Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Álvarez Benítez, Paula V. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T07:54:58Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T07:54:58Z | |
dc.date.issued | 2023-04-28 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/193188 | |
dc.description.abstract | [EN] In this article, we discuss the meanings implicit in the editorial form of Internationale Architektur (1925), Ein Versuchshaus des Bauhauses in Weimar (1925), Holländische Architektur (1929), and Bauhausbauten Dessau (1930), the four architecture editions of the iconic Bauhausbücher series (1925-1930). Our objective is to bring to light the comprehension of how the Bauhaus approached its editorial work and clarify its possible critical dimension and the scope of its contribution to architecture editorial culture. Methodologically, we contrast and connect the outcomes of various investigations that consider these books within the transition from industrial to cultural economics. In addition, we expand the historiographical context in which the Bauhausbücher series tend to be placed (the experimental searches of the 1920s avant-garde) to consider a broader one: the evolution of editorial techniques in architecture books. This approach will allow us to identify the attunement with the editorial methods of the pre-modern architecture book and its reservation towards the nineteenth-century industrial-publishing formulas still in force in architecture. The analysis would help us to delve into the most hidden implications of this reservation and the problems involved in the editorial codification of architecture subject to the competitive demands of the cultural economy. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo discute los significados implícitos en la forma editorial de Internationale Architektur (1925), Ein Versuchshaus des Bauhauses in Weimar (1925), Holländische Architektur (1929) y Bauhausbauten Dessau (1930), las cuatro ediciones de arquitectura de la emblemática serie Bauhausbücher (1925-1930). El objetivo es contribuir a un mejor conocimiento del modo en que la Bauhaus planteó su trabajo editorial, así como aclarar su posible dimensión crítica y el alcance de su contribución a la cultura editorial. Metodológicamente, enlazaremos las aportaciones de diversas investigaciones que han considerado estos libros dentro del tránsito de la economía industrial a la cultural. Además, ampliaremos el contexto historiográfico en el que habitualmente se los sitúa (las búsquedas experimentales de las vanguardias de los 1920) para considerar otro más amplio: la evolución de las técnicas editoriales del libro de arquitectura. Ello nos permitirá identificar la sintonía entre las técnicas editoriales de estas ediciones y las del libro de arquitectura premoderno, así como su reserva para con las fórmulas industriales-editoriales decimonónicas, aún vigentes en arquitectura. El análisis nos ayudará a profundizar en las implicaciones más escondidas de esta reserva/sintonía y los problemas que entraña la codificación editorial de la arquitectura sujeta a las exigencias competitivas de la economía cultural. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Editorial techniques | es_ES |
dc.subject | Order of discourse | es_ES |
dc.subject | Cultural economy | es_ES |
dc.subject | Experimental books | es_ES |
dc.subject | Gender studies | es_ES |
dc.subject | Técnicas editoriales | es_ES |
dc.subject | Orden del discurso | es_ES |
dc.subject | Economía cultural | es_ES |
dc.subject | Libros experimentales | es_ES |
dc.subject | Perspectiva de género | es_ES |
dc.title | The architecture Bauhausbücher. Reflexive artisanility and reconstruction of links | es_ES |
dc.title.alternative | Los Bauhausbücher de arquitectura: artesanalidad reflexiva y reconstrucción de vínculos | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2023.17352 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Álvarez Benítez, PV. (2023). The architecture Bauhausbücher. Reflexive artisanility and reconstruction of links. VLC arquitectura. Research Journal. 10(1):231-261. https://doi.org/10.4995/vlc.2023.17352 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2023.17352 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 231 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 261 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.relation.pasarela | OJS\17352 | es_ES |
dc.description.references | Álvarez Benítez, Paula V. "El ensayo editorial en arquitectura: efectos de enmarcado, montaje imaginativo y crítica editorial." SOBRE, no. 7 (June 2021): 206-22. https://doi.org/10.30827/sobre.v7i.18140 | es_ES |
dc.description.references | Álvarez Benítez, Paula V. "La expresión editorial de L'Architecture Vivante." EGA Expresión Gráfica Arquitectónica 27, no. 44 (March 2022): 174-87. https://doi.org/10.4995/ega.2022.15558 | es_ES |
dc.description.references | Álvarez Benítez, Paula V. "Edición y arquitectura. Cultura editorial vs cultura del libro." Revista SOBRE, no. 4 (May 2018): 81-96. https://doi.org/10.30827/6688 | es_ES |
