Resumen:
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[EN] The representation of the architecture of James Stirling, a master in the use of graphic resources, is mainly characterized by the use of the fugal section and axonometric perspective. Consulting his documentary ...[+]
[EN] The representation of the architecture of James Stirling, a master in the use of graphic resources, is mainly characterized by the use of the fugal section and axonometric perspective. Consulting his documentary collection also confirms the existence of another recurring technique, although less known in his work: the construction of study models, which he used as spatial devices to help him better perceive the reality of the project. This text aims to carry out a chronological-evolutionary analysis of the implementation of this three-dimensional procedure in his professional work, from his first years of training to his association with Michael Wilford, stopping at those most representative models of each of his creative stages. The study will allow us to understand how, at the outset, the artisanal production of models was intrinsic and inseparable from their design work. After his international fame, participation in prestigious competitions, construction of large buildings and exhibitions of his work, would condition the execution of increasingly complex models. In the world of architecture, this procedure, together with the implementation of the newest and most effective 3D modeling technologies, irremediably led to the disappearance of the artisan model maker as a figure.
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[ES] La representación de la arquitectura de James Stirling, maestro en el uso de los recursos gráficos, se caracteriza principalmente por el empleo de la sección fugada y la perspectiva axonométrica. La consulta de su ...[+]
[ES] La representación de la arquitectura de James Stirling, maestro en el uso de los recursos gráficos, se caracteriza principalmente por el empleo de la sección fugada y la perspectiva axonométrica. La consulta de su fondo documental confirma también la existencia de otra técnica recurrente, aunque menos conocida en su obra: la construcción de maquetas de estudio, las cuales utilizaba como artificios espaciales para ayudarle a percibir mejor la realidad del proyecto. Este texto tiene como objetivo realizar un análisis cronológico-evolutivo de la implementación de este procedimiento tridimensional en su trabajo profesional, desde sus primeros años de formación hasta su asociación con Michael Wilford, deteniéndose en aquellos modelos más representativos de cada una de sus etapas creativas. El estudio permitirá entender cómo, en un principio, la producción artesanal de maquetas fue intrínseca e inseparable de su labor proyectiva. Posteriormente a su fama internacional, la participación en prestigiosos concursos, realización de grandes edificios y exposiciones de su obra, condicionarían la ejecución de modelos cada vez más complejos. En el mundo de la arquitectura, este procedimiento, unido a la implantación de las más nuevas y eficaces tecnologías de modelado 3D, condujo de forma irremediable a la desaparición de la figura del maquetista artesanal.
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