Resumen:
|
[EN] The contemporary city is undergoing a process of transformation due to the massive
inclusion of wireless communication technologies and devices. Information, data and
access to these flow among the individuals (users) ...[+]
[EN] The contemporary city is undergoing a process of transformation due to the massive
inclusion of wireless communication technologies and devices. Information, data and
access to these flow among the individuals (users) in motion, modifying the space of
interaction, social relations and the way we behave in new cities. On top of this, a multiplicity of invisible layers, where the data flows (hertzian waves) are connecting devices and people, is being added to the physical environment, thus forming a new informational space, where natural waves and electromagnetic pollution coexist. Art is running parallel to these technological and informational innovations and approaches this
Herzian space to evidence it, to conceptualize it and to translate it, showing its limits,
functions and dangers. But above all, it reclaims that space as a place of action for certain artistic practices.
[-]
[ES] La ciudad contemporánea está en proceso de transformación por la inclusión masiva
de tecnologías y dispositivos inalámbricos de comunicación. La información, los datos y el acceso a éstos, fluye entre los individuos ...[+]
[ES] La ciudad contemporánea está en proceso de transformación por la inclusión masiva
de tecnologías y dispositivos inalámbricos de comunicación. La información, los datos y el acceso a éstos, fluye entre los individuos (usuarios) en tránsito, modificando
el espacio de interacción, las relaciones sociales y la forma de comportarnos en las
nuevas ciudades. Y es que al entorno físico, se le suma una multiplicidad de capas
invisibles, donde los flujos de datos (ondas hertzianas) están conectando a dispositivos y personas, formando un nuevo espacio informacional, donde conviven además,
las ondas naturales y la contaminación electromagnética. El arte corre paralelo a estas
innovaciones tecnológicas e informacionales y se aproxima a este espacio hertziano
para evidenciarlo, conceptualizarlo y traducirlo, mostrando sus límites, funcionamientos y peligros. Pero sobre todo, reivindica dicho espacio como un lugar de actuación para determinadas prácticas artísticas.
[-]
|