Resumen:
|
[EN] 1. Introduction:
Clinical simulation faithfully reproduces real experiences and allows the acquisition of
different competencies in medical-health training, of which almost half correspond to
psychomotor skills, ...[+]
[EN] 1. Introduction:
Clinical simulation faithfully reproduces real experiences and allows the acquisition of
different competencies in medical-health training, of which almost half correspond to
psychomotor skills, which are mediated by the mirror neuron system.
2. Objective:
Provide knowledge for the acquisition of psychomotor skills, through teaching-learning
with clinical simulation, taking into account dual: verbal and visual cognitive learning.
3. Developing:
Groups of medical students were given a different teaching message (textual, verbal, static
and dynamic visual), to acquire psychomotor skills in a clinical simulation scenario,
practicing them on a mannequin and evaluating their performance through a verification
form. “ad hoc”. 4. Results: A total of 102 first-year medical students participated voluntarily, randomly assigned to a
different group: 0 (without message, control group), T (text), A (audio), I (static image), V
(video). The scores obtained by each group did not show significant differences between
group T and A, but between them and groups I and V.
5. Conclusions:
The acquisition of psychomotor skills through clinical simulation differs with the didactic
messages, the dynamic visual being more effective, followed in decreasing order by the
static image, text and audio messages.
[-]
[ES] 1. Introducción: La simulación clínica reproduce experiencias reales de una manera fidedigna y permite adquirir distintas competencias en la formación médico-sanitaria, de las que casi la mitad se corresponden con ...[+]
[ES] 1. Introducción: La simulación clínica reproduce experiencias reales de una manera fidedigna y permite adquirir distintas competencias en la formación médico-sanitaria, de las que casi la mitad se corresponden con habilidades psico-motoras, que están mediadas por el sistema de neuronas espejo. 2. Objetivo: Aportar conocimiento para la adquisición de habilidades psico-motoras, mediante la enseñanza-aprendizaje con simulación clínica, teniendo en cuenta el aprendizaje cognitivo dual, verbal y visual. 3. Desarrollo: A grupos de alumnos de medicina se les suministró un mensaje docente diferente (textual, verbal, visual estático y dinámico), para adquirir habilidades psicomotoras en un escenario de simulación clínica, practicándolas sobre un maniquí y evaluando su desempeño mediante un formulario de verificación “ad hoc”. 4. Resultados: Participaron de forma voluntaria un total de 102 alumnos de primer curso de medicina, que aleatoriamente se asignaron a un grupo distinto: 0 (sin mensaje), T (texto) A (audio), I (imagen estática), V (vídeo). Las puntuaciones obtenidas por cada grupo no mostraron diferencias significativas entre el grupo T y A y si entre estos y los grupos I y V. 5. Conclusiones: La adquisición de habilidades psico-motoras mediante simulación clínica, difiere con los mensajes didácticos, siendo más efectivo el visual dinámico, siguiendo en orden decreciente los de imagen estática, texto y audio.
[-]
|