Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Alonso-García, Eusebio | es_ES |
dc.contributor.author | Rincón-Borrego, Iván | es_ES |
dc.contributor.author | Pérez-Barreiro, Sara | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-11-15T12:35:01Z | |
dc.date.available | 2023-11-15T12:35:01Z | |
dc.date.issued | 2023-10-31 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/199806 | |
dc.description.abstract | [EN] Although we have always lived among images and information, cinema first and the development of new information and communication technologies second are producing changes in the perception of space and time that affect both architecture and the arts in general. Throughout the 20th century, modifications of our perceptual apparatus have been reflected in artistic practices in general, and architectural practices in particular, where multimedia supports and moving images are the substance and material of architecture. These supports are the substance with which some of the most recent architectural forms and volumes have been constructed or projected, and they are also the creators of new urban landscapes. By analyzing some formal codifications in the visual strategy of a limited number of film proposals, it is possible to identify key relationships between art, video art, and prominent examples of advanced architecture since the mid-20th century, whose corollary extends to more recent decades. This research allows us to outline an initial genealogy of artistic practices and experiences that span the last century, where the idea of experiencing architecture among images has become a central theme. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Si bien siempre hemos vivido entre imágenes e información, el cine, en primer lugar, y el desarrollo de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación, en segundo, están produciendo cambios en la percepción del espacio y del tiempo que afectan tanto a la arquitectura como a las artes en general. A lo largo del siglo XX, las modificaciones de nuestro aparato perceptivo han sido recogidas por las prácticas artísticas en general, y las arquitectónicas en particular, donde los soportes multimedia y la imagen en movimiento son materia y material de la arquitectura. Dichos soportes son la sustancia con la que se han construido o proyectado algunas de las formas y volúmenes arquitectónicos más recientes, y son también los creadores de nuevos paisajes urbanos. A partir del análisis de la estrategia visual de un número acotado de propuestas cinematográficas, es posible identificar relaciones claves entre el arte, el video arte y ejemplos de arquitecturas avanzadas desde mediados del siglo XX, cuyo correlato se extiende a las décadas más recientes. La investigación permite esbozar una primera genealogía de prácticas que abarcan el último siglo, donde la idea de vivir la arquitectura entre imágenes se ha convertido en un tema central. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Proyecto I D i Ecosistema Cinematográfico de la Ciudad y Transferencia con Nuevas Tecnologías (VA234P20) cofinanciado por la Junta de Castilla y León y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Architectural active gazes | es_ES |
dc.subject | Real and virtual | es_ES |
dc.subject | Multimedia systems | es_ES |
dc.subject | Inclusive insight | es_ES |
dc.subject | Informational space | es_ES |
dc.subject | Miradas activas arquitectónicas | es_ES |
dc.subject | Realidad y ficción | es_ES |
dc.subject | Sistemas multimedia | es_ES |
dc.subject | Mirada inclusiva | es_ES |
dc.subject | Espacio informacional | es_ES |
dc.title | Enclosed by images. Insights, relationships, and information | es_ES |
dc.title.alternative | Envueltos por imágenes. Miradas, relaciones e informaciones | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2023.19417 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/JCYL//VA234P20 | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Alonso-García, E.; Rincón-Borrego, I.; Pérez-Barreiro, S. (2023). Enclosed by images. Insights, relationships, and information. VLC arquitectura. Research Journal. 10(2):83-99. https://doi.org/10.4995/vlc.2023.19417 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2023.19417 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 83 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 99 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | es_ES |
dc.description.issue | 2 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.relation.pasarela | OJS\19417 | es_ES |
dc.contributor.funder | Junta de Castilla y León | es_ES |
dc.contributor.funder | European Regional Development Fund | es_ES |
dc.description.references | "4dspace: Interactive Architecture." AD Architectural Design 75, no. 1 (January-February 2005): 1-127. https://onlinelibrary.wiley.com/toc/15542769/2005/75/1 | es_ES |
dc.description.references | Albrecht, Donald, ed. The Work of Charles and Ray Eames: A Legacy of Invention. New York: Harry N. Abrams, 1997. | es_ES |
dc.description.references | Bayer, Herbert. "Fundamentals of Exhibition Design." PM: an intimate journal for advertising production managers, art directors and their associates 6, no. 2 (Dec. 1939- Jan. 1940): 17-25. https://digitalcollections.nypl.org/items/90f27111-9714-4fc1-e040-e00a18064ba4 | es_ES |
