Resumen:
|
[EN] The title, Pensar y hacer la arquitectura (Thinking and Making Architecture), is promising because architecture, whether theoretical or practical, is something that offers a great deal to think about and even more to ...[+]
[EN] The title, Pensar y hacer la arquitectura (Thinking and Making Architecture), is promising because architecture, whether theoretical or practical, is something that offers a great deal to think about and even more to do. As an introduction, it is a work that lives up to everything it promises. With its convenient size, a length of less than one hundred pages, and in-depth content, the book published by Editorial Club Universitario de Alicante in 2013 makes no attempt to conceal its didactic aim. Filled with key words in intalic, it attracts a wide audience made up of both students seeking a first insight into this field, as well as curious amateurs who wish to be informed about matters which affect all people on this planet. Fortunately, it is a book which does not fall into the trap of other books written by experts, books which can only be understood by professionals in the same field, members of an elite club who have their own jargon filled with double meanings, and which hinder newcomers from entering.
[-]
[ES] Reseña del libro Pensar y hacer la arquitectura: una introducción, cuyo autor es el profesor de la Universidad de Alicante Juan Calduch Cervera (Editorial Club Universitario, Alicante, 2013). Se trata de un manual ...[+]
[ES] Reseña del libro Pensar y hacer la arquitectura: una introducción, cuyo autor es el profesor de la Universidad de Alicante Juan Calduch Cervera (Editorial Club Universitario, Alicante, 2013). Se trata de un manual destinado, preferente pero no exclusivamente, al alumnado del primer curso de Composición Arquitectónica del Grado en Arquitectura de la Universidad de Alicante. Aborda los fundamentos del oficio del arquitecto desde el proyecto hasta la obra. Articulado en cinco apartados, el central se dedica al entramado disciplinar (una puesta al día de la triada vitruviana), precedido de una introducción que reclama la teoría y la práctica como momentos de un mismo proceso cuyas bases constituyen el objeto del segundo capítulo. El cuarto se refiere a los materiales de la arquitectura como objeto espacial, visual y material, y el quinto y final al tránsito, de ida y vuelta, entre el pensamiento y la acción.
[-]
|