Resumen:
|
[EN] This article studies different functions of film music in Breakfast at Tiffany’s. First, the classical functions of music are analyzed: narrative-denotative and connotative, emphasizing the importance of the main ...[+]
[EN] This article studies different functions of film music in Breakfast at Tiffany’s. First, the classical functions of music are analyzed: narrative-denotative and connotative, emphasizing the importance of the main theme, Moon River, a song that was easy to recognize and memorize and which functions effectively as a leitmotiv, analyzing its appearances and variations in its narrative role. The main part of the study defines structuring music features: types of beginning and ending music similar to jump-cuts or dissolve transitions; transition chords that enable a fusion of musical ideas richer than the cross dissolve; and types of final musical cadences (conclusive or inconclusive, accented or diminuendo) that contribute a narrative punctuation unequalled in image editing. The article analyzes how Mancini applies these musical features in several scenes of Breakfast at Tiffany’s to either
emphasize the visual editing (co-articulation) or modify it by creating thematic changes and within-shot transitions with no image cut. Depending on the scene type, both the musical style and the transition types change: scenes with psychological development use transition chords and inconclusive cadences with fade-out endings, permitting a complex interweaving of musical ideas; comedy scenes use conclusive cadences and juxtaposition transitions, punctuating
and simplifying the musical discourse.
[-]
[ES] En este artículo se estudia la música en Desayuno con diamantes, empezando por las funciones clásicas en el cine: narrativa-denotativa y connotativa. Se destaca la importancia de que el tema principal, Moon River, sea ...[+]
[ES] En este artículo se estudia la música en Desayuno con diamantes, empezando por las funciones clásicas en el cine: narrativa-denotativa y connotativa. Se destaca la importancia de que el tema principal, Moon River, sea una canción fácilmente reconocible y memorizable, para funcionar eficazmente como leitmotiv. Se describen sus intervenciones y variaciones con su rol narrativo. En la parte principal, se definen elementos musicales que estructuran el montaje: tipos de inicio y fin de la música similares a transiciones por corte o por fundido, el acorde de transición que permite fundir ideas musicales con más fuerza que el fundido encadenado, y tipos de cadencia musical final (conclusiva o suspensiva, acentuada o diminuendo), que aportan una puntuación narrativa sin equivalentes en el montaje visual. Se analiza cómo Mancini aplica estos elementos musicales en varias escenas de Desayuno con diamantes para apoyar el montaje (coarticulación) o modificarlo, creando cambios temáticos y transiciones en plano, sin cambios en el montaje. En función del estilo de la escena, cambia el estilo de la música pero también las transiciones: las escenas de desarrollo psicológico utilizan acordes transitorios y cadencias suspensivas con finales en diminuendo, permitiendo el enlace complejo de ideas; las escenas de comedia utilizan cadencias conclusivas y transiciones por yuxtaposición, puntuando y simplificando el discurso musical.
[-]
|