Resumen:
|
[EN] This thesis deals with the need of making a specific analysis of the image of the altarpiece as part of
the methodology for the restoration of this category of cultural heritage. To achieve this issue,
Renaissance ...[+]
[EN] This thesis deals with the need of making a specific analysis of the image of the altarpiece as part of
the methodology for the restoration of this category of cultural heritage. To achieve this issue,
Renaissance and Baroque altarpieces produced in New Spain (Mexico) between 16th and 18th century,
have been selected as case of study. A review of its typology and modalities has been carried out.
Moreover a classification of the transformations that can be experienced by the altarpieces has been
developed. On the other hand, is fundamental the review the notion of unity applied to these cultural
objects: it is better resort to the notion unity of the whole, because allows a more complete
assessment of the altarpiece. All of that leads to outline the development of a methodology for making
decisions that affects the image of the altarpiece. This methodology is based firstly on the
characterization of the object in three phases: the stylistic elements and their transformations, the
unity of the whole, and the context. Secondly, regarding the questions that have to be answered in
relation to damage, and modifications and interventions. This implies the need of reconsider some
aspects about the treatments that most directly affect the appearance of the altarpieces.
[-]
[ES] Esta tesina versa sobre la necesidad de hacer un análisis específico de la imagen del retablo como
parte de la metodología para la restauración de estos bienes culturales. Para abordar este tema se han
seleccionado ...[+]
[ES] Esta tesina versa sobre la necesidad de hacer un análisis específico de la imagen del retablo como
parte de la metodología para la restauración de estos bienes culturales. Para abordar este tema se han
seleccionado como objeto de estudio a retablos renacentistas y barrocos producidos entre el siglo XVI
y XVIII en la Nueva España (México) y se ha realizado una revisión de sus tipologías y modalidades.
Asimismo se ha elaborado una clasificación de las transformaciones que pueden experimentar los
retablos. Por otra parte, resulta fundamental revisar el concepto de unidad aplicado a estos bienes
culturales: es mejor recurrir a la noción de unidad de conjunto, debido a que posibilita una evaluación
más completa del retablo. Todo ello permite esbozar el desarrollo de una metodología para la toma de
decisiones que afectan a la imagen del retablo. Esta metodología se apoya en primer lugar, en la
caracterización de la obra en tres fases: los elementos estilísticos y sus transformaciones, la unidad de
conjunto, y el contexto. En segundo, las cuestiones que se tienen que resolver en relación a los
deterioros, y a las modificaciones e intervenciones. Esto implica la necesidad de reconsiderar algunos
aspectos respecto a los tratamientos que afectan de forma más directa a la apariencia de los retablos
[-]
|