Resumen:
|
[EN] This thesis tries to understand some social change processes by using conflict as evidence of change. Following an interpretativism approach, this thesis explores some social relations throughout conflict analysis ...[+]
[EN] This thesis tries to understand some social change processes by using conflict as evidence of change. Following an interpretativism approach, this thesis explores some social relations throughout conflict analysis based on people’s experiences (narratives), thereby untangling different ongoing types of social change in El Hadab el Wosta, Mokattam (Cairo).
In order to do that, first, it is explained how and why the research question has arisen departing from a concrete experience and a particular worldview. Second, the socio-cultural and the professional context in which this thesis has been developed are described. The professional context is pointed out due to the contrast of two different approaches: the Logframe and the Theory of Change. Given the existence of both approaches in the local NGO work, the way both methods are applied to know the reality is explore too.
Third, the research methodology is explained: an inductive process in which the conflict analysis is applied by using a case of study based on an impact assessment that has the Theory of Change background. After that, the conflict analysis is applied, thereby discussing evidences that are found. On the one hand, it is possible to explore the nature of social changes that are occurring in El Hadaba el Wosta as well as knowing some features in each of them (what, when, where, who, how and why). On the other hand, it is possible to compare how far to go knowing this concret context by the Logframe
and by the Theory of Change.
Finally, some conclusions are reached in terms of the likelihood of working with conflict in development aid realm, the diverse ways to approach to unique realities and the role of different development aid actors in development processes. Moreover, some recommendations are suggested in order to contribute to the local NGO learning process.
[-]
[ES] Esta tesina trata de entender ciertos procesos de cambio social mediante el uso del conflicto como evidencia de cambio. Siguiendo un enfoque interpretativista, esta tesina explora ciertas relaciones sociales a través ...[+]
[ES] Esta tesina trata de entender ciertos procesos de cambio social mediante el uso del conflicto como evidencia de cambio. Siguiendo un enfoque interpretativista, esta tesina explora ciertas relaciones sociales a través del análisis del conflicto basadas en experiencias personales (narrativas) y de esta forma esclarecer diferentes tipos de cambio social en curso en El Hadaba el Wosta, Mokattam (Cairo).
Para realizarlo, en primer lugar, se explica cómo y por qué la pregunta de investigación ha surgido partiendo de una experiencia concreta y una forma particular de ver el mundo. En segundo lugar, se describe el contexto socio-cultural así como el profesional en los que la tesina ha sido desarrollada. El contexto profesional es destacado dado el contraste de dos diferentes enfoques: el Marco Lógico y la Teoría de Cambio. Dada la existencia de ambos enfoques en el trabajo de la ONG local, la forma en la que ambos métodos son aplicados para conocer la realidad son explorados también.
En tercer lugar, se explica la metodología de investigación: un proceso inductivo en el que el análisis del conflicto es aplicado mediante un caso de estudio basado en la evaluación del impacto que tiene la Teoría de Cambio como trasfondo. Por un lado, es posible explorar la naturaleza de ciertos cambios sociales que están ocurriendo en El Hadaba el Wosta así como el conocimiento de las características de cada uno (qué, cuándo, dónde, quién, cómo y por qué). Por otro lado, es posible comparar cuan lejos se puede ir a la hora de conocer este contexto en concreto mediante el Marco Lógico y la Teoría de Cambio.
Finalmente, se alcanzan ciertas conclusiones en términos de la pobrabilidad de trabajar con el conflicto en el ámbito del desarrollo, las diversas formas de aproximarse a realidades únicas y el papel de los actores de cooperación en los procesos de desarrollo. Además, se sugieren algunas recomendaciones para contribuir al proceso de aprendizaje de la ONG local.
[-]
|