[EN] Kevin Roche John Dinkeloo and Associates (KRJDA) was a pioneering architecture firm responsible for the introduction into North American architecture of variables resulting from the mass use of private cars. The firm ...[+]
[EN] Kevin Roche John Dinkeloo and Associates (KRJDA) was a pioneering architecture firm responsible for the introduction into North American architecture of variables resulting from the mass use of private cars. The firm designed buildings to be seen by speeding highway traffic, they studied different options to minimize the impact of vehicle parking in the administration buildings in the suburbs and even modified customs and elements deeply entrenched in architecture such as access and entry adapting it to the possibility of accessing them by car instead of on foot. This article analyses key elements of this work within those three scopes of action: on a territorial scale, in terms of typological innovation and the calling into question of entrances as architectural elements. These examples with their unique innovative solutions reflect how these architects understood that vehicles provided a new sense of the everyday to society, influencing how architecture was seen, used and approached.
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[ES] Kevin Roche John Dinkeloo and Associates (KRJDA) fueron arquitectos pioneros al introducir en la arquitectura variables derivadas del uso masivo del vehículo privado en la arquitectura norteamericana. Construyeron ...[+]
[ES] Kevin Roche John Dinkeloo and Associates (KRJDA) fueron arquitectos pioneros al introducir en la arquitectura variables derivadas del uso masivo del vehículo privado en la arquitectura norteamericana. Construyeron obras para ser vistas desde la velocidad de la autopista, estudiaron distintas posibilidades para minimizar el impacto de los aparcamientos en los edificios administrativos de los suburbios e incluso modificaron costumbres y elementos tan asentados en la arquitectura como la manera de llegar y entrar a un edificio para adecuarlo a la posibilidad de no acceder a pie, sino en coche. Este artículo analiza ejemplos clave de su obra en los tres marcos de actuación mencionados anteriormente: la escala del territorio, la innovación tipológica y la puesta en duda de la entrada como elemento arquitectónico. En estos ejemplos se descubren soluciones innovadoras y singulares en las que se aprecia cómo detectaron que el vehículo imprimía una nueva cotidianidad a la sociedad que influía en la manera de ver, utilizar y acercarse a la arquitectura.
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