Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Hermida, Alberto | es_ES |
dc.contributor.author | Barrientos-Bueno, Mónica | es_ES |
dc.contributor.author | Pérez López, Héctor Julio | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T19:02:03Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T19:02:03Z | |
dc.date.issued | 2021-07 | es_ES |
dc.identifier.issn | 1131-5598 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/199367 | |
dc.description.abstract | [EN] The main objective of this article is to identify and study the diversity of possible cases of aesthetic experiences related to the psychological phenomenon of absorption in La Peste; this TV series exhibits outstanding artistic qualities, both in the creation of images and in art direction, including the digital set recreation or their modification. It also describes the type of interaction that takes place between the processes of possible aesthetic absorption and the cognitive content of the narrative. We approach the analysis of a wide variety of scenes to distinguish the implications that a reflective or evaluative activity of an aesthetic nature may have for a better understanding of the cognitive content it offers. Our analysis has discovered a unique wealth of resources: from the visual motifs, the dominant modes of representation in the historical period of the series, to the sophisticated lighting techniques, the mise en scene, the cinematography, the use of chromaticism or the digital set composition. What is common to all the cases dealt with is the search for an active spectator, open to setting his or her reflective and imaginative capacity in motion at a level of intensity and frequency that is rare and valuable in contemporary seriality. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universidad Complutense de Madrid | es_ES |
dc.relation.ispartof | Arte individuo y sociedad | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Estética | es_ES |
dc.subject | Narración | es_ES |
dc.subject | Series televisivas | es_ES |
dc.subject | La Peste | es_ES |
dc.subject.classification | HISTORIA DEL ARTE | es_ES |
dc.title | Interacción entre propiedades estéticas y valor cognitivo: más allá de la absorción narrativa en La Peste | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.5209/aris.70654 | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/RTI2018-096596-B-I00/ES/INTERACCIONES ENTRE VALOR COGNITIVO Y PROPIEDADES ESTETICAS EN LA SERIALIDAD CONTEMPORANEA/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Politécnica Superior de Gandia - Escola Politècnica Superior de Gandia | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Hermida, A.; Barrientos-Bueno, M.; Pérez López, HJ. (2021). Interacción entre propiedades estéticas y valor cognitivo: más allá de la absorción narrativa en La Peste. Arte individuo y sociedad. 33(3):995-1013. https://doi.org/10.5209/aris.70654 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | S | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.5209/aris.70654 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 995 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 1013 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 33 | es_ES |
dc.description.issue | 3 | es_ES |
dc.relation.pasarela | S\463500 | es_ES |
dc.contributor.funder | AGENCIA ESTATAL DE INVESTIGACION | es_ES |
dc.description.references | Alcaraz León, M. J. (2018). Aesthetics Makes Nothing Happen? The Role of Aesthetic Properties in the Constitution of Non-aesthetic Value. The Journal of | es_ES |
dc.description.references | Aesthetics and Art Criticism, 76(1), 21-31. | es_ES |
dc.description.references | Atípica Films (2018). Fotografía. Contenidos Extra de La Peste. Edición DVD (Disco 2). Madrid, España: Divisa Home Video. | es_ES |
dc.description.references | Carmona, J. I. (2008). Crónica urbana del malvivir. Insalubridad, desamparo y hambre en la Sevilla de los siglos XIV-XVII. Sevilla, España: Athenaica Ediciones | es_ES |
dc.description.references | Universitarias y Editorial Universidad de Sevilla. | es_ES |
dc.description.references | Chirinos, L. (2015). Artemisia Gentileschi y Sor Juana Inés de la Cruz: Autorretratos o el arte de controlar las miradas. Cuaderno Internacional de Estudios | es_ES |
dc.description.references | Humanísticos y Literatura (CIEHL), 22, 11-20. | es_ES |
dc.description.references | Furió, V. (2010). Ideas y formas de la representación pictórica, Barcelona, España: Universidad de Barcelona. | es_ES |
dc.description.references | García Hinojosa. P. (2013). Simbolismo, Religiosidad y Ritual barroco. La muerte en el siglo XVII. Zaragoza, España: Institución Fernando el Católico. | es_ES |
