Resumen:
|
[ES] En aquest Treball de Final de Màster es desenvolupa una situació d aprenentatge per treballar la tecnologia apropiada en l àmbit dels materials de construcció. Aquesta s emmarcarà en l assignatura de Tecnologia i ...[+]
[ES] En aquest Treball de Final de Màster es desenvolupa una situació d aprenentatge per treballar la tecnologia apropiada en l àmbit dels materials de construcció. Aquesta s emmarcarà en l assignatura de Tecnologia i Digitalització regulada pel Decret 107/2022, de 5 d agost, del Consell, pel qual s estableix l ordenació i el currículum d Educació Secundària Obligatòria publicada al DOGV i dirigida a l alumnat de 3r de l ESO.
Des del curs acadèmic 2022 2023 s ha instaurat aquest nou decret, un decret que ha posat en valor la necessitat d adquirir una perspectiva global a l hora de fer ús de la tecnologia. Tanmateix, segons l experiència de l autora del TFM en l àmbit de l educació formal, l aterrament d aquesta iniciativa a l aula de Tecnologia i Digitalització és costós ja que és un nou punt de vista que cal incloure adequadament al currículum i del qual no es té molta informació.
El projecte comença amb un xicotet anàlisi comparatiu de les diferents formes que s explica la tecnologia apropiada i sostenible a per veure si l alumnat o les persones beneficiàries acaben amb una perspectiva més internacionalista.
Després es presenta una proposta de situació d aprenentatge per a totes les classes de 3r d ESO en la assignatura de Tecnologia i Digitalització d arreu del territori valencià amb l objectiu de conèixer els materials de construcció (temari especificat al currículum) des de la tecnologia apropiada i sostenible.
En aquesta situació d aprenentatge es parlarà sobre les repercussions que té l ús de la tecnologia amb la resta del món i es donarà a conèixer altra forma de fer tecnologia més responsable i ètica amb el medi ambient i amb altres llocs. A més a més, l alumnat aprendrà què és la tecnologia apropiada, quines característiques té, quins avantatges i desavantatges presenta i es donaran a conèixer projectes d enginyeria on s utilitze. També, es concretarà amb un projecte de material de construcció, on l alumnat haurà de dur-lo a terme tenint en compte la regió què es trobe, la finalitat del projecte, la sostenibilitat i tots aquells trets que caracteritzen la tecnologia apropiada. Tot açò anirà de la mà de la cooperativa Enpeus, una cooperativa que treballa la construcció i l arquitectura amb materials sostenibles i locals en diferents projectes de cooperació.
Aquesta TFM naix des de la inquietud de promoure la sensibilització i la perspectiva internacionalista, no sols en l educació no formal, sinó també en aquella que s impartix a l aula, ja que és una de les principals formes d aprenentatge i a la qual hi té accés la majoria de la joventut.
[-]
[EN] In this Master's Final Project, a learning situation will be proposed to work on the appropriate technology in the field of construction materials. This will be framed in the subject of Technology and Digitization ...[+]
[EN] In this Master's Final Project, a learning situation will be proposed to work on the appropriate technology in the field of construction materials. This will be framed in the subject of Technology and Digitization regulated by Decree 107/2022, of August 5, of the Council, which establishes the organization and curriculum of Compulsory Secondary Education published in the DOGV and aimed at students in 3rd year of ESO.
Since the academic year 2022 - 2023 this new decree has been in place, a decree that has put in value the need to acquire a global perspective when making use of technology. Even so, according to the experience of the author of the TFM in the field of formal education, the landing of this initiative in the classroom of Technology and Digitalization is costly since it is a new point of view that must be properly included in the curriculum and of which there is not much information.
The project starts with a small comparative analysis of the different ways that appropriate and sustainable technology is explained to see if the students or beneficiaries end up with a more internationalist perspective.
Then a proposal of learning situation is presented for all the classes of 3rd of ESO in the subject of Technology and Digitalization of all the Valencian territory with the objective of knowing the construction materials (subject specified to the curriculum) from the appropriate and sustainable technology.
In this learning situation we will talk about the repercussions that the use of technology has with the rest of the world, and we will show another way of making technology more responsible and ethical with the environment and with other places. In addition, students will learn about appropriate technology, its characteristics, advantages and disadvantages, and will be introduced to engineering projects where it is used. Also, it will be concretized with a construction material project, where the students will have to carry it out considering the region where it is located, the purpose of the project, sustainability and all those triggers that characterize the appropriate technology. All this will go hand in hand with the cooperative Enpeus, a cooperative that works in construction and architecture with sustainable and local materials in different cooperation projects.
This TFM is born from the concern to promote awareness and internationalist perspective, not only in non-formal education, but also in that which is taught in the classroom, since it is one of the main forms of learning and to which most young people have access.
[-]
|