Resumen:
|
[EN] According to the academic training received in Conservation and Restoration of Archaeological material, it is considered that any activity directed toward the physical recovery of any cultural wellbeing, has no use ...[+]
[EN] According to the academic training received in Conservation and Restoration of Archaeological material, it is considered that any activity directed toward the physical recovery of any cultural wellbeing, has no use in the long term if there is no public awareness.
Through the existence of ties linking elements from the past with today's society, it ensures their conservation and therefore the viability and sustainability of any intervention on Heritage, strengthening therefore the collective identity and its cultural diversity.
Thanks to the Project Phase II: Cultural Development and Cooperation for the Enhancement value of the pre-Incan Pyramids of Cochasquí, Ecuador, this research was made possible. This project was funded by a grant from the Spanish International Cooperation for Development, Polytechnic University of Valencia, and Pichincha’s Decentralized Provincial Government, Ecuador.
Considering that children and young Ecuadorian people are the future users, and culturally speaking, owners of Cochasquí ‘s legacy. Through this project, several social actions to students of various schools in communities around the archaeological site were developed. All of them were focused on the diffusion and awareness of the Heritage value that these archaeological ruins have, and the restoration work that was being undertaken.
At the same time, one of the aim was to observe and assess the degree of interest and identification that this public has towards the archaeological site. In addition, later in the future, develop a sustainable and proper educational programme, according to the knowledge and skills observed in this research, in order to achieve a authentic social appropriation of this Heritage.
[-]
[ES] Debido a la formación recibida como conservadoras-restauradoras especializadas en materiales arqueológicos, se considera que toda actividad destinada a la recuperación física de cualquier bien, de poco o nada sirve a ...[+]
[ES] Debido a la formación recibida como conservadoras-restauradoras especializadas en materiales arqueológicos, se considera que toda actividad destinada a la recuperación física de cualquier bien, de poco o nada sirve a largo plazo si no existe una sensibilización ciudadana. Pues la existencia de lazos que unan los elementos del pasado con la sociedad actual, garantiza la conservación de los mismos y por tanto la viabilidad y sostenibilidad de cualquier intervención sobre patrimonio, fortaleciendo a su vez la identidad colectiva y por tanto, la diversidad cultural.
Por lo tanto partiendo de estas premisas, enmarcado dentro de un proyecto subvencionado por la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) del Ministerio de Asuntos Exteriores de España, mediante la cofinanciación de la Universidad Politécnica de Valencia y el Gobierno Provincial Autónomo Descentralizado de la Provincia de Pichincha, Ecuador, pudo llevarse a cabo el pasado 2012 II FASE del Proyecto: Cooperación al Desarrollo Cultural y Formativo para la puesta en valor de las Pirámides preincaicas de Cochasquí, Ecuador.
Teniendo en cuenta que los niños y jóvenes ecuatorianos son los futuros usuarios y culturalmente hablando, propietarios del patrimonio de Cochasquí, a través de dicho proyecto fueron desarrolladas unas acciones sociales dirigidas a los alumnos de varios centros escolares en comunidades aledañas al sitio arqueológico, enfocadas hacia la difusión y concienciación del valor patrimonial de estos restos, los trabajos de recuperación que se estaban realizando gracias a éste y a su vez, estudiar el grado de interés e identificación de este público hacia el bien en cuestión, para posteriormente en futuras líneas de investigación elaborar una programación didáctica sostenible y adecuada a los conocimientos y aptitudes observadas.
Todas las acciones didácticas desarrolladas en esta investigación tienen por objeto sensibilizar en que la relación del público con un bien cultural es fundamental para la preservación del Patrimonio y por ende, garantizar su salvaguardia.
[-]
|