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The influence of motor vehicles in the architecture of Kevin Roche and John Dinkeloo

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The influence of motor vehicles in the architecture of Kevin Roche and John Dinkeloo

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dc.contributor.author Sánchez Carrasco, Laura es_ES
dc.date.accessioned 2024-05-13T11:05:45Z
dc.date.available 2024-05-13T11:05:45Z
dc.date.issued 2024-04-30
dc.identifier.issn 2341-3050
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/204113
dc.description.abstract [EN] Kevin Roche John Dinkeloo and Associates (KRJDA) was a pioneering architecture firm responsible for the introduction into North American architecture of variables resulting from the mass use of private cars. The firm designed buildings to be seen by speeding highway traffic, they studied different options to minimize the impact of vehicle parking in the administration buildings in the suburbs and even modified customs and elements deeply entrenched in architecture such as access and entry adapting it to the possibility of accessing them by car instead of on foot. This article analyses key elements of this work within those three scopes of action: on a territorial scale, in terms of typological innovation and the calling into question of entrances as architectural elements. These examples with their unique innovative solutions reflect how these architects understood that vehicles provided a new sense of the everyday to society, influencing how architecture was seen, used and approached. es_ES
dc.description.abstract [ES] Kevin Roche John Dinkeloo and Associates (KRJDA) fueron arquitectos pioneros al introducir en la arquitectura variables derivadas del uso masivo del vehículo privado en la arquitectura norteamericana. Construyeron obras para ser vistas desde la velocidad de la autopista, estudiaron distintas posibilidades para minimizar el impacto de los aparcamientos en los edificios administrativos de los suburbios e incluso modificaron costumbres y elementos tan asentados en la arquitectura como la manera de llegar y entrar a un edificio para adecuarlo a la posibilidad de no acceder a pie, sino en coche. Este artículo analiza ejemplos clave de su obra en los tres marcos de actuación mencionados anteriormente: la escala del territorio, la innovación tipológica y la puesta en duda de la entrada como elemento arquitectónico. En estos ejemplos se descubren soluciones innovadoras y singulares en las que se aprecia cómo detectaron que el vehículo imprimía una nueva cotidianidad a la sociedad que influía en la manera de ver, utilizar y acercarse a la arquitectura. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof VLC arquitectura. Research Journal es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Car es_ES
dc.subject Parking es_ES
dc.subject Visual impact es_ES
dc.subject Suburban architecture es_ES
dc.subject Office buildings es_ES
dc.subject Coche es_ES
dc.subject Aparcamiento es_ES
dc.subject Impacto visual es_ES
dc.subject Arquitectura suburbial es_ES
dc.subject Edificios de oficinas es_ES
dc.title The influence of motor vehicles in the architecture of Kevin Roche and John Dinkeloo es_ES
dc.title.alternative La influencia del automóvil en la arquitectura de Kevin Roche y John Dinkeloo es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/vlc.2024.19710
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Sánchez Carrasco, L. (2024). The influence of motor vehicles in the architecture of Kevin Roche and John Dinkeloo. VLC arquitectura. Research Journal. 11(1):33-54. https://doi.org/10.4995/vlc.2024.19710 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/vlc.2024.19710 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 33 es_ES
dc.description.upvformatpfin 54 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 11 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 2341-2747
dc.relation.pasarela OJS\19710 es_ES


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