Resumen:
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[EN] This article analyzes the workshop Aesthetic and Pedagogical Implications of Software, whose main purpose is to reflect on the option of showing the software behind those projects that are designed using algorithms ...[+]
[EN] This article analyzes the workshop Aesthetic and Pedagogical Implications of Software, whose main purpose is to reflect on the option of showing the software behind those projects that are designed using algorithms and, from there, to begin to inquire about what aesthetic-pedagogical value this unveiling may have. Divided into theory and practice, the theoretical part presents contemporary practices in which the code is used in an aesthetic way. On the other hand, an analysis of the pedagogical aspect of this aesthetization of software is proposed. In the practical part of the workshop, the participants were invited to create a prototype in relation to the theoretical part and their own practice. The workshop was evaluated by means of surveys, which were also used to draw the main conclusions. They show how, even though in their practice they had not considered software as an entity with an aesthetic value, attending the workshop meant an opening towards this possibility, towards a new perception of software and its link with pedagogy. Another fact to consider was the presence of the analogical and the performative in some of his prototypes.
This workshop is the second one of those carried out within the doctoral thesis Beyond Code Poetry: An Exploration of the Aesthetic and Pedagogical Implications of Software in which the aim is to reflect on the relevance of an aesthetic approach to software and what consequences it may have in terms of knowing the inner workings of the machine. It took place in two 90-minute sessions at the Kunstuniversität Linz (Austria) and was part of the elective courses offered to students of the Interface Cultures master's degree.
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[ES] Este artículo analiza el taller Aesthetic and Pedagogical Implications of Software, cuyo objetivo principal era reflexionar sobre el hecho de mostrar el software detrás de aquellos proyectos que están diseñados ...[+]
[ES] Este artículo analiza el taller Aesthetic and Pedagogical Implications of Software, cuyo objetivo principal era reflexionar sobre el hecho de mostrar el software detrás de aquellos proyectos que están diseñados utilizando algoritmos y, a partir de allí, comenzar a indagar sobre qué valor estético-pedagógico puede tener ese desvelamiento. Dividido en teoría y práctica, en la parte teórica fueron presentadas prácticas contemporáneas en las que el código es utilizado de una manera estética. Por otro lado, se propone un análisis de la vertiente pedagógica que posee esta estetización del software. En la parte práctica del taller, los participantes eran invitados a crear un prototipo en relación con la parte teórica y su propia práctica. La evaluación del taller se realizó mediante encuestas, las cuales también se emplearon a la hora de extraer las conclusiones principales. En ellas se muestra cómo pese a que en su práctica no habían considerado el software como un ente albergador de un valor estético, la asistencia al taller supuso una apertura hacia esa posibilidad, hacia una nueva percepción del software y a su vínculo con la pedagogía. Otro hecho para tener en cuenta fue la presencia de lo analógico y lo performativo en algunos de sus prototipos.
Este taller es el segundo de los realizados dentro de la tesis doctoral Más allá de la poesía computacional: una exploración de las implicaciones estéticas y pedagógicas del software en la que se busca reflexionar sobre la relevancia de una aproximación estética al software y qué consecuencias puede tener en cuanto a conocer el funcionamiento interno de la máquina. El taller tuvo lugar en dos sesiones de 90 minutos en la Kunstuniversität Linz (Austria) y fue parte de los cursos con créditos de libre elección que son ofertados a los estudiantes del Máster Interface Cultures.
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