dc.description.references | García, A. N. (2019). Hannibal and the Paradox of Disgust. Continuum. Journal of Media & Cultural Studies, 33(5), 554–564. doi: https://doi.org/10.1080/10304312.2019.1641180 | es_ES |
dc.description.references | Gerrig, R. J. (1993). Experiencing Narrative Worlds: On the Psychological Activities of Reading. New Haven, CT, Estados Unidos: Yale University Press. | es_ES |
dc.description.references | Gómez Gómez, A. (2005). Trampantojos cinematográficos o el diálogo entre las artes. Paradigma. Revista Universitaria de Cultura, 1, 12-15. | es_ES |
dc.description.references | González García, J. M. (2005). Metáforas e ironías de la identidad barroca. En A. Ariño Villarroya (coord.), Las encrucijadas de la diversidad cultural (pp. 139-158). Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas. | es_ES |
dc.description.references | Green, M. C. (2004). Transportation into narrative worlds: The role of prior knowledge and perceived realism. Discourse Processes, 38, 247–266. | es_ES |
dc.description.references | doi: https://doi.org/10.1207/s15326950dp3802_5 | es_ES |
dc.description.references | Green, M. C., & Brock, T. C. (2000). The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. Journal of Personality and Social Psychology, 79(5), | es_ES |
dc.description.references | -721. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.5.701 | es_ES |
dc.description.references | Heller, E. (2013). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona, España: Gustavo Gili. | es_ES |
dc.description.references | Kieran, M. (2005). Revealing art. New York, Estados Unidos: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | Korsmeyer, C. (2011). Savoring Disgust: The Foul and the Fair in Aesthetics. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press. | es_ES |
dc.description.references | Korsmeyer, C. (2012). Disgust and Aesthetics. Philosophy Compass, 7(11), 753–761. doi: https://doi.org/10.1111/j.1747-9991.2012.00522.x | es_ES |
dc.description.references | Kuijpers, M. M., Hakemulder, F., Bálint, K., Doicaru, M., & Tan, E. (2017). Towards a New Understanding of Absorbing Reading Experiences. En F. Hakemulder, | es_ES |
dc.description.references | M. M. Kuijpers, E. S. Tan, K. Bálint y M. M. Doicaru (eds.), Narrative Absorption (pp. 29-47). Amsterdam, Países Bajos: John Benjamins Publishing Company. | es_ES |
dc.description.references | McIver Lopes, D. (2005). Sight and sensibility: Evaluating pictures. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press, Clarendon Press. | es_ES |
dc.description.references | Medina de Vargas, R. (1988). La luz en la pintura: un factor plástico: el siglo XVII. Barcelona, España: PPU. | es_ES |
dc.description.references | Moreno, A. (1997). Mentalidad y pintura en la Sevilla del Siglo de Oro. Madrid, España: Electa. | es_ES |
dc.description.references | Moscariello, A. (2011). Cinema e pittura. Dall´effetto-cinema nell´arte figurativa alla “cinepittura digitale”. Bari, Italia: Progedit. | es_ES |
dc.description.references | Muñoz Molina, A. (2008). Hermosura y luz no usada: un tocador de zanfona de Georges de La Tour. En VV.AA., Los pintores de lo real (pp. 239-254). Barcelona, | es_ES |
dc.description.references | España: Galaxia Gutenberg. | es_ES |
dc.description.references | Nogales, J. (2018). Efectos visuales. Contenidos Extra de La Peste. Atípica Films para Movistar+. Edición DVD (Disco 2). Madrid, España: Divisa Home Video. | es_ES |
dc.description.references | Núñez Roldán, F. (2004). La vida cotidiana en la Sevilla del Siglo de Oro. Sevilla, España: Sílex. | es_ES |
dc.description.references | Santos Márquez. A. J., & Illán Martín, M. (2020). Ficciones y artificios. La estética del engaño en la pintura mural sevillana del siglo XVIII. En J. M. | es_ES |
dc.description.references | Almansa Moreno y M. Moraes Mello (eds.), La pintura ilusionista entre Europa y América (pp. 127-144). Sevilla, España: Editorial Universidad de Sevilla. | es_ES |
dc.description.references | Sorlin, P. (2001). El cine y la ciudad: una relación inquietante. Secuencias: revista de historia del cine, 13, 21-28. | es_ES |
dc.description.references | Tejeda, C. (2009). La mirada del escenógrafo. En J. M. Prado, E. Cervera y C. Tejeda, Benjamín Fernández. Director artístico (pp. 21-38). Madrid, España: Filmoteca | es_ES |
dc.description.references | Española, ICAA, Ministerio de Cultura. | es_ES |
dc.description.references | Zavala, H. (2008). El diseño en el cine: proyectos de dirección artística. México D.F., México: Universidad Nacional Autónoma de México. | es_ES |
dc.subject.ods | 16.- Promover sociedades pacíficas e inclusivas para el desarrollo sostenible, facilitar acceso a la justicia para todos y crear instituciones eficaces, responsables e inclusivas a todos los niveles | es_ES |