Resumen:
|
[EN] Bullying is recognized as a public health problem that impacts the psychological, physical, academic and social well-being of adolescents. Empirical evidence adequately establishes the consequences of bullying on ...[+]
[EN] Bullying is recognized as a public health problem that impacts the psychological, physical, academic and social well-being of adolescents. Empirical evidence adequately establishes the consequences of bullying on adolescent development, but the differences in relation to males and females remain unclear. Therefore, the aim of the study was to analyze the differences of bullying according to sex in Peruvian adolescents. A total of 1238 high school students between 12 and 18 years of age participated in the study, 56% of whom were male. The students answered the European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ) in person during the months of September and October 2022. For the comparison of two independent groups, the Bayes factor method was used using the Bayesian Mann-Whitney U test and robust analyses of the prior distribution. The results indicate strong evidence for the alternative hypothesis in the aggression dimension (BF10 = 21.58; ? = -.215; 95% CI: -.34, -.10). This difference was higher in males (M = 1.83) compared to females (M = 1.28). No differences were found in the victimization dimension. Robust Bayes factor analysis confirmed the same results. In conclusion, bullying aggression occurs mostly in adolescent males, in which more psychological support is needed. The psychologists, teachers, tutors and other members of the educational community should consider gender differences in bullying for an adequate multidisciplinary intervention.
[-]
[ES] El bullying es reconocido como un problema de salud pública que repercute en el bienestar psicológico, físico, académico y social en los adolescentes. La evidencia empírica establece adecuadamente las consecuencias ...[+]
[ES] El bullying es reconocido como un problema de salud pública que repercute en el bienestar psicológico, físico, académico y social en los adolescentes. La evidencia empírica establece adecuadamente las consecuencias del bullying en el desarrollo del adolescente, pero aún no queda claro las diferencias en relación a los hombres y mujeres. Por ello, el objetivo del estudio fue analizar las diferencias del bullying según sexo en adolescentes peruanos. Participaron 1238 estudiantes de nivel secundaria con edades comprendidas entre los 12 y 18 años, en el cual el 56% fueron hombres. Los estudiantes respondieron el European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ) de manera presencial durante los meses de septiembre y octubre del 2022. Para la comparación de dos grupos independientes, se utilizó el método del factor Bayes mediante la prueba U de Mann-Whitney bayesiana y análisis robustos de la distribución previa. Los resultados indican una evidencia fuerte para la hipótesis alternativa en la dimensión agresión (BF10 = 21.58; ? = -.215; IC del 95%: -.34, -.10). Esta diferencia fue superior en los hombres (M = 1.83) en comparación con las mujeres (M = 1.28). En la dimensión victimización no se encontraron diferencias. El análisis robusto del factor Bayes confirmó los mismos resultados. En conclusión, el bullying por agresión se presenta mayormente en hombres adolescentes, en el cual se necesita mayor apoyo psicológico. Los psicólogos, docentes, tutores y otros miembros de la comunidad educativa, deben considerar las diferencias del genero en el bullying para una adecuada intervención multidisciplinar.
[-]
|