicación Cultural y Artística en la Era de Internet (pp. 192-214). Granada: Universidad de Granada. | es_ES |
dc.description.references | Domingo, I., Heather, B. & Claire, S. (2015). Manual de campo del arqueólogo. Barcelona: Ariel. | es_ES |
dc.description.references | Ferdani, D., Fanini, B., Piccioli, M. C., Carboni, F. & Vigliarolo, P. (2020). 3D reconstruction and validation of historical backfround for immersive VR applications and games: the case study of the Forum of Augustus in Rome. Journal of Cultural Heritage, 43, 129-143. https://doi.org/10.1016/j.culher.2019.12.004 | es_ES |
dc.description.references | François, P., Leichman, J., Laroche, F., & Rubellin, F. (2021). Virtual Reality as a versatile tool for research, dissemination and mediation in the humanities. Virtual Archaeology Review, 12(25), 1-15. https://doi.org/10.4995/var.2021.14880 | es_ES |
dc.description.references | Hernández, L., Taibo, J., Seoane, A., Jaspe, A., & López, R. (2008). Interfaces naturales para contenidos digitales interactivos en museos. La experiencia de Galicia Dixital. Revista del Centro de investigación de la Universidad la Salle, 8(29), 37-42. https://doi.org/10.26457/recein.v8i29.210 | es_ES |
dc.description.references | Gisbert Santaballa, A. G. (2019). La arqueología virtual como herramienta didáctica y motivadora. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 119-147. https://doi.org/10.51302/tce.2019.287 | es_ES |
dc.description.references | Hupperetz, W., Carlani, R., Pletinckx, D., & Pietroni, E. (2012). Etruscanning 3D project. The 3D reconstruction of the Regolini Galassi Tomb as a research tool and a new approach in storytelling. Virtual Archaeology Review, 3(7), 92-96. https://doi.org/10.4995/var.2012.4395 | es_ES |
dc.description.references | ICOMOS (2017). Principles of Seville. International Principles of Virtual Archaeology. https://icomos.es/wp-content/uploads/2020/06/Seville-Principles-IN-ES-FR.pdf (Consultada el 12 de febrero de 2022). | es_ES |
dc.description.references | Markiewicz, M. (2022). Photograhy vs. Visualisation. Technical images in archaeological research. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 24. https://doi.org/10.1016/j.daach.2022.e00213 | es_ES |
dc.description.references | Maldonado, A. (2020). La aplicación de la Fotogrametría (SFM) y las Nuevas Tecnologías para la mejora de la documentación, difusión y divulgación del patrimonio arqueológico. Granada: Universidad de Granada. | es_ES |
dc.description.references | Murdoch, M. J., Stokkermans, M. G., & Lambooij, M. (2015). Towards perceptual accuracy in 3D visualizations of illuminated indoor environments. Journal of Solid State Lighting, 2(12). https://doi.org/10.1186/s40539-015-0029-6 | es_ES |
dc.description.references | Pietro, E. & Adami, A. (2014). Interacting with Virtual Reconstructions in Museums: the Etruscanning Project. Journal on Computing and Cultural Heritage, 2(7), 1-29. https://doi.org/10.1145/2611375 | es_ES |
dc.description.references | Pietro, E., Palombini, A., Ioia, M. di. & Sanna, V. (2013). Tiber Valley Virtual Museum: 3D landscape reconstruction in the Orientalising period, North of Rome. A methodological approach proposal. Digital Heritage International Congress (DigitalHeritage), 223-330. https://doi.org/10.1109/DigitalHeritage.2013.6744758 | es_ES |
dc.description.references | Psaila, S. M. & Rolfo, M. (2013). Visualising the Real Hagar Qim façade Through Lighting Simulations. In D. Borra & P. Proietti (Ed.), MIMOS. Movimento Italiano Modellazione e simulazione (pp. 665-672). Roma: MIMOS. | es_ES |
dc.description.references | Rivero, P. & Feliu, M. (2017). Aplicaciones de la arqueología virtual para la Educación Patrimonial: análisis de tendencias e investigaciones. Estudios Pedagógicos, XLIII-4, 319-330. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017 | es_ES |
dc.description.references | Rodríguez González, E. (2018). El poblamiento del valle medio del Guadiana durante la I Edad del Hierro. Bibliotheca Praehistórica Hispana, 34. Madrid: CSIC. | es_ES |
dc.description.references | Rodríguez González, E. & Celestino, S. (2017). Las estancias de los dioses: la habitación 100 del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, 43, 179-194. https://doi.org/10.15366/cupauam2017.43.006 | es_ES |
dc.description.references | Rodríguez González, E. & Celestino, S. (2019). Primeras evidencias de un banquete: análisis arquitectónico y material de la estancia S-1 del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, 45, 177-200. https://doi.org/10.15366/cupauam2019.45.006 | es_ES |
dc.description.references | Rodríguez González, E., Celestino, S., Dorado Alejos, A., & Gutiérrez Rodríguez, M. (2020). “Stairway to Tarteso´s Heaven”: la escalera monumental del yacimiento de Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz). Primeras evidencias de la fabricación de bloques con mortero de cal en la Península Ibérica. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada, 30, 425-457. https://doi.org/10.30827/cpag.v30i0.15419 | es_ES |
dc.description.references | Smith, M., Stephen, N. & Jimenez-Bescos, C. (2019). Using 3D modelling and game engine technologies for interactive exploration of cultural heritage: An evaluation of four game engines in relation to roman archaeological heritage. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 14, e0013. https://doi.org/10.1016/j.daach.2019.e00113 | es_ES |
dc.description.references | Torres Mas, M., López-Menchero Bendicho, V. M., López Tercero, J., Torrejón Valdelomar, J. & Maschner, H. (2022). Proyectos de digitalización y realidad virtual en el patrimonio arqueológico. El caso del yacimiento de la Motilla del Azuer en Daimiel (Ciudad Real). Virtual Archaeology Review, 13(26), 135-146. https://doi.org/10.4995/var.2022.15004 | es_ES |
dc.description.references | Vranich, A. (2018). Reconstructing ancient architecture at Tiwanaku, Bolivia: the potential and promise of 3D printing. Heritage Science, 6(65). https://doi.org/10.1186/s40494-018-0231-0 | es_ES |