Resumen:
|
[EN] The artisanal technique of "barniz de Pasto" (Pasto varnish) in Colombia is an example of an Intangible Cultural Heritage (ICH) that requires urgent safeguarding processes due to a number of factors, including weakened ...[+]
[EN] The artisanal technique of "barniz de Pasto" (Pasto varnish) in Colombia is an example of an Intangible Cultural Heritage (ICH) that requires urgent safeguarding processes due to a number of factors, including weakened practices, disrupted transmission, and environmental deterioration. The term "Pasto varnish" refers to an ancient artistic tradition from southern Colombia, which was designated as an Intangible Cultural Heritage (ICH) by UNESCO in 2020. This technique entails the decoration of diverse surfaces, including metal and wood, through the application of a thin, malleable film of natural resin derived from the mopa-mopa shrub (Elaeagia pastoensis L.E. Mora), which exhibits the capacity to adhere to a range of surfaces. This article presents the results of the 3D virtualization process of 22 heritage pieces from this technique, which are exhibited on the Virtual Pasto Varnish (VPV) website. The construction of this website entailed the implementation of three domains of virtualization: (i) 3D Documentation, wherein data pertinent to the heritage were collated; (ii) 3D Representation, wherein 3D material corresponding to the heritage artifact was created; and (iii) 3D Dissemination, which facilitated the dissemination and conservation of the 3D data. The results of this project demonstrate that virtual heritage can serve as a collaborative instrument for the integration, safeguarding, and promotion of research on ICH through the data, paradata, and metadata obtained during the 3D virtualization process. This article puts forth the proposition that virtual heritage makes significant contributions to ICH, particularly in regard to the continual recreation of living heritage through self-recognition, the dynamic conservation of its artifacts, and the contextualized research of its data. It can be concluded that for ICH materialized in artifacts such as the case of Pasto varnish virtual heritage becomes an important preservation tool when tradition bearers can be actively engaged in the process of "reviving the aura" of the heritage data.
[-]
[ES] El Patrimonio Cultural Inmaterial reconoce que la identidad cultural de un pueblo incluye elementos tangibles e intangibles que deben preservarse de diversas maneras. La técnica artesanal del barniz de Pasto en Colombia ...[+]
[ES] El Patrimonio Cultural Inmaterial reconoce que la identidad cultural de un pueblo incluye elementos tangibles e intangibles que deben preservarse de diversas maneras. La técnica artesanal del barniz de Pasto en Colombia es uno de esos patrimonios inmateriales que requiere urgentes procesos de salvaguardia debido a prácticas y transmisiones debilitadas y deterioro ambiental, entre otras razones. Se denomina barniz de Pasto a una expresión artística milenaria del sur de Colombia, que en 2020 fue declarada Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad por la UNESCO, la cual consiste en decorar diversas superficies como metal y madera utilizando una película delgada y flexible de resina natural extraída del arbusto mopa-mopa (Elaeagia pastoensis L.E. Mora) que tiene la propiedad de adherirse a diferentes superficies. Este artículo presenta los resultados obtenidos en el proceso de virtualización 3D de 22 piezas patrimoniales realizadas con esta técnica y expuestas en el sitio web Barniz de Pasto Virtual. El procedimiento llevado a cabo para la construcción de este sitio web consistió en implementar tres dominios de virtualización: (i) Documentación 3D, donde se recopilaron datos relacionados al patrimonio; (ii) Representación 3D, donde se creó materia 3D correspondiente al artefacto patrimonial; y (iii) Difusión 3D, donde se fortalece la difusión y conservación de los datos 3D. Los resultados obtenidos en este proyecto muestran que el patrimonio virtual puede convertirse en una herramienta colaborativa para integrar, salvaguardar y promover la investigación en Patrimonio Cultural Inmaterial a través de los datos, paradatos y metadatos obtenidos en el proceso de virtualización 3D. Este artículo propone que el patrimonio virtual hace importantes aportes al Patrimonio Cultural Inmaterial, particularmente relacionados a la recreación constante del patrimonio vivo por medio del autoreconocimiento, la conservación dinámica de sus artefactos y la investigación contextualizada de sus datos. Se concluye que para aquellos patrimonios inmateriales que se materializan en artefactos como es el caso del barniz de Pasto , el patrimonio virtual se convierte en una herramienta importante de preservación cuando los portadores de la tradición se vinculan al proceso de revivir el aura de los datos patrimoniales.
[-]
|
Agradecimientos:
|
The VPV project was conducted with the assistance of the Research System of the University of Nariño and the support of the Colonial Museum of the city of Bogotá, headed by its director, Maria Constanza Toquica. Furthermore, ...[+]
The VPV project was conducted with the assistance of the Research System of the University of Nariño and the support of the Colonial Museum of the city of Bogotá, headed by its director, Maria Constanza Toquica. Furthermore, the project would not have been possible without the invaluable assistance of master woodcarver Gustavo Pabón and master varnisher Oscar Granja. Finally, the researchers would like to acknowledge the contributions of Industrial Designer Carlos Castro from the Fablab of the Faculty of Arts at the University of Nariño.
[-]
|