It is very common to find pieces in museums which have been intervened earlier and whose criteria may conflict with existing ones currently. Especially as relates to ceramic, is not surprising that parts that are found ...[+]
It is very common to find pieces in museums which have been intervened earlier and whose criteria may conflict with existing ones currently. Especially as relates to ceramic, is not surprising that parts that are found only fragments were reconstructed in its entirety including the ornaments and the design. Nor is common that in most museums the economic resources are extremely limited.
This work provides an intervention proposal, taking into account these assumptions, for a basil’s jardinière of 15th century. This has been "restored" on numerous occasions and that is in a museum only have a restorer for literally thousands of pieces.
The work is divided into four main parts. Firstly through literature sources approaching its origin and typology. Subsequently, a study of the changes and presenting condition is performed. The last two parts correspond to a proposal for a study on intervention and preventive conservation.
[-]
Es muy habitual encontrar en los museos piezas ya intervenidas anteriormente cuyos criterios pueden chocar con los actuales. Especialmente en cuanto a cerámica se refiere no es de extrañar que piezas con apenas fragmentos ...[+]
Es muy habitual encontrar en los museos piezas ya intervenidas anteriormente cuyos criterios pueden chocar con los actuales. Especialmente en cuanto a cerámica se refiere no es de extrañar que piezas con apenas fragmentos se hallen reconstruidas en su totalidad incluyendo la decoración.
Tampoco es habitual que en la mayoría de los museos los recursos económicos sean extremadamente limitados.
Este trabajo aporta una propuesta de intervención teniendo en cuenta estas premisas, un albahaquero del s XV. Que ya ha sido “restaurado” en numerosas ocasiones y que se encuentra en un museo donde solo disponen de una restauradora para literalmente miles de piezas.
El trabajo se divide en cuatro partes fundamentales. En primer lugar a través de fuentes bibliográficas se realiza una aproximación a su origen y tipología. Posteriormente se realiza un estudio de las alteraciones y el estado de conservación que presenta. Las dos últimas partes corresponden a una propuesta de intervención y a un estudio sobre la conservación preventiva.
[-]
|