Resumen:
|
[EN] The introduction of digital terrestrial television in Spain, far from being an enrichment of the variety and quality of television content, on the contrary has brought an impoverishment of the offer. The television ...[+]
[EN] The introduction of digital terrestrial television in Spain, far from being an enrichment of the variety and quality of television content, on the contrary has brought an impoverishment of the offer. The television networks have adopted strategies of low-cost production in response to declining advertising revenue. The television advertising revenue has been severely limited due to the fragmentation of
audiences in a scenario of excess of offer. This has forced broadcasters to develop strategies to differentiate their offerings from competitors. One way to achieve this is the specialization of the content. The current stage of revival of cultural heritage and tourism potential exploitation linked to traditional festivals which have been experienced since the late twentieth century to the present, offers broadcasters a material of great value to get that specialized in television messages. These contents
related to the history and culture are an opportunity to tell stories that bring the viewer newness, freshness, proximity and participation. Participation and integration of a community that occurs in any traditional event, binds to the opportunity offered by social networks, so that the protagonists of the party have the chance to participate in the development of the proposed issues, ideas and suggestions that make designing the program interactive and open to the audience. The program Cor de Festa in Television Valenciana with over 400 broadcasts and almost six years on the air is a good example of above explained.
[-]
[ES] La implantación de la televisión digital terrestre en España, lejos de suponer un enriquecimiento en la variedad y calidad de los contenidos televisivos ha supuesto bien al contrario un empobrecimiento de la oferta. ...[+]
[ES] La implantación de la televisión digital terrestre en España, lejos de suponer un enriquecimiento en la variedad y calidad de los contenidos televisivos ha supuesto bien al contrario un empobrecimiento de la oferta. Las cadenas de televisión han adoptado estrategias de producción low-cost como respuesta a la merma de los ingresos publicitarios. El dinero que las televisiones ingresan por publicidad se ha visto drásticamente limitado debido a la atomización de las audiencias en un escenario de exceso de oferta. Esto ha obligado a las televisiones a desarrollar estrategias para diferenciar su oferta del resto de las cadenas. Una de las vías para conseguirlo es la especialización de los contenidos. El actual escenario de revitalización del patrimonio cultural y explotación del potencial turístico vinculado a las fiestas tradicionales que se ha experimentado desde finales del siglo XX hasta la actualidad, ofrece a las televisiones un material de enorme valor para conseguir esa especialización en los mensajes televisivos. Estos contenidos relacionados con la historia y la cultura son una oportunidad para contar historias que aportan al espectador novedad, frescura, proximidad y participación. La participación e integración de una comunidad que se produce en cualquier evento tradicional, se une a la oportunidad que ofrecen las redes sociales, para que los protagonistas de la fiesta dispongan de la oportunidad de poder participar en la elaboración de la escaleta proponiendo temas, ideas y sugerencias que hacen que la confección del programa sea interactiva y abierta a la audiencia. El caso del programa Cor de Festa en Televisión Valenciana con más de 400 emisiones y casi seis años en antena es un buen ejemplo de ello.
[-]
|