Resumen:
|
This Degree Dissertation (TFG) grew from my interest in cinema, more
specifically from the interest in the narrative techniques that the film language
uses to tell stories since the early days of the moving image.
After ...[+]
This Degree Dissertation (TFG) grew from my interest in cinema, more
specifically from the interest in the narrative techniques that the film language
uses to tell stories since the early days of the moving image.
After studying various subjects related to film analysis, the static image
(picture techniques) and graphic expression, I chose to use charcoal and
pencil as graphical techniques for the drawings I present here.
The project is involved in the creation of a narrative story, departing
from cinematographic elements - the shot and the frame-, and translating
them into a graphical language.
Then, this TFG presents five drawings that have as departing point stills
captured from different films; These drawings, decontextualized from
their original environment ,have the ability to create a new narrative.
The structure of the FG is divided in two main sections: a theoretical
section that reflects on the relationship between cinema and painting and
explores the different types of shot and the importance of the ellipsis. And
another section focused on the development of the practical project and
the process of it.
[-]
El presente Trabajo Final de Grado (TFG) parte de mi interés por el
cine, y más concretamente, por las técnicas narrativas que el lenguaje cinematográfico
utiliza para contar historias desde los inicios de la imagen
en ...[+]
El presente Trabajo Final de Grado (TFG) parte de mi interés por el
cine, y más concretamente, por las técnicas narrativas que el lenguaje cinematográfico
utiliza para contar historias desde los inicios de la imagen
en movimiento.
Tras cursar diferentes asignaturas relacionadas con el análisis cinematográfico,
la imagen estática (fotografía/técnicas fotográficas) y la expresión
gráfica, opté por utilizar el carboncillo y el lápiz conté como técnica
gráfica para los dibujos realizados.
El proyecto se mueve en la creación de una historia narrativa de ámbito
cinematográfico, desde un lenguaje gráfico e incluyendo elementos
propios del cine: el plano y el encuadre.
Así pues, el TFG presenta una serie de dibujos que como base referencial
toman fotogramas de diferentes películas ; descontextualizados de su
entorno original y puestos en relación entre sí, obteniendo la capacidad
de crear una nueva narración.
La estructura del TFG se divide en dos apartados principales: un apartado
teórico que reflexiona acerca de las relaciones entre cine y pintura
e indaga en los diferentes tipos de plano y en la importancia de la elipsis.
Y otro apartado centrado en el desarrollo del proyecto práctico y en los
antecedentes previos a éste.
[-]
|