dc.description.references | Álvarez Benítez, Paula V. "Imágenes pobres, diario femenino y bitextualidad. Tres técnicas experimentales para reconsiderar la edición en arquitectura." In Libro de resúmenes del I Congreso Nacional Mujeres y Arquitectura: hacia una profesión igualitaria, 101-102. Zaragoza: Escuela de Ingeniería y Arquitectura Universidad de Zaragoza, 2021. | es_ES |
dc.description.references | Álvarez Benítez, Paula V. "El discurso editorial en arquitectura. Diario femenino, imágenes pobres y bitextualidad." Lecture given on March 10th 2022 in V Encuentro Perspectivas de género en arquitectura. Escuela de Ingeniería y Arquitectura Universidad de Zaragoza. | es_ES |
dc.description.references | Ardévol, Elisenda and Nora Muntañola (coords.). Representación y cultura audiovisual en la sociedad contemporánea. Barcelona: Editorial UOC, 2004. | es_ES |
dc.description.references | Bloch, Susi. "The book stripped bare." In Artists' books: A critical anthology and sourcebook, edited by Dick Higgins, 33-147. New York: Visual Studies Workshop Press, 1985. | es_ES |
dc.description.references | Bergdoll, Barry and Leah Dickerman. Bauhaus 1919-1933: Workshops for modernity. New York: Museum of Modern Art, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Bourdieu, Pierre. "Une révolution conservatrice dans l'édition." Actes de la recherche en sciences sociales 126-127, no. 1 (1999): 3-28. https://doi.org/10.3917/arss.p1999.126n1.0003 | es_ES |
dc.description.references | Brüning, Ute. "Bauhausbücher. Grafische Synthese-synthetische Grafik." In bauhauskommunikation. Innovative Strategien im Umgang mit Medien, interner und externer Offentlichkeit, 281-296, edited by Patrick Rössler. Berlin: Gebr. Mann, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Cabezas Gelabert, Lino. "Exempla, moldes y modelos en la arquitectura tardomedieval." Artigrama: Revista del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, no. 31 (2016): 15-32. https://doi.org/10.26754/ojs_artigrama/artigrama.2016318152 | es_ES |
dc.description.references | https://doi.org/10.26754/ojs_artigrama/artigrama.2016318152 | es_ES |
dc.description.references | Calasso, Roberto. La marca del editor. Madrid: Anagrama, 2014. | es_ES |
dc.description.references | Carpo, Mario, Architecture in the age of printing: orality, writing, typography, and printed images in the history of architectural theory. Cambridge: MIT Press, 2001. | es_ES |
dc.description.references | Darnton, Robert. and Pons Horacio (trad.). "¿Qué es la historia del libro?" Prismas 12, no. 2 (December 2008): 135-55. | es_ES |
dc.description.references | Von Engelberg, Eva. "Holländische Architektur. J. J. P. Oud als Vermittler der niederländischen Moderne." Kunstgeschichte. Open Peer Reviewed Journal, 2011. https://www.kunstgeschichte-ejournal.net/discussion/2011/engelberg-dockal/. Accesed 7 February, 2022. | es_ES |
dc.description.references | Fiedler, Jeannine and Peter Feierabend. Bauhaus. Cologne: Könemann, 1999. | es_ES |
dc.description.references | Foucault, Michel. El orden del discurso. Barcelona: Tusquets, 1999. | es_ES |
dc.description.references | Gassner, Hubertus. Rodchenko: construcción 1920 o el arte de organizar la vida. Madrid: Siglo XXI, 1995. | es_ES |
dc.description.references | Goergen Jeanpaul. "Wirklich alles wurde unseren wünschen entsprechend gemacht: Das Bauhaus in Dessau im Film der zwanziger Jahre." Maske und Kothurn 57, no. 1-2 (2011): 109-22. https://doi.org/10.7767/muk.2011.57.12.109 | es_ES |
dc.description.references | Gómez López, Consuelo. "La palabra y la imagen. Tratados de ingeniería entre los siglos XVI y XVIII." Lecture given on November 11th in Curso de Extensión Universitaria. UNED-Segovia. | es_ES |
dc.description.references | Gropius, Walter. Internationale Architektur. Bauhausbücher 1, München: Langen Verlag, 1925. | es_ES |
dc.description.references | Gropius, Walter. Bauhausbauten Dessau, Bauhausbücher 12, München: Langen Verlag, 1930. | es_ES |
dc.description.references | Grohmann Walter. "Das neue Bauhaus in Dessau." Das Kunstblatt (January 1927), 18-22. | es_ES |
dc.description.references | Groys, Boris. Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural. Valencia: Pre-textos, 2013. | es_ES |
dc.description.references | Han, Byung-Chul. Psicopolítica: neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder Editorial, 2014. https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7vj | es_ES |
dc.description.references | Hervas, Josenia. Las mujeres de la Bauhaus. De lo bidimensional al espacio total. Buenos Aires: Diseño, 2015. | es_ES |
dc.description.references | Hitchcock, Henry Russell and Philip Johnson. The International Style: Architecture since 1922, New York: W.W. Norton, Incorporated, 1932. | es_ES |
dc.description.references | Hochman, Elaine. La Bauhaus, crisol de la modernidad. Barcelona: Paidós, 2002. | es_ES |
