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Is worker commitment necessary for achieving competitive advantage and customer satisfaction when companies use HRM and TQM practices?

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

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Is worker commitment necessary for achieving competitive advantage and customer satisfaction when companies use HRM and TQM practices?

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dc.contributor.author Alfalla Luque, Rafaela es_ES
dc.contributor.author Marín García, Juan Antonio es_ES
dc.contributor.author Medina Lopez, Carmen es_ES
dc.date.accessioned 2015-01-05T12:38:59Z
dc.date.available 2015-01-05T12:38:59Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.issn 1698-5117
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/45837
dc.description.abstract [EN] There is mounting interest in both theory and practice regarding the relationship between Human Resource Management (HRM) and Total Quality Management (TQM), as well as the relationship between HRM and TQM and organisational performance. This paper focuses on the empirical explanation of the role of commitment as a form of mediation between the HRM or TQM practices and company competitiveness (competitive advantage and customer satisfaction). Light is also shed on the interrelationship between HRM and TQM practices testing the scope of influence of each HRM practice on TQM implementation, including the effect of HRM on individual TQM practices. es_ES
dc.description.abstract [ES] Hay un creciente interés, tanto en los aspectos teóricos como en los prácticos, sobre la relación entre la gestión de los recursos humanos (HRM) y la gestión de la calidad total (TQM), así como sobre la relación entre HRM y TQM y los resultados empresariales. Este artículo realiza un estudio empírico que analiza el papel del compromiso de los trabajadores como variable mediadora entre las prácticas de HRM y TQM y la competitividad de la empresa (ventaja competitiva y satisfacción del cliente). También se analiza la relación entre las prácticas de HRM y TQM, determinando el efecto que cada práctica individual de HRM tiene sobre la implementación de TQM, así como el efecto en HRM de cada práctica de TQM. es_ES
dc.description.sponsorship This paper has been made possible thanks to grant DPI2006-05531 (HPM Project-Spain: Project for high performance manufacturing) awarded by the Spanish Ministry of Education and Science and the project “CORSARI MAGIC DPI2010-18243” by the Spanish Ministry of Science and Innovation within the Program “Proyectos de Investigación Fundamental No Orientada”.
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universia es_ES
dc.relation.ispartof Universia Business Review es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject TQM es_ES
dc.subject HRM es_ES
dc.subject Commitment es_ES
dc.subject Competitive advantage es_ES
dc.subject Customer satisfaction es_ES
dc.subject Gestión de la calidad total es_ES
dc.subject Gestión de los recursos humanos es_ES
dc.subject Compromiso es_ES
dc.subject Ventaja competitiva es_ES
dc.subject Satisfacción del cliente es_ES
dc.subject.classification ORGANIZACION DE EMPRESAS es_ES
dc.title Is worker commitment necessary for achieving competitive advantage and customer satisfaction when companies use HRM and TQM practices? es_ES
dc.title.alternative ¿Es necesario el compromiso de los trabajadores para alcanzar ventajas competitivas y satisfacción del cliente cuando las compañías emplean prácticas de HRM y TQM? es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MEC//DPI2006-05531/ES/HPM PROJECT-SPAIN: PROYECTO PARA LA MANUFACTURA DE ALTO RENDIMIENTO (HIGH PERFORMANCE MANUFACTURING)/ es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DPI2010-18243/ES/COORDINACION DE OPERACIONES EN REDES DE SUMINISTRO%2FDEMANDA AJUSTADAS, RESILIENTES A LA INCERTIDUMBRE: MODELOS Y ALGORITMOS PARA LA GESTION DE LA INCERTIDUMBRE Y LA COMPLEJIDAD/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Grupo de Investigación en Reingeniería, Organización, trabajo en Grupo y Logística Empresarial (ROGLE) es_ES
dc.description.bibliographicCitation Alfalla Luque, R.; Marín García, JA.; Medina Lopez, C. (2012). Is worker commitment necessary for achieving competitive advantage and customer satisfaction when companies use HRM and TQM practices?. Universia Business Review. (36):64-89. http://hdl.handle.net/10251/45837 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.description.upvformatpinicio 64 es_ES
dc.description.upvformatpfin 89 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 36 es_ES
dc.relation.senia 237473
dc.contributor.funder Ministerio de Educación y Ciencia
dc.contributor.funder Ministerio de Ciencia e Innovación


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