Resumen:
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[EN] Anthropomorphism has been present since prehistory in pictorial and sculptural representations. Furthermore, the use of insects as religious symbols dates back to some of the oldest civilizations such as the Mesopotamian, ...[+]
[EN] Anthropomorphism has been present since prehistory in pictorial and sculptural representations. Furthermore, the use of insects as religious symbols dates back to some of the oldest civilizations such as the Mesopotamian, the Egyptian or the Greco-Roman. This work aims to collect the most identifying representations of this hybridization and how in the contemporary age these same elements have been used to create a negative narrative towards these creatures. The dehumanization that they have suffered in Western culture has paradoxically caused a distancing and lack of empathy in society towards insects, especially arthropods. Thus, a similarity also emerges between the experience of dissident identities, always represented as the “Others”, alien to the canon and tradition. This causes a break in the individual's self-perception, and as a mechanism of acceptance and empowerment it begins to be reflected in the “non-human”, the alien and finally in the “trans-human”. This work focuses on analyzing how insects and non-normative identities share a process of metamorphosis (and sometimes even a hybridization between them) in response to social hermeticism, with the aim of creating a place to belong, both in their own skin and in community. To do this, we will carry out an artistic practice between different artistic disciplines such as brass casting, ceramics and intaglio engraving. In all of them, different transformations of the material occur, allowing a conceptual exploration that narrates the experience of the pieces in their process of birth and metamorphosis. Ceramics bring the material closer to the hands, casting transforms it in its alchemical process and engraving narrates the changes achieved. Furthermore, through the installation, the three disciplines complement each other to form a complete vision of this scenario, where creatures are born, grow, transform and finally, ascend.
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[ES] El antropomorfismo ha estado presente desde la prehistoria en representaciones pictóricas y escultóricas. Además, el uso de insectos como símbolos religiosos se remonta algunas de las civilizaciones más antiguas como ...[+]
[ES] El antropomorfismo ha estado presente desde la prehistoria en representaciones pictóricas y escultóricas. Además, el uso de insectos como símbolos religiosos se remonta algunas de las civilizaciones más antiguas como la mesopotámica, la egipcia o la grecorromana. Este trabajo pretende recoger las representaciones más identificativas de esta hibridación y cómo en la edad contemporánea se han usado estos mismos elementos para crear una narrativa negativa hacia estas criaturas. La deshumanización que estas han sufrido en la cultura occidental ha provocado, paradójicamente, un distanciamiento y falta de empatía de la sociedad hacia los insectos, especialmente los artrópodos. Surge así también una similitud entre la experiencia de las identidades disidentes, siempre representadas como los "Otros", ajenos al canon y la tradición. Esto provoca una rotura en la autopercepción del individuo, y como mecanismo de aceptación y empoderamiento comienza a verse reflejado en lo "no-humano", lo alienígena y finalmente en lo "trans-humano". Este trabajo se enfoca en analizar cómo los insectos e identidades no normativas comparten un proceso de metamorfosis (y a veces incluso una hibridación entre ellos) como respuesta al hermetismo social, con el objetivo de crear un lugar al que pertenecer, tanto en su propia piel como en comunidad. Para ello realizaremos una práctica artística entre distintas disciplinas artísticas como la fundición en latón, la cerámica y el grabado calcográfico. En todas ellas se producen diferentes transformaciones de la materia, permitiendo una exploración conceptual que narra la experiencia misma de las piezas en su proceso de nacimiento y metamorfosis. La cerámica aproxima la materia a las manos, la fundición la transforma en su proceso de alquimia y el grabado narra los cambios logrados. Además, mediante la instalación, las tres disciplinas se complementan para formar una visión completa de este escenario, donde las criaturas nacen, crecen, se transforman y finalmente, ascienden.
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