Abstract:
|
Nowadays we are present at a new reality, in which Internet plays a fundamental
paper. We are living through a technological evolution that it has led to the
convergence of the media and to the development of the collective ...[+]
Nowadays we are present at a new reality, in which Internet plays a fundamental
paper. We are living through a technological evolution that it has led to the
convergence of the media and to the development of the collective intelligence,
favored by the collaboration of a company increasingly aroused with the change
and the need to spread the knowledge and to make the information accessible to
the whole world.
While the technology looks for the possibilities of the interactive television, the
community has advanced on his own way, producing a social revolution and
generating new habits of audio-visual consumption.
Internet and the social networks have transformed the traditional spectator into
social active audience and participant of the communicative processes. The
networks are allowing that, day after day, the mass media should walk towards a
more interactive model, who favors the relation between the channel and the
spectator. Nonetheless, the television seems that it remains anchored in the
tradition and continues directing his messages from a position of superiority,
which removes it from the hearing and from the royal interaction. It seems that
instead of wanting to bring positions over with the spectator in the construction of
this new model, it wants to catch and to fidelize it as audience of the traditional
way it.
In this respect, being conscious of the communication context and of the
opportunities that offer social networks like Facebook or Twitter, there has been
carried out a study that analyzes, from the theoretical point of view of the social
sciences of the communication, the relation between the principal private
television Spanish channels, across the social networks, for with his audience
[-]
Actualmente asistimos a una nueva realidad, en la que Internet juega un papel
fundamental. Estamos viviendo una evolución tecnológica que ha conducido a la
convergencia de los medios y al desarrollo de la inteligencia ...[+]
Actualmente asistimos a una nueva realidad, en la que Internet juega un papel
fundamental. Estamos viviendo una evolución tecnológica que ha conducido a la
convergencia de los medios y al desarrollo de la inteligencia colectiva, favorecida
por la colaboración de una sociedad cada vez más concienciada con el cambio y la
necesidad de difundir el conocimiento y hacer accesible la información a todo el
mundo.
Mientras la técnica busca las posibilidades de la televisión interactiva, la sociedad
ha avanzado sobre su propio camino, produciéndose una revolución social y
generando nuevos hábitos de consumo audiovisual.
Internet y las redes sociales han transformado al espectador tradicional en
audiencia social activa y participante de los procesos comunicativos. Las redes
están permitiendo que, día a día, los medios de comunicación caminen hacia un
modelo más interactivo, que favorezca la relación entre la cadena y el espectador.
Aún así, la televisión parece que sigue anclada en la tradición y sigue dirigiendo
sus mensajes desde una postura de superioridad, que lo aleja de la audiencia y de
la interacción real. Parece que en vez de querer acercar posturas con el espectador
en la construcción de este nuevo modelo, quiera captarlo y fidelizarlo como
audiencia del medio tradicional.
En este sentido, siendo conscientes del contexto comunicacional y de las
oportunidades que ofrecen redes sociales como Facebook o Twitter, se ha llevado
a cabo un estudio que analiza, desde el punto de vista teórico de las ciencias
sociales de la comunicación, la relación entre las principales cadenas privadas
televisivas españolas, a través de las redes sociales, para con su audienci
[-]
|