- -

Proposal for a multilevel university cybermetric analysis model

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Proposal for a multilevel university cybermetric analysis model

Mostrar el registro completo del ítem

Orduña Malea, E.; Ontalba Ruipérez, JA. (2013). Proposal for a multilevel university cybermetric analysis model. Scientometrics. 95(3):863-884. doi:10.1007/s11192-012-0868-5

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/43689

Ficheros en el ítem

Metadatos del ítem

Título: Proposal for a multilevel university cybermetric analysis model
Autor: Orduña Malea, Enrique Ontalba Ruipérez, José Antonio
Entidad UPV: Universitat Politècnica de València. Instituto de Diseño para la Fabricación y Producción Automatizada - Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada
Universitat Politècnica de València. Departamento de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte - Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art
Fecha difusión:
Resumen:
Universities’ online seats have gradually become complex systems of dynamic information where all their institutions and services are linked and potentially accessible. These online seats now constitute a central node ...[+]
Palabras clave: Universities , Academic websites , Webometrics , Multilevel Analysis model , Web unit analysis , Complutense University of Madrid , Harvard University
Derechos de uso: Reserva de todos los derechos
Fuente:
Scientometrics. (issn: 0138-9130 ) (eissn: 1588-2861 )
DOI: 10.1007/s11192-012-0868-5
Editorial:
Akadémiai Kiadó
Versión del editor: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11192-012-0868-5
Descripción: The final publication is available at Springer via http://dx.doi.org/10.1007/s11192-012-0868-5
Tipo: Artículo

References

Acosta Márquez, T., Igartua Perosanz, J.J. & Gómez Isla, J. (2009). Páginas web de las universidades españolas. Enred: revista digital de la Universidad de Salamanca, 5 [online; discontinued].

Aguillo, I. F. (1998). Hacia un concepto documental de sede web. El Profesional de la Información, 7(1–2), 45–46.

Aguillo, I. F. (2009). Measuring the institutions’ footprint in the web. Library Hi Tech, 27(4), 540–556. [+]
Acosta Márquez, T., Igartua Perosanz, J.J. & Gómez Isla, J. (2009). Páginas web de las universidades españolas. Enred: revista digital de la Universidad de Salamanca, 5 [online; discontinued].

Aguillo, I. F. (1998). Hacia un concepto documental de sede web. El Profesional de la Información, 7(1–2), 45–46.

Aguillo, I. F. (2009). Measuring the institutions’ footprint in the web. Library Hi Tech, 27(4), 540–556.

Aguillo, I. F., Granadino, B., Ortega, J. L., & Prieto, J. A. (2006). Scientific research activity and communication measured with cybermetrics indicators. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(10), 1296–1302.

Aguillo, I. F., Ortega, J. L., & Fernández, M. (2008). Webometric Ranking of World Universities: introduction, methodology, and future developments. Higher Education in Europe, 33(2/3), 234–244.

Ayan, N., Li, W.-S., & Kolak, O. (2002). Automatic extraction of logical domains in a web site. Data & Knowledge Engineering, 43(2), 179–205.

Barjak, F., Li, X., & Thelwall, M. (2007). Which factors explain the Web impact of scientists’ personal homepages? Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(2), 200–211.

Berners-Lee, T., & Fischetti, M. (2000). Tejiendo la Red. Madrid: Siglo XXI.

Björneborn, L., & Ingwersen, P. (2004). Toward a basic framework for webometrics. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(14), 1216–1227.

Buenadicha, M., Chamorro, A., Miranda, F. J., & González, O. R. (2001). A new web assessment index: Spanish Universities Analysis. Internet Research, 11(3), 226–234.

Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Barcelona: Plaza y Janés.

Chu, H., He, S., & Thelwall, M. (2002). Library and Information Science Schools in Canada and USA: a Webometric perspective. Journal of Education for Library and Information Science, 43(2), 110–125.

Crowston, K., & Williams, M. (2000). Reproduced and Emergent Genres of Communication on the World Wide Web. The Information Society: an International Journal, 16(3), 201–215.

