Resumen:
|
This exercise posed by the use of a 3D laser scanner, drawing growth of
new technologies and their application to field Conservation and Restoration
of Cultural Property in the logical framework equity.
In seeking to ...[+]
This exercise posed by the use of a 3D laser scanner, drawing growth of
new technologies and their application to field Conservation and Restoration
of Cultural Property in the logical framework equity.
In seeking to reduce or minimize the maximum intervention on the work
or object, following what it claimed premised on Cesare Brandi Conservation
Theory1 , and the position has been maintained since the first Atenas Letter2
to the latest, in which restorative consulted and kept in the practice of their
work, this exercise is formulated of Bachelor Thesis.
Normally, in the field of conservation and restoration focused heritage,
there are not too many manufactured materials and tools with the intention
of serving in this area. Thus, according to innovative tools created for the field
of medicine, architecture or industrial design, the pursuit of sustainability in
this sector is intended.
On this premise, an object is scanned as a reference later will be done
using vector programs that create different ways to move them or print them
using a 3D printer.
It is intended to stimulate interest in this exciting device. Thus, is to
describe and locate the phonograph to historical and functional level and
studied from the point of view of the restorer, the limitations that exist at
present to document this type of heritage objects, giving utmost importance
to the problems with which we are at attempt to obtain optimal results with
a laser scanner.
[-]
El presente ejercicio plantea el uso de un escáner 3D láser, aprovechando
el crecimiento de las nuevas tecnologías, y su posible aplicación al ámbito
de la Conservación y Restauración de Bienes Culturales, en el marco ...[+]
El presente ejercicio plantea el uso de un escáner 3D láser, aprovechando
el crecimiento de las nuevas tecnologías, y su posible aplicación al ámbito
de la Conservación y Restauración de Bienes Culturales, en el marco lógico
patrimonial.
Con la búsqueda de reducir o disminuir al máximo una intervención sobre
la obra u objeto, siguiendo como premisa lo que afirmaba Cesare Brandi en
Teoría de la Conservación1, y la postura que se ha mantenido desde la primera
Carta de Atenas2 hasta la más actualizada, en las cuales los restauradores
consultan y mantienen en la práctica de sus trabajos, se formula este ejercicio
de Trabajo Fin de Grado.
Normalmente, en el sector de la conservación y restauración enfocado
al patrimonio, no existen demasiados materiales y herramientas fabricados
con la intención de servir en este ámbito. De este modo, aprovechando las
novedosas herramientas creadas para el sector de la medicina, arquitectura
o diseño industrial, se pretende la búsqueda de la viabilidad en este sector.
Partiendo de esta premisa, se escaneará un objeto como referente, posteriormente
se hará uso de programas vectoriales que creen las diferentes
formas para trasladarlas o imprimirlas mediante una impresora 3D.
Se pretende despertar el interés por este apasionante aparato. Por ello,
se va a describir y situar el fonógrafo a nivel histórico y funcional, así como
estudiar desde el punto de vista del restaurador, las limitaciones que existen
en la actualidad para documentar este tipo de objetos patrimoniales, dándole
máxima importancia a la problemática con la que nos encontramos al
intentar obtener óptimos resultados con un escáner láser.
[-]
|