Resumen:
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[EN] This teaching innovation aims to improve the motivation and attention of the students of the
subject "Mechanical Design of Equipment" (MDE), belonging to the Degree in Chemical
Engineering of the Faculty of Sciences ...[+]
[EN] This teaching innovation aims to improve the motivation and attention of the students of the
subject "Mechanical Design of Equipment" (MDE), belonging to the Degree in Chemical
Engineering of the Faculty of Sciences from the Universidad Autónoma de Madrid (Spain).
As a subject with fundamentally theoretical-practical content (mainly based on lectures and
resolution of related exercises), the teachers consider it likely that students' attention will
be lost due to the relatively long duration of the classes (approximately 2 hours). Two key
tools have been implemented, based on gamification and fast feedback, combined with the
WOOCLAP software. The use of this application through various question categories has
provided a more attractive and motivating learning environment for students. The
implementation of this teaching innovation showed an increment in the students’ attention,
motivation, and follow-up of the subject sessions, which has been demonstrated through the
university's institutional surveys as well as surveys developed by the teaching team. Indeed,
an overall increase in the pass rate of the subject was observed, although the average
grade did not undergo this change and only increased very slightly. The promising results
of this teaching innovation encourage the teaching team for the progressive implementation
in similar courses within the area of Chemical Engineering higher education.
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[ES] Mejorar la motivación y atención de los estudiantes de la asignatura “Diseño Mecánico de
Equipos” (DME), perteneciente al Grado en Ingeniería Química de la Facultad de Ciencias de la Universidad Autónoma de Madrid ...[+]
[ES] Mejorar la motivación y atención de los estudiantes de la asignatura “Diseño Mecánico de
Equipos” (DME), perteneciente al Grado en Ingeniería Química de la Facultad de Ciencias de la Universidad Autónoma de Madrid es el objetivo esta innovación docente. Al
ser una asignatura de contenido fundamentalmente teórico-práctico (teoría y problemas),
los docentes consideran probable que una importante pérdida de atención por parte de los
alumnos como consecuencia de la relativamente larga duración de las clases (de 2 horas
aproximadamente). Para ello se han empleado dos herramientas clave, gamificación y
rápida retroalimentación, combinadas mediante la utilización del software WOOCLAP. El
uso de esta aplicación por medio de diversas categorías de preguntas ha proporcionado un
ambiente de trabajo más atractivo y motivador para los y las estudiantes. Como resultados
de la implantación de esta propuesta docente, se ha observado una mayor atención,
motivación y seguimiento de la asignatura, lo cual se ha demostrado mediante la
realización de las encuestas institucionales de la universidad, así como de encuestas
elaboradas por el equipo docente. En términos cuantificables, se produjo un aumento del
índice de aprobados de la asignatura, si bien la nota media no experimentó ese cambio y
solo aumentó de forma muy leve. Los resultados prometedores de esta innovación docente
sirven de impulso para la progresiva implantación en cursos similares dentro del área de
educación de la Ingeniería Química.
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