Goldfarb, A. (2006). The (teaching) role of universities in the diffusion of the Internet. International Journal of Industrial Organization, 24(2), 203–225.

Ingwersen, P. (1998). The calculation of web impact factors. Journal of Documentation, 54(2), 236–243.

Katz, R. N. (2008a). The tower and the cloud: Higher education in the age of cloud computing. USA: Educause.

Katz, R. N. (2008b). The gathering cloud: is this the end of the middle. In R. N. Katz (Ed.), The tower and the cloud: Higher education in the age of cloud computing (p. 2008). USA: Educause.

Li, X. (2005). National and international university departmental Web site interlinking: a webometric analysis. [Unpublished doctoral dissertation]. Wolverhampton, UK: University of Wolverhampton.

Li, X., Thelwall, M., Musgrove, P., & Wilkinson, D. (2003). The relationship between the links/Web Impact Factors of computer science departments in UK and their RAE (Research Assessment Exercise) ranking in 2001. Scientometrics, 57(2), 239–255.

Middleton, I., McConnell, M., & Davidson, G. (1999). Presenting a model for the structure and content of a University World Wide Web site. Journal of Information Science, 25(3), 217–219.

Orduña-Malea, E. (2012). Propuesta de un modelo de análisis redinformétrico multinivel para el estudio sistémico de las universidades españolas (2010). Valencia: Polytechnic University of Valencia.

Ortega, J. L., & Aguillo, Isidro. F. (2007). La web académica española en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior: estudio exploratorio. El profesional de la información, 16(5), 417–425.

Pareja, V. M., Ortega, J. L., Prieto, J. A., Arroyo, N., & Aguillo, I. F. (2005). Desarrollo y aplicación del concepto de sede web como unidad documental de análisis en Cibermetría. Jornadas Españolas de Documentación, 9, 325–340.

Saorín, T. (2012). Arquitectura de la dispersión: gestionar los riesgos cíclicos de fragmentación de las webs corporativas. Anuario ThinkEPI, 6, 281–287.

Tang, R., & Thelwall, M. (2003). U.S. academic departmental Web-site interlinking: disciplinary differences. Library & Information Science Research, 25(4), 437–458.

Tang, R., & Thelwall, M. (2004). Patterns of national and international web inlinks to US academic departments: an analysis of disciplinary variations. Scientometrics, 60(3), 475–485.

Thelwall, M. (2002a). A research and institutional size based model for national university Web site interlinking. Journal of Documentation, 58(6), 683–694.

Thelwall, M. (2002b). Conceptualizing documentation on the Web: an evaluation of different heuristic-based models for counting links between university web sites. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(12), 995–1005.

Thelwall, M. (2003). Web use and peer interconnectivity metrics for academic Web sites. Journal of Information Science, 29(1), 11–20.

Thelwall, M. (2009). Introduction to Webometrics: quantitative web research for the social sciences. San Rafael: Morgan & Claypool.

Thelwall, M., & Harries, G. (2004a). Can personal Web pages that link to universities yield information about the wider dissemination of research? Journal of Information Science, 30(3), 243–256.

Thelwall, M., & Harries, G. (2004b). Do better scholars’ Web publications have significantly higher online impact? Journal of American Society for Information Science and Technology, 55(2), 149–159.

Thelwall, M., Vaughan, L., & Björneborn, L. (2005). Webometrics. Annual Review of Information Science and Technology, 39, 81–135.

Thomas, O., & Willet, P. (2000). Webometric analysis of Departments of librarianship and information science. Journal of Information Science, 26(6), 421–428.

Tíscar, L. (2009). El papel de la universidad en la construcción de su identidad digital. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, 6(1), 15–21.

Van Vught, F. A. (2009). Diversity and differentiation in higher education. In F. Van Vught (Ed.), Mapping the higher education landscape: toward a European classification of higher education (pp. 1–16). The Netherlands: Springer.

Yolku, O. (2001). Use of news articles and announcements on official websites of universities. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(2), 287–296.

[-]

recommendations

 

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro completo del ítem