Resumen:
|
[EN] This dissertation is about an artistic and conservative study of altarpieces in Villa de La Orotava’s parishes situated in the historical city centre. La Orotava is a village located in the north of Tenerife. All the ...[+]
[EN] This dissertation is about an artistic and conservative study of altarpieces in Villa de La Orotava’s parishes situated in the historical city centre. La Orotava is a village located in the north of Tenerife. All the altarpieces go from the XVII century to the XXI century. In order to do the dissertation I took pictures and I searched through bibliography. I established the historical evolution of the altarpiece and then I contextualized the Canarian alterpiece inside the Spanish stylistic context. The study is focused in the geographic, political, economic, historic and social context of La Orotava in order to understand the circumstances in which these altarpieces were produced. Next I enumerate, in a chronological order, the churches and the altarpieces in each of them. And last, I draw a conclusion in which I analyze the stylistic, decorative, formal, architectonic and iconographic characteristics of all of them to try and determine, if it is possible, and “orotavian style”. The purpose of this dissertation is the assessment and awareness-raising of the artistic heritage that are part of each of the churches.
[-]
[ES] Este trabajo trata del estudio histórico artístico y conservativo del conjunto retablístico de las principales parroquias del casco histórico de la Villa de La Orotava, ciudad situada en el norte de la isla de Tenerife. ...[+]
[ES] Este trabajo trata del estudio histórico artístico y conservativo del conjunto retablístico de las principales parroquias del casco histórico de la Villa de La Orotava, ciudad situada en el norte de la isla de Tenerife. Se encuadran todos estos entre los siglos XVII y XXI. Para ello se tomaron fotografías y se realizó la búsqueda de bibliografía. Establecida la evolución histórica del retablo y tras contextualizar luego, el retablo canario dentro del conjunto retablístico español; se sitúa geográfica, política, económica, histórica y socialmente a La Orotava, para entender el contexto en el que se producen los diferentes retablos. Se enumeran a continuación por orden cronológico tanto sus iglesias como los retablos que se encuentran en cada una de ellas. Por último, se establecen unas conclusiones en las que se analiza, las características estilísticas, decorativas, formales, arquitectónicas, decorativas e iconográficas de todos ellos para intentar definir, si es posible, un “estilo orotavense”. La finalidad de este estudio es la valorización y concienciación del Patrimonio histórico artístico que integra cada una de las iglesias
[-]
|