Resumen:
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[EN] The present study is conducted to characterize multilayer acoustic panels made from recycled tire rubbers (GTR’s) in order to determine the sound absorption characteristics of these new materials for different ...[+]
[EN] The present study is conducted to characterize multilayer acoustic panels made from recycled tire rubbers (GTR’s) in order to determine the sound absorption characteristics of these new materials for different applications, trying to give an answer to the environmental problem generated by this waste. This waste is currently used as modifier of asphalt, sport surfaces, molded and calendered products. The article is a first step to evaluate the sound absorption of these new multilayer panels for application in fields such as noise barriers, noise of machinery and equipment, conditioning acoustic enclosures, etc. Basically two types of products can be obtained from the waste of the tyres: fibers and rubbers. Two types of multilayer panels of thickness 10 mm and 20 mm have been made for a three layer disposition: rubber-fibre-rubber. Then, the standing wave tube method has been used to determine the sound absorption in these materials. For rubber there are 0,7 mm and 2,2-4 mm granulometry. The results show
that multilayer panels made of 2,2-4 granulometry present a higher acoustic absorption in the studied frequency range (400-3500 Hz). By increasing the thickness of the panel, the sound absorption coefficient is higher and the multilayer panel increases its sound absorption by
adding more percentage of rubber.
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[ES] En este trabajo se realiza un estudio de la absorción acústica de paneles multicapa conformados por materiales provenientes de neumáticos reciclados (GTR's), tratando de dar una repuesta al problema medioambiental ...[+]
[ES] En este trabajo se realiza un estudio de la absorción acústica de paneles multicapa conformados por materiales provenientes de neumáticos reciclados (GTR's), tratando de dar una repuesta al problema medioambiental generado por estos residuos. Estos materiales encuentran aplicación en aditivos para asfaltos, superficies deportivas o de parques infantiles, productos moldeados y calandrados. Del residuo de neumático se obtienen básicamente dos tipos de producto: fibras y caucho. El artículo se enmarca como un primer paso para la evaluación de la absorción acústica de estos nuevos paneles multicapa para su aplicación en ámbitos como barreras acústicas, insonorización de maquinaria y equipos industriales, acondicionamiento acústico de recintos, etc. Se han preparado dos tipos básicos de paneles multicapa con 10 y 20 mm de espesor. Cada panel multicapa está constituido por tres capas de diferentes espesores siempre con la disposición caucho-fibra-caucho. Para determinar el coeficiente de absorción se ha utilizado el método del tubo de impedancia acústica. Para el caucho se ha trabajado con granulometrías de entre 0,7 y 2,2-4 mm. Los resultados demuestran que los paneles multicapa con caucho de granulometría 2,2-4 mm presentan una mayor absorción acústica dentro del rango de frecuencia estudiado (400-3500 Hz). Con el incremento de espesor y mayor porcentaje de caucho de grano grueso el panel multicapa mejora su coeficiente de absorción.
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