dc.description.references | Bayer, Herbert. Herbert Bayer: Painter, Designer, Architect. New York: Reinhold, 1967. | es_ES |
dc.description.references | Bayer, Herbert, and Walter Gropius. Section Allemande: exposition de la Société des artistes décorateurs, Grand Palais, 14 mai-13 juillet. Berlin: Verlag Hermann Reckendorf, 1930. | es_ES |
dc.description.references | Benjamin, Walter. Discursos interrumpidos 1. Madrid: Taurus, 1989. | es_ES |
dc.description.references | Bullivant, Lucy. "4dspace: Interactive Architecture: Introduction." AD Architectural Design, 75, no. 1 (January-February 2005): 5-7. https://doi.org/10.1002/ad.5 | es_ES |
dc.description.references | Colomina, Beatriz. "Enclosed by Images: The Eameses' Multimedia Architecture." Grey Room, no. 2 (Winter 2001): 5-29. http://www.jstor.org/stable/1262540 https://doi.org/10.1162/152638101750172975 | es_ES |
dc.description.references | Davidson, Susan, and David White. Robert Rauschenberg: Photographs 1949-1962. Houston: Menil Collection, 2011. | es_ES |
dc.description.references | Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1994. | es_ES |
dc.description.references | Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós, 1987. | es_ES |
dc.description.references | Deltell Pastor, Juan, and Mejía Vallejo, Clara E. "The Representation of the Limit in Wim Wenders' The Wings of Desire." VLC arquitectura 9, no. 1 (April 2022): 101-126. ISSN: 2341-3050. https://doi.org/10.4995/vlc.2022.13218 | es_ES |
dc.description.references | Ito, Toyo. Escritos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, 2000. | es_ES |
dc.description.references | Ito, Toyo. "Tarzanes en el bosque de los medios," 2G: revista internacional de arquitectura, no.2 (1997): 121. | es_ES |
dc.description.references | "Herzog & de Meuron, 1998-2002." El Croquis, no.109-110 (2003). | es_ES |
dc.description.references | Koeck, Richard. Cine-Scapes: Cinematic Spaces in Architecture and Cities. New York: Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9780203721186 | es_ES |
dc.description.references | Morgan, David. "Spirit and Medium. The Video Art of Bill Viola." In The Art of Bill Viola, edited by Chris Townsend, 99-113. London: Thames and Hudson, 2004. | es_ES |
dc.description.references | Negroponte, Nicholas. Being digital. New York: Vintage Books, 1995. | es_ES |
dc.description.references | Neumann, Dietrich. Architecture of the Night. Munich: Prestel, 2002. | es_ES |
dc.description.references | Neumann, Dietrich. Film Architecture: Set Designs from Metropolis to Blade Runner. Munich: Prestel, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Nieto Sánchez, María. "Beyond the Screen. Dynamic, Multiple and Transformable Spaces." In Avanca Cinema. International Conference 2016, 1099-1107. Avanca, Portugal: Cineclube de Avanca, 2017. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. "Geometry of Terror' Alfred Hitchcock's Rear Window." In Chora vol. 4: Intervals in the Philosophy of Architecture, edited by Alberto Pérez Gómez and Stephen Parcell, 211-44. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2004. https://doi.org/10.1515/9780773570801-010 | es_ES |
dc.description.references | "Peter Eisenman, 1990-1997." El Croquis, no. 83 (1997). | es_ES |
dc.description.references | Pérez Barreiro, Sara and Villalobos Alonso, Daniel. "Pastilla roja, pastilla azul. Matrix, un lugar donde todo es posible." In Avanca Cinema. International Conference. Avanca: Cineclube de Avanca, 2016 | es_ES |
dc.description.references | Questerbert, Marie Christine. "Michael Snow et la région centrale." Cahiers de cinéma, no. 296 (1979): 36-37. | es_ES |
dc.description.references | Roulet, Sophie, and Sophie-Roché Soulié. Toyo Ito: l'architecture de l'éphémère. Paris: Éditions du Moniteur, 1991. | es_ES |
dc.description.references | Rincon Borrego, Ivan et al. "La imagen como materia y material. Arquitecturas avanzadas y experimentación audiovisual desde la mirada inclusiva de Herbert Bayer." Arte, Individuo y Sociedad 34, no. 1 ( January 2022). https://doi.org/10.5209/aris.74210 | es_ES |
dc.description.references | Rincon Borrego, Ivan et al. "Arquitecturas pantalla en la era de la información. Notas sobre paramentos mediáticos y nuevos paradigmas." Estoa 11, no. 21 (January 2022). https://doi.org/10.18537/est.v011.n021.a11 | es_ES |
dc.description.references | Saggio, Antonino. "Interactivity at the Centre of Avant-Garde Architectural Research." AD Architectural Design 75, no. 1 (2005): 23-29. https://doi.org/10.1002/ad.9 | es_ES |
dc.description.references | Sejima, Kazuyo. "Campos de juegos líquido: fragmentos de una conversación." El Croquis, no. 121-122 (2004): 8-25. | es_ES |
dc.description.references | Siza, Alvaro. "Entrevista Alvaro Siza: realizada por Sara de la Mata y Fernando Porras." Arquitectura, no. 271-272 (1988): 172-197. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/1987-1990/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-1988-n271-272-pag172-197.pdf | es_ES |
dc.description.references | Townsend, Anthony. "Digitally mediated urban space: New lessons for design." PRAXIS: Journal of Writing + Building, no. 6 (2004): 100-105. | es_ES |
dc.description.references | Zumthor, Peter. Atmósferas. Barcelona: Gustavo Gili, 2006. | es_ES |