dc.description.references | Horkheimer, Max and Theodor Adorno. Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Sur, 1969. | es_ES |
dc.description.references | Janzen Kooistra, Lorraine. The artist as critic: bitextuality in fin-de-siècle illustrated books. Aldershot: Scolar Press, 1995. | es_ES |
dc.description.references | Korozs, Aron. "Biohaus: The Bauhaus and the Biopolitics of Global Space." TRANSIT 13, no. 1 (2021): 161-81. https://doi.org/10.5070/T713153439 | es_ES |
dc.description.references | Lerebours, Noel-Marie-Paymal. Excursions Daguerriennes, Representant Les Vues et Les Monuments Anciens et Modernes Les Plus Remarquables Du Globe. Paris: Rittner et Goupil; Lerebours; Bossange, 1841. | es_ES |
dc.description.references | Magno, Alessandro Marzo. Los primeros editores. Barcelona: Malpaso Editions, 2017. | es_ES |
dc.description.references | Margolin, Victor. The Struggle for Utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy, 1917-1946. Chicago: University of Chicago Press, 1997. | es_ES |
dc.description.references | Meggs, Philip B. and Alston W. Purvis. History of graphic design. Nueva York: John Wiley & Sons, 2016. | es_ES |
dc.description.references | Meyer, Adolf. Ein Versuchshaus des Bauhauses in Weimar. Edited by Walter Gropius and László Moholy-Nagy. Bauhausbücher 3, München: Langen Verlag, 1925. | es_ES |
dc.description.references | Oud, Jacobus Johannes Pieter. Holländische Architektur. Bauhausbücher 10, München: Langen Verlag, 1929. | es_ES |
dc.description.references | Otto, Elizabeth. Haunted Bauhaus: Occult spirituality, gender fluidity, queer identities, and radical politics. Cambridge: MIT Press, 2019. | es_ES |
dc.description.references | Puigarnau, Alfons, and Oriol Vaz-Romero Trueba. "Lucia Moholy. Cartas cruzadas en el entorno del GATCPAC." RA. Revista de arquitectura, no. 14 (2012): 29-36. https://doi.org/10.15581/014.14.1914 | es_ES |
dc.description.references | Riley, Terence. The International Style: Exhibition 15 and the Museum of Modern Art. New York: Rizzoli/CBA, 1992. | es_ES |
dc.description.references | Rodchenko, Aleksander, Boris Kuschner, and Pedro Piedras. "La nueva fotografía, una polémica." Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, no. 7 (2008). | es_ES |
dc.description.references | Rössler, Patrick. The Bauhaus and public relations: communication in a permanent state of crisis. New York: Routledge, 2014. https://doi.org/10.4324/9780203097281 | es_ES |
dc.description.references | Rovira, Josep M. "Bauhausbücher 12." In Bauhaus in and out: perspectivas desde España, edited by Carolina B. García-Estévez, 218-235. Madrid: Lampreave/ Asociación de historiadores de la Arquitectura y el Urbanismo (AhAU), 2019. | es_ES |
dc.description.references | Sadin, Éric. La humanidad aumentada: La administración digital del mundo. Buenos Aires: Caja negra Editora, 2018. | es_ES |
dc.description.references | de Solà-Morales, Pau. Arquitectura, Crisis, Crítica radical. Para una ideología de la arquitectura contemporánea. Manfredo Tafuri, 1969. Sevilla: Vibok Works, 2021. | es_ES |
dc.description.references | Sloterdijk, Peter. "Actio in distans. Sobre los modos de formación teleracional del mundo." Nómadas no. 28 (June 2008). | es_ES |
dc.description.references | Tavares, André, Zardini, Marco. The Anatomy of the Architectural Book. Zurich: Lars Müller Publishers, 2016. | es_ES |
dc.description.references | Tafuri, Manfredo. "USSR-Berlin, 1922: From Populism to 'Constructivist International'." In The Sphere and the Labyrinth, 119-48, Cambridge: MIT Press, 1987. | es_ES |
dc.description.references | Tafuri, Manfredo. La esfera y el laberinto: vanguardias y arquitectura de Piranesi a los años setenta. Barcelona: Gustavo Gili, 1984. | es_ES |
dc.description.references | Valdivieso, Mercedes. "Lucia Moholy: la fotógrafa de la Bauhaus." Arte, individuo y sociedad, no. 10 (1998): 213-28. | es_ES |
dc.description.references | Valdivieso, Mercedes. "Ise Gropius: Everyone Here Calls Me Frau Bauhaus." In Bauhaus bodies: gender, sexuality, and body culture in modernism's legendary art school, edited by Elizabeth Otto and Patrick Rössler, 169-93. London: Bloomsbury Academic, 2019. https://doi.org/10.5040/9781501344817.ch-008 | es_ES |
dc.description.references | Valdivieso Royo, Alejandro. "La Bauhaus (1919-1933) y el proyecto digital. Desde los medios mecánicos de representación y producción hacía una artesanía digital: László Moholy-Nagy y György Kepes." Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos, no. 7 (2017): 52-71. | es_ES |
dc.description.references | V.V. A.A. La vanguardia aplicada (1890-1950). Madrid: Fundación Juan March, 2012. | es_ES |
dc.description.references | Washton Long, Rose-Carol. "Lucia Moholy's Bauhaus photography and the issue of the Hidden Jew." Woman's Art Journal 35, no. 2 (2014): 37-47. | es_ES |
dc.description.references | Witkovsky, Matthew S. "Circa 1930." Études photographiques, no. 23 (May 2009). http://journals.openedition.org/etudesphotographiques/3426. | es_ES |