Resumen:
|
[EN] This study aims to show the different types, painting styles, materials and techniques used in the altarpiece specifically area of the diocese from Astorga and the organization of workshops, comprise since the Gothic ...[+]
[EN] This study aims to show the different types, painting styles, materials and techniques used in the altarpiece specifically area of the diocese from Astorga and the organization of workshops, comprise since the Gothic period to the end of Renaissance period. The development of this research not only requires a study of historical type as well technical study; necessary for the preservation and restoration of this type of work. All this will allow have a global vision about the liturgical furnishings.
Moreover was necessary carry out a review of the reports of restoration of some of the altarpieces analyzed in this research which by means of chemical analysis has allow understand the materials used in the manufacture of the furnishings. Likewise, consultation documentation in several files have provided interesting data such as artist names, original location of parts, materials and techniques. With the objective of describe how the altarpieces were constructed consulted restoration reports again while performing in situ observation of each of the objects of our study.
[-]
[ES] El presente estudio pretende dar a conocer las diferentes tipologías, estilos pictóricos, materiales y técnicas empleadas en los retablos de una zona concreta de la diócesis de Astorga, así como la organización de los ...[+]
[ES] El presente estudio pretende dar a conocer las diferentes tipologías, estilos pictóricos, materiales y técnicas empleadas en los retablos de una zona concreta de la diócesis de Astorga, así como la organización de los talleres, comprendiendo el período que abarca desde el Gótico hasta finales del Renacimiento. A la hora de abordar este tema, se hace necesario no sólo un estudio de carácter histórico, sino también técnico, necesario para la conservación y restauración de este tipo de obras. Todo ello se encamina a obtener una visión más completa con respecto a este mobiliario litúrgico.
También ha sido preciso realizar una revisión de los informes de restauración de algunos de los retablos analizados en este trabajo de investigación que ha servido para conocer los materiales empleados a través de las analíticas realizadas. Asimismo, la consulta de documentación en varios archivos ha aportado datos de gran interés como nombres de artistas, ubicación original de las piezas, materiales y técnicas empleadas. En cuanto a la forma de construir los retablos, se ha recurrido de nuevo a los informes de restauración y a la observación in situ de cada uno de los objetos de nuestro estudio.
[-]
|