Resumen:
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[EN] The Water Framework Directive establishes a framework for Community action in the field of
water policy whose main objective is to achieve good status of all water bodies. Its
transposition into Spanish law has tried ...[+]
[EN] The Water Framework Directive establishes a framework for Community action in the field of
water policy whose main objective is to achieve good status of all water bodies. Its
transposition into Spanish law has tried to implement in developing basin hydrological plans
by applying Water Planning Instruction.
A major challenge facing Water Plans is the balance sheet adjustment of resources and demands, taking
into account the rights and existing priorities, compliance with environmental objectives. The calculation
of balances at first glance seems simple, but in practice it is complicated due to various reasons such as
insufficient and poor quality of the data, or the different options in the selection of data to be
considered. Another serious problem is the loss of information due to the variable aggregation that
generates hidden problems on the watershed management.
The methodologies used in Spain are focused on the evaluation of available resources by using
optimization techniques, likening it to the maximum demand that can be supplied according to warranty
criteria. On the other hand, European methodologies make the balancing approach by gathering
information emulating the hydrologic cycle in a territory.
Taking as a study case the Jucar river basin, different estimations of the available resources have been
obtained according to the origin of the series contributions, the period simulation length and the
warranty criteria used to consider all demands satisfied. The results obtained present a lot of diversity,
due to the system complexity.
The European Union is looking for finding an indicator system to be equally valid for all the country
members’ basins. This approach may not be valid in countries like Spain, where the long tradition in
planning and management of water resources can be more demanding than EU itself. It has to be taken
into account that the EU is made from countries with different physical characteristics, different
hydrology and economies based on various productive sectors and with differences on demands and
infrastructures. In this situation, a first step may be to conduct a preliminary classification of the regions
that comprise the EU in order to apply different methodologies that are appropriate to the physical and
socioeconomic characteristics of each of the member countries.
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[ES] La Directiva Marco del Agua establece un marco comunitario de actuación en el ámbito de la
política de aguas y cuyo objetivo principal es alcanzar el buen estado de las masas de agua.
Su trasposición a la legislación ...[+]
[ES] La Directiva Marco del Agua establece un marco comunitario de actuación en el ámbito de la
política de aguas y cuyo objetivo principal es alcanzar el buen estado de las masas de agua.
Su trasposición a la legislación española se ha tratado de implementar en la elaboración de
los Planes Hidrológicos de cuencas mediante la aplicación de la Instrucción de Planificación
Hidrológica.
Una importante dificultad que afrontan los Planes Hidrológicos es el ajuste de los balances de
recursos y demandas, teniendo en cuenta los derechos y prioridades existentes, con el
cumplimiento de los objetivos ambientales. El cálculo de balances a priori parece sencillo,
pero se complica en la práctica debido a la insuficiencia y mala calidad de los datos, o a las
diferentes opciones en la selección de la información. Además la agregación de variables
encubre una pérdida de información que oculta los problemas a que se enfrenta la gestión de
una cuenca.
Las metodologías utilizadas en España se han centrado en la evaluación del recurso
disponible mediante el empleo de técnicas de optimización, asimilándolo a la máxima
demanda que puede ser suministrada atendiendo a un criterio de garantía. Por otro lado, las
metodologías europeas tratan de emular el ciclo hidrológico en un territorio.
Tomando como caso de estudio la cuenca del río Júcar se han obtenido diferentes
estimaciones del recurso disponible atendiendo al origen de las series de aportaciones, la
longitud del periodo de simulación y el criterio de garantía empleado para considerar
satisfechas las demandas. Los resultados obtenidos son muy dispares dada la complejidad
del sistema.
Desde la Unión Europea se busca encontrar un sistema de indicadores que sea igualmente
válido para todas las cuencas de los países miembros. Este planteamiento puede no ser
válido en países como España, donde la larga tradición en planificación y gestión de recursos
hídricos puede llegar a ser más exigente que la propia UE. Hay que tener presente que la UE
está formada por países con diferentes características físicas y con diferencias tanto de
infraestructuras como de demandas.
Ante esta situación, un primer paso puede ser realizar una clasificación previa de las
regiones con el fin de aplicar diferentes metodologías que se adecuen a las características de
cada uno de los países miembros.
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