Resumen:
|
[EN] The chapter explores an Action Learning (AL) experience in the Na Rovella neighbourhood (Valencia, Spain) which has been developed during the Development Processes subject of the Masters Degree in Development Cooperation ...[+]
[EN] The chapter explores an Action Learning (AL) experience in the Na Rovella neighbourhood (Valencia, Spain) which has been developed during the Development Processes subject of the Masters Degree in Development Cooperation at the Universitat Politècnica de València. This AL process combines different higher education objectives: teaching, research, social engagement and citizen participation. The pedagogical approach of the AL, rooted in human and sustainable development, is based on the participation of students and actors of the neighbourhood as active subjects in the process of co-production of knowledge and design of actions for social transformation. The learning process is multiple since it is developed from different approaches and participatory methodologies (Photovoice, Participatory Video, Participatory Mapping). Also, the reality of the neighbourhood is complex, with different problems and power relations. Participation is diverse and occurs at different levels throughout the stages of the AL. Based on Freire's thinking about pedagogy of liberation and in dialogue with the capability for epistemic contribution proposed by Fricker, we put forward four capabilities for epistemic liberation: being, doing, learning and transforming. These capabilities go beyond epistemic justice, promoting the epistemic liberation of vulnerable people and groups that participate in the processes of co-production of knowledge between university and society.
[-]
[ES] Este capítulo explora una experiencia de Aprendizaje en Acción (AL) en el barrio de Na Rovella (Valencia, España) que se ha desarrollado durante la asignatura Procesos de Desarrollo del Máster en Cooperación al ...[+]
[ES] Este capítulo explora una experiencia de Aprendizaje en Acción (AL) en el barrio de Na Rovella (Valencia, España) que se ha desarrollado durante la asignatura Procesos de Desarrollo del Máster en Cooperación al Desarrollo de la Universitat Politècnica de València. Este proceso de AL combina diferentes objetivos de educación superior: docencia, investigación, compromiso social y participación ciudadana. El enfoque pedagógico del AL, enraizado en el desarrollo humano y sostenible, se basa en la participación de los estudiantes y actores del barrio como sujetos activos en el proceso de coproducción de conocimiento y diseño de acciones para la transformación social. El proceso de aprendizaje es múltiple ya que se desarrolla desde diferentes enfoques y metodologías participativas (Fotovoz, Video Participativo, Mapeo Participativo). Además, la realidad del barrio es compleja, con diferentes problemáticas y relaciones de poder. La participación es diversa y se da en diferentes niveles a lo largo de las etapas del AL. Basándonos en el pensamiento de Freire sobre la pedagogía de la liberación y en diálogo con la capacidad de contribución epistémica propuesta por Fricker, proponemos cuatro capacidades para la liberación epistémica: ser, hacer, aprender y transformar. Estas capacidades van más allá de la justicia epistémica, promoviendo la liberación epistémica de las personas y grupos vulnerables que participan en los procesos de coproducción de conocimiento entre universidad y sociedad.
[-]
|