Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Castilla-Cabanes, Nuria | es_ES |
dc.contributor.author | Higuera-Trujillo, Juan Luis | es_ES |
dc.contributor.author | Llinares Millán, María Del Carmen | es_ES |
dc.date.accessioned | 2024-02-27T19:01:36Z | |
dc.date.available | 2024-02-27T19:01:36Z | |
dc.date.issued | 2023-09 | es_ES |
dc.identifier.issn | 0378-7788 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/202786 | |
dc.description.abstract | [EN] The global energy crisis has created an urgent demand to decrease the energy that buildings consume. In universities, the situation is complicated as campuses need to have a high level of comfort and, therefore, consume more energy than other building types. Lighting accounts for a high percentage of this energy expenditure and urgent measures are required to reduce this consumption and, thus, costs. A further complication is that lighting has been shown to have an important influence on cognitive learning processes. One such process is memory, which has a fundamental influence on modern society. In this study, we analyse the psychological responses of 143 students in a memory task in a virtual classroom using three illuminance levels (100 lx, 300 lx and 500 lx) and four colour temperatures (3000 K, 4000 K, 6500 K and 10500 K). The results showed that lighting conditions influence memory. The combination of 100 lx and 6500 K produced the best memory performance. The results showed that varying lighting parameters can significantly reduce the energy expenditure of educational centres and, in turn, provide better cognitive outcomes for students. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This work was supported by Grant BIA2017-86157-R, funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033 and by ERDF, A Way Of Making Europe. The second author is supported by Grant PRE2018-084051, funded by MCIN/AEI/10.13039/501100011033, and by ESF, Investing In Your future. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Elsevier | es_ES |
dc.relation.ispartof | Energy and Buildings | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Lighting | es_ES |
dc.subject | Energy | es_ES |
dc.subject | Memory | es_ES |
dc.subject | Immersive virtual environment | es_ES |
dc.subject | Illuminance | es_ES |
dc.subject | Colour temperature | es_ES |
dc.subject.classification | CONSTRUCCIONES ARQUITECTONICAS | es_ES |
dc.subject.classification | ORGANIZACION DE EMPRESAS | es_ES |
dc.title | Exploring lighting conditions to reduce energy consumption and improve cognitive performance using immersive virtual environments | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.1016/j.enbuild.2023.113496 | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016/BIA2017-86157-R/ES/EL DISEÑO DEL AULA PARA POTENCIAR LOS PROCESOS COGNITIVOS DEL ALUMNADO: UNA PROPUESTA METODOLOGICA PARA EVALUAR LAS VARIABLES LUZ, COLOR Y FORMA/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/AEI//PRE2018-084051//AYUDA PARA CONTRATO PREDOCTORAL PARA LA FORMACION DE DOCTORES-HIGUERA TRUJILLO, JUAN. PROYECTO: EL DISEÑO DEL AULA PARA POTENCIAR LOS PROCESOS COGNITIVOS DEL ALUMNADO UNA PROPUESTA METODOLOGICA PARA EVALUAR LAS VARIABLES LUZ COLOR Y FORMA/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Embargado | es_ES |
dc.date.embargoEndDate | 2025-09-01 | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Arquitectura - Escola Tècnica Superior d'Arquitectura | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Gestión en la Edificación - Escola Tècnica Superior de Gestió en l'Edificació | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto Interuniversitario de Investigación en Bioingeniería y Tecnología Orientada al Ser Humano - Institut Interuniversitari d'Investigació en Bioenginyeria i Tecnologia Orientada a l'Ésser Humà | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Castilla-Cabanes, N.; Higuera-Trujillo, JL.; Llinares Millán, MDC. (2023). Exploring lighting conditions to reduce energy consumption and improve cognitive performance using immersive virtual environments. Energy and Buildings. 298. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2023.113496 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | S | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2023.113496 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 298 | es_ES |
dc.relation.pasarela | S\501082 | es_ES |
dc.contributor.funder | AGENCIA ESTATAL DE INVESTIGACION | es_ES |
dc.contributor.funder | European Regional Development Fund | es_ES |
dc.subject.ods | 03.- Garantizar una vida saludable y promover el bienestar para todos y todas en todas las edades | es_ES |
dc.subject.ods | 04.- Garantizar una educación de calidad inclusiva y equitativa, y promover las oportunidades de aprendizaje permanente para todos | es_ES |
dc.subject.ods | 11.- Conseguir que las ciudades y los asentamientos humanos sean inclusivos, seguros, resilientes y sostenibles | es_ES |
dc.subject.ods | 12.- Garantizar las pautas de consumo y de producción sostenibles | es_ES |