- -

Exploring lighting conditions to reduce energy consumption and improve cognitive performance using immersive virtual environments

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Exploring lighting conditions to reduce energy consumption and improve cognitive performance using immersive virtual environments

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Castilla-Cabanes, Nuria es_ES
dc.contributor.author Higuera-Trujillo, Juan Luis es_ES
dc.contributor.author Llinares Millán, María Del Carmen es_ES
dc.date.accessioned 2024-02-27T19:01:36Z
dc.date.available 2024-02-27T19:01:36Z
dc.date.issued 2023-09 es_ES
dc.identifier.issn 0378-7788 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/202786
dc.description.abstract [EN] The global energy crisis has created an urgent demand to decrease the energy that buildings consume. In universities, the situation is complicated as campuses need to have a high level of comfort and, therefore, consume more energy than other building types. Lighting accounts for a high percentage of this energy expenditure and urgent measures are required to reduce this consumption and, thus, costs. A further complication is that lighting has been shown to have an important influence on cognitive learning processes. One such process is memory, which has a fundamental influence on modern society. In this study, we analyse the psychological responses of 143 students in a memory task in a virtual classroom using three illuminance levels (100 lx, 300 lx and 500 lx) and four colour temperatures (3000 K, 4000 K, 6500 K and 10500 K). The results showed that lighting conditions influence memory. The combination of 100 lx and 6500 K produced the best memory performance. The results showed that varying lighting parameters can significantly reduce the energy expenditure of educational centres and, in turn, provide better cognitive outcomes for students. es_ES
dc.description.sponsorship This work was supported by Grant BIA2017-86157-R, funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033 and by ERDF, A Way Of Making Europe. The second author is supported by Grant PRE2018-084051, funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033, and by ESF, Investing In Your future. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Elsevier es_ES
dc.relation.ispartof Energy and Buildings es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Lighting es_ES
dc.subject Energy es_ES
dc.subject Memory es_ES
dc.subject Immersive virtual environment es_ES
dc.subject Illuminance es_ES
dc.subject Colour temperature es_ES
dc.subject.classification CONSTRUCCIONES ARQUITECTONICAS es_ES
dc.subject.classification ORGANIZACION DE EMPRESAS es_ES
dc.title Exploring lighting conditions to reduce energy consumption and improve cognitive performance using immersive virtual environments es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.1016/j.enbuild.2023.113496 es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016/BIA2017-86157-R/ES/EL DISEÑO DEL AULA PARA POTENCIAR LOS PROCESOS COGNITIVOS DEL ALUMNADO: UNA PROPUESTA METODOLOGICA PARA EVALUAR LAS VARIABLES LUZ, COLOR Y FORMA/ es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/AEI//PRE2018-084051//AYUDA PARA CONTRATO PREDOCTORAL PARA LA FORMACION DE DOCTORES-HIGUERA TRUJILLO, JUAN. PROYECTO: EL DISEÑO DEL AULA PARA POTENCIAR LOS PROCESOS COGNITIVOS DEL ALUMNADO UNA PROPUESTA METODOLOGICA PARA EVALUAR LAS VARIABLES LUZ COLOR Y FORMA/ es_ES
dc.rights.accessRights Embargado es_ES
dc.date.embargoEndDate 2025-09-01 es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Arquitectura - Escola Tècnica Superior d'Arquitectura es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Gestión en la Edificación - Escola Tècnica Superior de Gestió en l'Edificació es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto Interuniversitario de Investigación en Bioingeniería y Tecnología Orientada al Ser Humano - Institut Interuniversitari d'Investigació en Bioenginyeria i Tecnologia Orientada a l'Ésser Humà es_ES
dc.description.bibliographicCitation Castilla-Cabanes, N.; Higuera-Trujillo, JL.; Llinares Millán, MDC. (2023). Exploring lighting conditions to reduce energy consumption and improve cognitive performance using immersive virtual environments. Energy and Buildings. 298. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2023.113496 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2023.113496 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 298 es_ES
dc.relation.pasarela S\501082 es_ES
dc.contributor.funder AGENCIA ESTATAL DE INVESTIGACION es_ES
dc.contributor.funder European Regional Development Fund es_ES
dc.subject.ods 03.- Garantizar una vida saludable y promover el bienestar para todos y todas en todas las edades es_ES
dc.subject.ods 04.- Garantizar una educación de calidad inclusiva y equitativa, y promover las oportunidades de aprendizaje permanente para todos es_ES
dc.subject.ods 11.- Conseguir que las ciudades y los asentamientos humanos sean inclusivos, seguros, resilientes y sostenibles es_ES
dc.subject.ods 12.- Garantizar las pautas de consumo y de producción sostenibles es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem