Resumen:
|
[EN] Abstract
Currently there are amateur groups in Spain that without working specifically intonation, they get
better results in their interpretation, refering to pitch qualities than others. Consequently, this ...[+]
[EN] Abstract
Currently there are amateur groups in Spain that without working specifically intonation, they get
better results in their interpretation, refering to pitch qualities than others. Consequently, this research
aims to discover how this process takes place in diferent agrupations and also, how it is developed by
the musicians and conductors. Subsequently, an effective roadmap will be determined to establish
which learning mechanisms work and which do not.
In addition, this work also aims to establish guidelines for conductors, with a rehearsals techniques for
improving pithc intonation on their ensembles. After an exhaustive search and context of the
theoretical framework, the methodology is divided into two parts comprising qualitative and
quantitative aspects:
- Preliminary experiment (on quantitative field): documentation with test questions to musicians
(performers and directors) about their knowledge and work of pitch intonation.
- Interviews with amateurs or professionals conductors (in quality field).
The discussion of the data collected will lead to theoretical conclusions on the formation of the
musician’s studies, and the sequencing of different strategies for conductors in order to improve the
pitch intonation during the rehearsals. In the future, these findings will allow to develop a practical
works on the pitch and the director in the rehearsal process for improving pitch intonation.
[-]
[ES] Actualmente existen agrupaciones amateurs en España que sin trabajar específicamente la afinación
consiguen interpretaciones más idóneas en lo que a la afinación se refiere. Otras agrupaciones en
cambio, no lo ...[+]
[ES] Actualmente existen agrupaciones amateurs en España que sin trabajar específicamente la afinación
consiguen interpretaciones más idóneas en lo que a la afinación se refiere. Otras agrupaciones en
cambio, no lo consiguen a pesar de trabajarla durante un periodo de tiempo más prolongado.
Consecuentemente, este trabajo de investigación pretende descubrir cómo es dicho proceso en los
músicos y directores, tanto en las agrupaciones amateurs como en las profesionales. Posteriormente
se determinará un plan de trabajo eficaz para establecer qué mecanismos de aprendizaje funcionan y
cuáles no.
Además, según los resultados obtenidos en los experimentos, este trabajo de investigación pretende
establecer unas directrices para los directores a la hora de abordar un ensayo sobre la afinación.
Después de una exhaustiva búsqueda y contextualización del marco teórico en los libros de
orquestación e interpretación, así como de las últimas teorías sobre la afinación, la metodología
empleada se divide en dos partes comprendiendo tanto aspectos cualitativos como cuantitativos:
- Experimento preliminar (ámbito cuantitativo): documentación mediante preguntas test a los
músicos (intérpretes y directores) sobre sus conocimientos y disciplina de trabajo de la afinación.
- Entrevistas a directores amateurs, profesionales o de reconocido prestigio (ámbito cualitativo).
La discusión de los datos recogidos dará lugar a conclusiones teóricas sobre la formación de los
músicos, y a la secuenciación de diferentes estrategias para los directores con el fin de mejorar la
afinación durante el ensayo. En el futuro, estas conclusiones permitirán desarrollar trabajos
experimentales prácticos sobre la afinación y el director en el proceso de ensayo.
[-]
|