Resumen:
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[EN] The advent and arise of archaeological and historical objects collections, promoted by the
“Enlightenment” theories, motivated an early birth of forged artifacts, as response to the needs of a
growing market that ...[+]
[EN] The advent and arise of archaeological and historical objects collections, promoted by the
“Enlightenment” theories, motivated an early birth of forged artifacts, as response to the needs of a
growing market that couldn’t provide as many objects as it was desired. The artistic and heritage fakes
have coexisted since then with original pieces, distorting the vision of the history and provoking
mistaken judgments. The increasing amount of metallic archaeological forgeries is a clear proof of it.
This work provides a critical review of the main bibliography, going deeply into the historiography of
the fake cases, considering the meaning and origin of concepts. In addition not only penetrates into
the methods of detection, but also checks them comparing the instrumental technologies used in each
case, and finally claiming for the need of more researching and publications concerning to this
discredited heritage area
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[ES] El advenimiento del coleccionismo de objetos arqueológicos e históricos plenamente ligado al “Siglo de
las Luces” motivó un temprano auge de objetos falsificados como respuesta a las necesidades de un
mercado escaso ...[+]
[ES] El advenimiento del coleccionismo de objetos arqueológicos e históricos plenamente ligado al “Siglo de
las Luces” motivó un temprano auge de objetos falsificados como respuesta a las necesidades de un
mercado escaso por su naturaleza. Las falsificaciones artísticas y patrimoniales han convivido desde
entonces con los objetos auténticos, distorsionando la visión de la historia y suscitando juicios
erróneos. Las falsificaciones metálicas son un ejemplo de ello. Este trabajo se plantea una revisión
crítica de la principal bibliografía existente, ahondando en la historiografía de los fraudes arqueológicos
metálicos, su naturaleza y sus implicaciones semióticas. Además se profundiza en los métodos de
detección, y se revisan y se comparan las técnicas instrumentales utilizadas en cada caso,
reivindicando una mayor atención a las publicaciones sobre esta temática, escasas y poco profusas
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