Resumen:
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[EN] This current article approaches, from an interdisciplinary perspective, the relationship between memory, nature, and colonialism through a dialogue with the works of Brazilian artists, with the purpose of highlighting ...[+]
[EN] This current article approaches, from an interdisciplinary perspective, the relationship between memory, nature, and colonialism through a dialogue with the works of Brazilian artists, with the purpose of highlighting how Brazilian contemporary art, especially that which engages with technologies, has brought environmental crises and violence related to colonization into the debate. Initially, the need for a plural view of memory is emphasized to underscore the increase in memory practices in the digital age, driven by social media. Then, artistic projects that address the relationship between memory, nature, and technology are explored. Solastalgia by Lucas Bambozzi denounces the environmental degradation caused by iron mining in Minas Gerais. Memoria de la Tierra by Paulo Tavares addresses the dispossession of indigenous peoples from their territories and their resistance through memory and documentation. Caminantes, an online exhibition, investigates the fictional history of a Swiss ethnographer to question the colonialism of indigenous peoples and surveillance practices in the realm of data memory. Finally, Terra de Gigantes by Daniel Lima proposes a game of proportions and interactions with the audience, involving technology with ancestral memories. Despite the differences, the analyzed projects create a powerful dialogue between memory and oblivion, memory and counter-memory. They elucidate power dynamics in the construction of memory and the complex relationship between the memory of the land, data memory, and ancestral technologies. They explore the intricate relationships between the past, present, and future, promoting critical dialogue about memory and its political role in the contemporary context.
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[ES] Este artículo actual aborda, desde una perspectiva interdisciplinaria, la relación entre la memoria, la naturaleza y el colonialismo a través del diálogo con las obras de artistas brasileños, con el propósito de señalar ...[+]
[ES] Este artículo actual aborda, desde una perspectiva interdisciplinaria, la relación entre la memoria, la naturaleza y el colonialismo a través del diálogo con las obras de artistas brasileños, con el propósito de señalar cómo el arte contemporáneo brasileño, especialmente aquel que se involucra con las tecnologías, ha llevado al debate las crisis ambientales y las violencias relacionadas con los procesos de colonización. Inicialmente, se señala la necesidad de una mirada plural hacia la memoria para resaltar el aumento de las prácticas de memoria en la era digital, impulsado por las redes sociales. Luego, se exploran proyectos artísticos que abordan la relación entre la memoria, la naturaleza y la tecnología. Solastalgia de Lucas Bambozzi denuncia la degradación ambiental causada por la minería de hierro en Minas Gerais. Memoria de la Tierra , de Paulo Tavares, aborda la desposesión de los pueblos indígenas de sus territorios y la resistencia a través de la memoria y la documentación. Caminantes , una exposición en línea, investiga la historia ficticia de un etnógrafo suizo para cuestionar el colonialismo de los pueblos originarios y las prácticas de vigilancia en el ámbito de la memoria de datos. Por último, Terra de Gigantes de Daniel Lima propone un juego de proporciones e interacciones con el público, involucrando la tecnología con las memorias ancestrales. A pesar de las diferencias, los proyectos analizados crean un diálogo potente entre la memoria y el olvido, la memoria y la contramemoria . Explican los juegos de poder presentes en la construcción de la memoria y en la compleja relación entre la memoria de la tierra , la memoria de datos y las tecnologías ancestrales. Exploran las complejas relaciones entre el pasado, el presente y el futuro, promoviendo un diálogo crítico sobre la memoria y su papel político en el contexto contemporáneo.
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