- -

The part-time assistant professor in the Spanish university from an autoethnographic approach

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

The part-time assistant professor in the Spanish university from an autoethnographic approach

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Garcia-Ortega, Beatriz es_ES
dc.contributor.author Galan-Cubillo, Javier es_ES
dc.contributor.author Marin-Garcia, Juan A. es_ES
dc.date.accessioned 2023-02-07T08:02:17Z
dc.date.available 2023-02-07T08:02:17Z
dc.date.issued 2023-01-30
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/191678
dc.description.abstract [EN] The figure of the part-time assistant professor has been gaining presence in Spanish uni-versities since its inception in the 1980s, especially since 2010 with the economic crisis and the reduction in the replacement rate of university professors. Despite the growing rele-vance within the university faculty, the controversy that the use of this figure has generated, and the problems faced by this group of professors in their performance, there is a shortage of publications focused on questioning its role, how this figure is used and how its perfor-mance can be smoothed and favored. To contribute in this direction, and with the purpose of encouraging better management of this figure from the perspective of human resources and the quality of the service offered, this article addresses the use and improvement of the benefits of the part-time assistant professor in the Spanish university from a collaborative autoethnographic approach. In this sense, a series of aspects are identified and proposed to improve the framework and conditions in which part-time assistant professors carry out their activity, as well as their competences and attributions, in order to promote reflection and debate among teachers, scholars, government bodies and other actors with the ability to influence their performance according to the goals for which this figure was actually conceived, which ultimately would result in greater self-realization and personal satisfac-tion of these professors, and contribute to educational excellence, as well as a better quali-ty of service and superior competitiveness of universities. es_ES
dc.description.abstract [ES] La figura del profesor asociado ha ido ganando presencia en las universidades españolas desde su creación en los años 80, especialmente desde el año 2010 con la crisis económica y la reducción de la tasa de reposición del profesorado universitario. Pese a la creciente relevancia dentro del cuerpo docente universitario, la controversia que ha venido suscitando el uso de esta figura, y los problemas que afronta este profesorado en su ejercicio, existe una escasez de publicaciones enfocadas a cuestionarse su papel, cómo se utiliza esta figura y cómo se puede facilitar y favorecer su desempeño. Para contribuir en esta dirección, y con el propósito de incentivar una mejor gestión de esta figura desde la perspectiva de recursos humanos y de la calidad el servicio que ofrece, en este artículo se aborda desde un enfoque autoetnográfico colaborativo el uso y mejora de las prestaciones del profesor asociado en la universidad española. Como resultado, se identifican y proponen una serie de aspectos a considerar para mejorar el marco y las condiciones en las que el profesorado asociado desarrolla su actividad, así como sus competencias y atribuciones, con el objeto de promover la reflexión y el debate entre los académicos, profesorado, órganos de gobierno y otros actores con capacidad de influir sobre su desempeño de acuerdo con los fines para los que realmente se concibió esta figura, lo que en última instancia redundaría en una mayor autorrealización y satisfacción personal de estos docentes y contribuiría a la excelencia educativa, así como a una mejor calidad de servicio y mayor competitividad de las universidades. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof WPOM-Working Papers on Operations Management es_ES
dc.rights Reconocimiento (by) es_ES
dc.subject Part-time assistant professor es_ES
dc.subject University teaching es_ES
dc.subject Spanish university es_ES
dc.subject Collaborative autoethnography es_ES
dc.subject Human resources es_ES
dc.subject Quality of service es_ES
dc.subject Competences es_ES
dc.subject Profesor asociado es_ES
dc.subject Docencia universitaria es_ES
dc.subject Universidad española es_ES
dc.subject Autoetnografía colaborativa es_ES
dc.subject Recursos humanos es_ES
dc.subject Calidad de servicio es_ES
dc.subject Competencias es_ES
dc.title The part-time assistant professor in the Spanish university from an autoethnographic approach es_ES
dc.title.alternative El profesor asociado en la universidad española desde un enfoque autoetnográfico es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/wpom.18031
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses es_ES
dc.description.bibliographicCitation Garcia-Ortega, B.; Galan-Cubillo, J.; Marin-Garcia, JA. (2023). The part-time assistant professor in the Spanish university from an autoethnographic approach. WPOM-Working Papers on Operations Management. 14(1):62-75. https://doi.org/10.4995/wpom.18031 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/wpom.18031 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 62 es_ES
dc.description.upvformatpfin 75 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 14 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9068
dc.relation.pasarela OJS\18031 es_ES
dc.description.references Baldwin, R. G., & Chronister, J. L. (2001). Teaching without tenure: Policies and practices for a new era. Johns Hopkins University Press, 2715 North Charles Street, Baltimore, MD 21218-4363. es_ES
dc.description.references Barraca, J. (2010). Emociones negativas en el profesorado universitario: burnout, estrés laboral y mobbing. http://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/22/C00042387.pdf?sequence=1 es_ES
dc.description.references Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos: la indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Gedisa. es_ES
dc.description.references Blanco, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos. Andamios, 9(19), 49-74. https://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v9n19/v9n19a4.pdf - https://doi.org/10.29092/uacm.v9i19.390 es_ES
dc.description.references Bolade-Ogunfodun, Y., Richmond Soga, L., & Laker, B. (2022). Entwined Positionality and Interpretive Frames of Reference: An Autoethnographic Account. Organizational Research Methods. https://doi.org/10.1177/10944281221111401 es_ES
