dc.contributor.author |
Alfalla Luque, Rafaela
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es_ES |
dc.contributor.author |
Marín García, Juan Antonio
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es_ES |
dc.contributor.author |
Medina Lopez, Carmen
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es_ES |
dc.date.accessioned |
2015-01-05T12:38:59Z |
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dc.date.available |
2015-01-05T12:38:59Z |
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dc.date.issued |
2012 |
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dc.identifier.issn |
1698-5117 |
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dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10251/45837 |
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dc.description.abstract |
[EN] There is mounting interest in both theory and practice regarding the relationship between
Human Resource Management (HRM) and Total Quality Management (TQM), as well as the
relationship between HRM and TQM and organisational performance. This paper focuses
on the empirical explanation of the role of commitment as a form of mediation between the
HRM or TQM practices and company competitiveness (competitive advantage and customer
satisfaction). Light is also shed on the interrelationship between HRM and TQM practices
testing the scope of influence of each HRM practice on TQM implementation, including
the effect of HRM on individual TQM practices. |
es_ES |
dc.description.abstract |
[ES] Hay un creciente interés, tanto en los aspectos teóricos como en los prácticos, sobre la
relación entre la gestión de los recursos humanos (HRM) y la gestión de la calidad total
(TQM), así como sobre la relación entre HRM y TQM y los resultados empresariales. Este
artículo realiza un estudio empírico que analiza el papel del compromiso de los trabajadores
como variable mediadora entre las prácticas de HRM y TQM y la competitividad de la empresa
(ventaja competitiva y satisfacción del cliente). También se analiza la relación entre las
prácticas de HRM y TQM, determinando el efecto que cada práctica individual de HRM tiene
sobre la implementación de TQM, así como el efecto en HRM de cada práctica de TQM. |
es_ES |
dc.description.sponsorship |
This paper has been made possible thanks to grant DPI2006-05531 (HPM Project-Spain: Project for high performance manufacturing) awarded by the Spanish Ministry of Education and Science and the project “CORSARI MAGIC DPI2010-18243” by the Spanish Ministry
of Science and Innovation within the Program “Proyectos de Investigación Fundamental No Orientada”. |
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dc.language |
Inglés |
es_ES |
dc.publisher |
Universia |
es_ES |
dc.relation.ispartof |
Universia Business Review |
es_ES |
dc.rights |
Reserva de todos los derechos |
es_ES |
dc.subject |
TQM |
es_ES |
dc.subject |
HRM |
es_ES |
dc.subject |
Commitment |
es_ES |
dc.subject |
Competitive advantage |
es_ES |
dc.subject |
Customer satisfaction |
es_ES |
dc.subject |
Gestión de la calidad total |
es_ES |
dc.subject |
Gestión de los recursos humanos |
es_ES |
dc.subject |
Compromiso |
es_ES |
dc.subject |
Ventaja competitiva |
es_ES |
dc.subject |
Satisfacción del cliente |
es_ES |
dc.subject.classification |
ORGANIZACION DE EMPRESAS |
es_ES |
dc.title |
Is worker commitment necessary for achieving competitive advantage and customer satisfaction when companies use HRM and TQM practices? |
es_ES |
dc.title.alternative |
¿Es necesario el compromiso de los trabajadores para alcanzar ventajas competitivas y satisfacción del cliente cuando las compañías emplean prácticas de HRM y TQM? |
es_ES |
dc.type |
Artículo |
es_ES |
dc.relation.projectID |
info:eu-repo/grantAgreement/MEC//DPI2006-05531/ES/HPM PROJECT-SPAIN: PROYECTO PARA LA MANUFACTURA DE ALTO RENDIMIENTO (HIGH PERFORMANCE MANUFACTURING)/ |
es_ES |
dc.relation.projectID |
info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DPI2010-18243/ES/COORDINACION DE OPERACIONES EN REDES DE SUMINISTRO%2FDEMANDA AJUSTADAS, RESILIENTES A LA INCERTIDUMBRE: MODELOS Y ALGORITMOS PARA LA GESTION DE LA INCERTIDUMBRE Y LA COMPLEJIDAD/ |
es_ES |
dc.rights.accessRights |
Abierto |
es_ES |
dc.contributor.affiliation |
Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses |
es_ES |
dc.contributor.affiliation |
Universitat Politècnica de València. Grupo de Investigación en Reingeniería, Organización, trabajo en Grupo y Logística Empresarial (ROGLE) |
es_ES |
dc.description.bibliographicCitation |
Alfalla Luque, R.; Marín García, JA.; Medina Lopez, C. (2012). Is worker commitment necessary for achieving competitive advantage and customer satisfaction when companies use HRM and TQM practices?. Universia Business Review. (36):64-89. http://hdl.handle.net/10251/45837 |
es_ES |
dc.description.accrualMethod |
S |
es_ES |
dc.description.upvformatpinicio |
64 |
es_ES |
dc.description.upvformatpfin |
89 |
es_ES |
dc.type.version |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
es_ES |
dc.description.issue |
36 |
es_ES |
dc.relation.senia |
237473 |
|
dc.contributor.funder |
Ministerio de Educación y Ciencia |
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dc.contributor.funder |
Ministerio de Ciencia e Innovación |
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