Resumen:
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[EN] The following article arises from the need to integrate the
methodology and general concepts of Ecodesign in the
practical exercise of project work for product development.
Thus, the guidelines established by the ...[+]
[EN] The following article arises from the need to integrate the
methodology and general concepts of Ecodesign in the
practical exercise of project work for product development.
Thus, the guidelines established by the chilean law for Extended
Producer Responsibility (EPR) are assumed, as well
as those obtained from the current panorama at the country
level regarding the opportunities and real limitations
estimated before the peremtory implementation of the different
technical tools that aim to improve the environment.
Therefore, it is proposed a procedural model applicable to
the Teaching of Industrial Product Design, as well as, for
the practical exercise of the discipline in the professional
field and especially to the one developed within Small
and Medium Enterprises. Allowing to systematize decision-
making and product planning from a Sustainable perspective
and in response to the regulatory requirements of
the current environmental institutions.
The results, obtained from the application of this model
show the efficient resolution of cases aimed at optimizing
the Design for the end of life in Containers and Packaging
(C & P). Considering that these arouse a high interest ¿ because
they have been indicated by the current legislation
¿ as priority products to be promoted in the management
and recovery for recycling. As well as, for being an effective
communicative and collective training instance, for the promotion
of the different principles that sustain good environmental
practices.
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[ES] El presente artículo surge a partir de la necesidad de integrar
la metodología y conceptos generales del ecodiseño
en el ejercicio práctico del trabajo proyectual para el desarrollo
de productos. Para lo cual se asumen ...[+]
[ES] El presente artículo surge a partir de la necesidad de integrar
la metodología y conceptos generales del ecodiseño
en el ejercicio práctico del trabajo proyectual para el desarrollo
de productos. Para lo cual se asumen las directrices
establecidas por la Ley de Reciclaje y Responsabilidad
Extendida del Productor (REP) en Chile, así como las obtenidas
del panorama actual a nivel país en torno a las oportunidades
y reales limitaciones estimadas ante la perentoria
puesta en marcha de las distintas herramientas técnicas
que tienen por objeto la mejora ambiental.
Se plantea, por tanto, un modelo procedimental aplicable a
la enseñanza del diseño industrial de productos, así como
para el ejercicio práctico de la disciplina en el ámbito profesional
y, en especial, en el desarrollado al interior de las pequeñas
y medianas empresas, permitiendo sistematizar la
toma de decisiones y planeación de productos desde una
perspectiva sostenible y como respuesta a los requerimientos
normativos de la institucionalidad ambiental vigente.
Los resultados obtenidos a partir de la aplicación de dicho
modelo evidencian la resolución eficiente de casos dirigidos
a la optimización del diseño para el fin de vida en
envases y embalajes (E y E). Se estima que estos concitan
un alto interés ¿por haber sido señalados por la legislación
actual¿ como productos prioritarios para ser impulsados
en la gestión y valorización para su reciclaje. Así como por
ser una efectiva instancia comunicativa y de formación
colectiva, para la promoción de los distintos principios que
sustentan las buenas prácticas medioambientales.
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