dc.description.references Borrero, M. A. F., & Losada, S. G. (2012). El perfil del buen docente universitario. Una aproximación en función del sexo del alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 237-249. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6106 es_ES
dc.description.references Chang, H., Ngunjiri, F., & Hernandez, K. A. C. (2016). Collaborative autoethnography. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315432137 es_ES
dc.description.references Cladellas-Pros, R., Castelló-Tarrida, A., & Parrado-Romero, E. (2018). Satisfacción, salud y estrés laboral del profesorado universitario según su situación contractual. Revista de Salud Pública, 20, 53-59. https://doi.org/10.15446/rsap.V20n1.53569 es_ES
dc.description.references Ellis, C. (1991). Sociological introspection and emotional experience. Symbolic interaction, 14(1), 23-50. https://doi.org/10.1525/si.1991.14.1.23 es_ES
dc.description.references Ellis, C., & Bochner, A. P. (Eds.). (1996). Composing ethnography: Alternative forms of qualitative writing (Vol. 1). Rowman Altamira. es_ES
dc.description.references European Education and Culture Executive Agency, Eurydice, (2019a). Modernisation of higher education in Europe: academic staff – 2017, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. https://data.europa.eu/doi/10.2797/670566 es_ES
dc.description.references European Education and Culture Executive Agency, Eurydice, Birch, P., Piedrafita Tremosa, S., Davydovskaia, O. (2019b). La profesión docente en Europa : acceso, progresión y apoyo, (A,Delhaxhe,editor) Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2797/917260 es_ES
dc.description.references Godber, K. A., & Atkins, D. R. (2021). COVID-19 impacts on teaching and learning: a collaborative autoethnography by two higher education lecturers. In Frontiers in Education (Vol. 6, p. 647524). Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.647524 es_ES
dc.description.references Huopalainen, A. S., & Satama, S. T. (2019). Mothers and researchers in the making: Negotiating ‘new’ motherhood within the ‘new’ academia. Human Relations, 72(1), 98-121. https://doi.org/10.1177/0018726718764571 es_ES
dc.description.references i Gené, J. M. (2018). Los profesores asociados" permanentes" de universidad y su peculiar encaje en la normativa laboral: Sentencia del Tribunal Supremo de 15 de febrero de 2018. Temas laborales: Re-vista andaluza de trabajo y bienestar social, (143), 265-297. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6699088 es_ES
dc.description.references Kempster, S., & Stewart, J. (2010). Becoming a leader: A co-produced autoethnographic exploration of situated learning of leadership practice. Management Learning, 41(2), 205-219. https://doi.org/10.1177/1350507609355496 es_ES
dc.description.references Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 89, de 13 de abril de 2007, 16241-16260. https://www.boe.es/boe/dias/2007/04/13/pdfs/A16241-16260.pdf es_ES
dc.description.references Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 307, de 24 de diciembre de 2001, 49400-49425. https://www.boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-24515-consolidado.pdf es_ES
dc.description.references Ley Orgánica 11/1983, de 25 de agosto, de Reforma Universitaria. Boletín Oficial del Estado, 209, de 1 de septiembre de 1983, 24034-24042. https://www.boe.es/eli/es/lo/1983/08/25/11/dof/spa/pdf es_ES
dc.description.references López Damián, A. I., García Ponce de León, O., Pérez Mora, R., Montero Hernández, V., & Rojas Ortiz, E. L. (2016). Los Profesores de Tiempo Parcial en las universidades públicas estatales: una profesionalización inconclusa. Revista de la educación superior, 45(180), 23-39. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.007 es_ES
dc.description.references López-Vilchez, J., & Gil-Monte, P. R. (2015). Sobrecarga laboral y de gestión del personal docente en el entorno universitario actual en España. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/49024/5267681.pdf?sequence=1&isAllowed=y es_ES
dc.description.references Más-Torelló, O. (2011). El profesor universitario. Sus competencias y formación. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3). http://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.pdf es_ES
dc.description.references Muñoz, J. G. (2014). El valor de la auto-etnografía como fuente para la investigación social: del método a la narrativa. Azarbe, revista internacional de trabajo social y bienestar, (3). https://revistas.um.es/azarbe/article/view/198691 es_ES
dc.description.references Nordbäck, E., Hakonen, M., & Tienari, J. (2022). Academic identities and sense of place: A collaborative autoethnography in the neoliberal university. Management Learning, 53(2), 331-349. https://doi.org/10.1177/13505076211006543 es_ES
dc.description.references Olivares Fong, L. del C., Nieto López, G., Velázquez Victorica, K. I., & López Guerrero, A. (2021). Factores asociados al síndrome de burnout en profesores de universidades públicas en el noroeste de México. Apuntes De Psicología, 38(1), 59–66. https://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/856 es_ES
dc.description.references Sánchez-Caballero, D. (2019) Las universidades tiran de profesores precarios: los asociados ya son más que los titulares. Eldiario.es, 09/07/2019. https://www.eldiario.es/sociedad/precarizacion-universidad-profesores-contratados-funcionarios_1_1447276.html es_ES
dc.description.references Subdirección General de Actividad Universitaria Investigadora. (2020). Datos y Cifras del Sistema Universitario Español. Publicación 2019–2020. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b9e82c7a-1174-45ab-8191-c8b7e626f5aa/informe-datos-y-cifras-del-sistema-universitario-espa-ol-2019-2020-corregido.pdf es_ES
dc.description.references Tienari, J. (2019). One flew over the duck pond: Autoethnography, academic identity, and language. Management learning, 50(5), 576-590. https://doi.org/10.1177/1350507619875887 es_ES
dc.description.references Wall, S. (2008). Easier said than done: Writing an autoethnography. International journal of qualitative methods, 7(1), 38-53. https://doi.org/10.1177/160940690800700103 es_ES
dc.description.references Ybema, S., Yanow, D., Wels, H., & Kamsteeg, F. H. (Eds.). (2009). Organizational ethnography: Studying the complexity of everyday life. Sage. https://doi.org/10.4135/9781446278925 es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem