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dc.contributor.author | Rowan, Jaron | es_ES |
dc.contributor.author | Ramos Cebrián, Sergio | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-06-13T10:22:05Z | |
dc.date.available | 2023-06-13T10:22:05Z | |
dc.date.issued | 2023-03-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/194147 | |
dc.description.abstract | [EN] The article presents a brief overview of some of the main historical contributions to the definition of culture, analyzing the semantic field that encompasses the notion. Delving into conceptions that range from culture as a form of personal cultivation to understanding the role of culture as a colonizing agent, it seeks to clarify the political genealogy of the notion of culture. At the same time, the potential of culture as an institutional tool for instruction and social transformation will be explored. We are going to verify how culture understood as civilization and progress was imposing the imaginary of institutional culture, focused on heritage management and the cultivation of the population. And how, the advent of 'culture as a right' consolidates the patrimonial vision of culture, while gradually opening up to sensitivity for cultural diversity, to discourses around development, creativity and concern for inequality cultural. We consider that the different notions of culture have different consequences when they become transformed into cultural policies. To finish the article, it asks about the role that culture can have, understood as a transforming entity, in democratic sense. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El artículo presenta un breve recorrido sobre algunas de las principales aportaciones históricas a la definición de la cultura analizando el campo semántico que abarca la noción. Ahondando en concepciones que van desde la cultura como una forma de cultivo personal a entender el papel de la cultura como agente colonizador, se busca aclarar la genealogía política de la noción cultura. A su vez se explorará el potencial de la cultura como herramienta institucional de instrucción y transformación social. Vamos a comprobar cómo la cultura entendida como civilización y progreso fue imponiendo los imaginarios de la cultura institucional, volcada en la gestión patrimonial y el cultivo de la población. Y como, el advenimiento de la cultura como derecho consolida la visión patrimonialista de la cultura, mientras paulatinamente, se fue abriendo a la sensibilidad por la diversidad cultural, a los discursos en torno al desarrollo, la creatividad y la preocupación por la desigualdad cultural. Consideramos que las diferentes nociones de cultura tienen expresiones diferentes cuando se transforman en políticas culturales. Por ello para acabar el artículo se pregunta sobre el papel que puede tener la cultura entendida como ente transformador, en sentido democrático. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa) | es_ES |
dc.subject | Culture theory | es_ES |
dc.subject | Colonial culture | es_ES |
dc.subject | Cultural rights | es_ES |
dc.subject | Public instruction | es_ES |
dc.subject | Cultural policies | es_ES |
dc.subject | Teoría de la cultura | es_ES |
dc.subject | Cultura colonial | es_ES |
dc.subject | Derechos culturales | es_ES |
dc.subject | Instrucción pública | es_ES |
dc.subject | Políticas culturales | es_ES |
dc.title | La cultura como colonia, instrucción y cultivo. De cómo las diferentes nociones de cultura afectan a las políticas culturales | es_ES |
dc.title.alternative | Culture as a colony, instruction and cultivation. How the different notions of culture affect cultural policies | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/aniav.2023.19143 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Rowan, J.; Ramos Cebrián, S. (2023). La cultura como colonia, instrucción y cultivo. De cómo las diferentes nociones de cultura afectan a las políticas culturales. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. (12):1-12. https://doi.org/10.4995/aniav.2023.19143 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/aniav.2023.19143 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 1 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 12 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 12 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2530-9986 | |
dc.relation.pasarela | OJS\19143 | es_ES |
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